قرآن به‌وسیله مکتب‌خانه‌ها سالم و بی‌نقص به ما رسید
کد خبر: 3550524
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۸

قرآن به‌وسیله مکتب‌خانه‌ها سالم و بی‌نقص به ما رسید

گروه فعالیت‌های قرآنی: رئیس اداره امور قرآنی دارالقرآن تبلیغات اسلامی کردستان با اشاره به اینکه خانه‌های قرآن شهری و روستایی در واقع همان مکتب‌خانه‌های سنتی قدیمی هستند، گفت: قرآن کریم پشت اندر پشت از هزارو چهار صد سال پیش سالم و بدون نقص به وسیله مکتب‌خانه‌ها به دست ما رسیده است.

ناصر علیپور، رئیس اداره امور قرآنی دارالقرآن تبلیغات اسلامی کردستان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از کردستان، با اشاره به تأثیر مکتب‌خانه‌ها در ترویج فرهنگ قرآنی اظهار کرد: قرآن کریم پشت اندر پشت از هزارو چهارصد سال پیش سالم و بدون نقص به وسیله مکتب‌خانه‌ها به دست ما رسیده است.

وی با اشاره به اینکه خانه‌های قرآنی در واقع همان مکتب‌خانه‌های سنتی قدیمی است، افزود: در این راستا باید گفت خانه‌های قرآن در زمینه نهضت قرآن‌آموزی بسیارکارآمد و کاربردی هستند.

رئیس اداره امور قرآنی دارالقرآن تبلیغات اسلامی کردستان با اشاره به تفاوت خانه‌های قرآن و مکتب‌خانه های قدیم بیان کرد: شیوه‌های تدریس در این خانه‌های قرآن نسبت به مکتب‌خانه‌های قدیم به روز شده و با شیوه‌های نوین تدریس می‌شود

وی با اشاره به اینکه در قدیم همزمان با آموزش قرآن کریم به قرآن‌آموزان سوادآموزی نیز آموزش داده می‌شد، عنوان کرد: در قدیم برای آموزش قرآن از شیوه «هجاخوانی» یا به زبان کُردی «حنجی» استفاده می‌شد، اما قرآن‌آموزان این خانه‌های قرآن حداقل سواد خواندن و نوشتن را داشته و آشنایی نسبی با قواعد آموزشی قرآن کریم را دارند.

علیپور بیان کرد: اساتید این خانه‌های قرآن نیز باید گواهینامه تربیت معلم قرآن کریم را داشته باشند یا اگر جلسه قرآنی سابقه طولانی داشته و جهت ثبت به دارالقرآن مراجعه کرده‌اند، می بایست استاد جلسه قرآن در دوره تربیت معلم قرآن کریم شرکت کرده و گواهینامه تربیت معلم قرآن را اخذ کنند.

خانه‌های قرآن از قرآن‌آموزان شهریه دریافت نمی‌کنند

وی اعلام کرد: در خانه‌های قرآن معمولا از قرآن‌آموز شهریه گرفته نمی‌شود و استاد دوره فی سبیل الله تدریس کرده و حق‌الزحمه دریافت نمی‌کند، مگر اینکه قرآن‌آموزان یا خانواده آنها به استاد خانه قرآن هدیه به اختیار بدهند.

رئیس اداره امور قرآنی دارالقرآن تبلیغات اسلامی کردستان افزود: خانه‌های قرآن به دو دسته خانه قرآن شهری و روستایی تقسیم می‌شوند، تعدادی از این خانه‌های قرآن به صورت تخصصی در رشته‌های حفظ  یا قرائت و ... برگزار می‌شوند .

وی به مکان برگزاری این جلسات اشاره و عنوان کرد: مکان برگزاری جلسات تعدادی به صورت خانگی و تعدادی در مساجد و دیگر اماکن مذهبی برگزار می‌شود. مدیریت این خانه‌های قرآن به صورت مردمی بوده و فقط از طریق دارالقرآن الکریم تبلیغات اسلامی مجوز فعالیت دریافت می‌کنند.

فعالیت 385 خانه‌ قرآن شهری و روستایی در کردستان

علیپور تعداد خانه‌های قرآن شهری و روستایی استان کردستان را 385 خانه ذکر کرد و ادامه داد: از این تعداد 95 خانه قرآن روستایی و 290 خانه قرآن شهری هستند.

وی با اشاره به اینکه باتوجه به تعداد زیاد این خانه‌های قرآن  و وضعیت کمبود بودجه برای سازمان دارالقرآن الکریم تبلیغات اسلامی حمایت از همه آن‌ها میسر نیست، بیان کرد: هر ساله از تعدادی از خانه های قرآن فعال به انتخاب ادارات تبلیغات اسلامی شهرستان‌ها حمایت مادی و غیر مادی، اهدای قرآن و رحل آن، تخته وایت برد و دیگر امکانات کمک آموزشی حمایت می‌شود.

علیپور در پایان یادآور شد:  سخن آخر اینکه این خانه‌های قرآن شهری و روستایی در جهت نهضت قرآن‌آموزی و ریشه‌کنی بی ‌سوادی قرآنی بسیار کارآمد و کاربردی و لازم هستند و باید مردم و مسئولان از این خانه های قرآنی حمایت‌های مادی و معنوی کنند. به اعتقاد بنده در هر محله و مسجد و روستا حداقل وجود یک خانه قرآن لازم و ضروری است.

captcha