مساجد زمینه‌ای برای شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی هستند
کد خبر: 3524485
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۹

مساجد زمینه‌ای برای شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی هستند

گروه اجتماعی: مسئول مرکز رسیدگی به امور مساجد کاشمر با تأکید بر اینکه باید از ظرفیت مساجد برای رسیدن به الگوی تمدن نوین اسلامی که مدنظر رهبر معظم انقلاب است، استفاده کرد، افزود: بدون شک تمدن نوین اسلامی می‌تواند از مساجد شکل بگیرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام علی مشهدی، مسئول مرکز رسیدگی به امور مساجد کاشمر، 31 مردادماه در همایش مشترک ائمه جماعات، هیئت امناء و فرماندهان حوزه‌ها و پایگاه‌های بسیج که در بقعه متبرکه سید حمزه(ع) برگزار شد، با بیان اینکه در گذشته ابتدا در یک منطقه مسجد ساخته می‌شد، سپس اطراف آن خانه‌های مردم ساخته شده و تمدن شهرنشینی شکل می‌گرفت، گفت: همانند گذشته در حال حاضر نیز باید آغازگر تمدن نوین اسلامی باشیم.
حجت‌الاسلام مشهدی، هدف از برگزاری این همایش را تعامل بیشتر و بهتر بین فعالان مساجد دانست و اظهار کرد: در کنار فعالیت مسئولان مساجد، نهادهای مرتبط دیگر از جمله مرکز رسیدگی به امور مساجد، اداره تبلیغات اسلامی، سپاه، ارشاد و کمیته امداد در مساجد پایگاه دارند که اگر این ادارات و نهادها با یکدیگر تعامل داشته باشند، مساجد آبادتر خواهند شد.
وی با تأکید بر اینکه با دوستی، همدلی و همفکری باید به دنبال عمران و آبادانی مساجد باشیم، بیان کرد: منظور از عمران مساجد تنها در خصوص ساخت و ساز فیزیکی نیست بلکه مسائل اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی نیز باید مدنظر قرار گیرد.
مسئول مرکز رسیدگی به امور مساجد شهرستان کاشمر، به ایجاد راه‌های درآمد پایدار برای مساجد اشاره کرد و گفت: بدون شک اگر در جایی درآمد و سرمایه نباشد، مدیریت و انجام کار فرهنگی و اجتماعی امکان‌پذیر نیست.
وی با اشاره به اینکه اگر مسجدی منبع درآمد نداشته و در برطرف کردن نیازهای اولیه ناتوان باشد، نمی‌تواند به فقرای محل کمک کند و برنامه فرهنگی داشته باشد، تصریح کرد: در راستای ایجاد درآمد پایدار برای مساجد مقرر شده با همکاری اداره اوقاف و امور خیریه، شهرداری و امور مساجد نسبت به اخذ پروانه تجاری و ساختن مغازه برای مساجد اقدام شود.
حجت‌الاسلام مشهدی با بیان اینکه کاشمر شهری است که زمین‌های موقوفه بسیار زیادی دارد، اظهار کرد: اگر در اطراف مساجد زمینی باشد، می‌توان با اخذ مجوزهای لازم، نسبت به ساخت مکانی تجاری برای کسب درآمد و تأمین هزینه‌های مساجد اقدام کرد.
وی با اعلام اینکه نباید منتظر کمک‌های مقطعی دولت بود و باید در ایجاد منبع درآمد پایدار برای مساجد تلاش کرد، افزود: نمی‌توان نسبت به مشکلات مساجد بی‌تفاوت بود.
مسئول مرکز رسیدگی به امور مساجد شهرستان کاشمر در ادامه با تأکید بر اینکه مسجد محدود به افراد خاصی نیست، از مساجد به‌عنوان محلی برای اداره جامعه، تربیت افراد و حل مشکلات فرهنگی، اقتصادی و فرهنگی نام برد و گفت: متأسفانه تا رسیدن به جایگاه اصلی مساجد در کشور فاصله زیاد است.
وی با بیان اینکه برای رسیدن به این نقطه مطلوب و کم شدن فاصله‌ها باید تلاش کرد، افزود: هنر امام جماعت در مساجد، حل این مشکلات و جذب بیشتر جوانان است.
مسئول مرکز رسیدگی به امور مساجد کاشمر با اعلام اینکه امور جوانان باید محور اصلی کار فرهنگی در مساجد باشد، ابراز کرد: با توجه به شرایط کنونی نباید از امکانات و ظرفیت‌های مساجد غافل باشیم.
وی با بیان اینکه مأموریت مساجد تنها اقامه نماز نیست، بیان کرد: روحانیون باید با بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های موجود، مساجد را به مراکز تربیت و رشد مبدل کنند.
حجت‌الاسلام مشهدی با اشاره به اینکه باید از سنگر مقدس مساجد برای مقابله با توطئه‌های دشمنان در ابعاد مختلف و به‌خصوص تهدید نرم بیش از گذشته استفاده کرد، افزود: مساجد باید شبانه‌روزی در خدمت نمازگزاران باشد.
وی در پایان با اظهار تأسف از اینکه تاکنون از ظرفیت مساجد برای مقابله با تهاجم فرهنگی به‌خوبی استفاده نشده است، گفت: جنگ امروز دشمن پیچیده‌تر از گذشته بوده لذا باید با همدلی و بصیرت خود، توطئه‌ها و برنامه‌های دشمنان را خنثی کنیم.
captcha