همایش «سیره علوی»؛ راهکاری برای آگاهی مردم از فرهنگ جامع تشیع
کد خبر: 3553002
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۱

همایش «سیره علوی»؛ راهکاری برای آگاهی مردم از فرهنگ جامع تشیع

گروه اجتماعی: امام جمعه بیرانشهر با بیان این‌که ما باید مردم را از فرهنگ جامع تشیع آگاه کنیم، اظهار کرد: با این کار مردم خودشان به حد کمال می‌رسند و با هجمه‌های فرهنگی مقابله می‌کنند، اولین قدم در این راه آگاهی‌بخشی است و یکی‌ از راه‌های آگاهی‌بخشی برگزاری همایش‌های مذهبی مانند همایش «سیره علوی» است.

حجت‌الاسلام محمد نظری، امام جمعه بیرانشهر، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، با اشاره به این‌که روایت نبوی نشان دهنده جاه و مقام حضرت علی(ع) است، گفت: بنابراین روایت شناخت قدر و منزلت امیرالمؤمنین(ع) و جایگاه ملکوتی او در حد و اندازه عقول بشری ما نیست که بتوان در رابطه با آن قلم زد و یا سخن گفت.
وی با اشاره به این‌که در این روایت پیامبر اکرم(ص) نسبت به حضرت علی(ع) گفت: علی جان؛ خدا را نشناخت کسی جز من و تو، و مرا نشناخت کسی جز خدا و تو، و تو را علی جان کسی نشناخت جز من و خدا، عنوان کرد: با توجه به این فرموده؛ اگر تا حالا تحقیق و پژوهشی در رابطه با حضرت علی(ع) انجام گرفته است برگرفته از آیات و روایات و همچنین برداشت ما از آن‌ها بوده است، در غیراین ‌صورت شناخت حضرت علی(ع) جز توسط معصومین(ع) امکان‌پذیر نیست.
نظری با بیان این‌که تنها معصومین(ع) که همگی از مظاهر اسماء الهی هستند، می‌توانند ذات خداوند را بشناسند، اظهار کرد: این در حالی‌است ‌که می‌توان در رابطه با صفات و افعال خداوند به تحقیق و پژوهش پرداخت.
امام جمعه بیرانشهر ادامه داد: در رابطه با اهل‌بیت(ع) و حضرت علی(ع) نیز این‌چنین است که احدی غیر از معصوم نمی‌تواند به عمق ذات حضرت علی(ع) برسد، اما در رابطه با صفات، اخلاقیات و کمالات ظاهری امام(ع) مانند شجاعت، عدالت، علم و حلم می‌توان به تحقیق و پژوهش پرداخت.
وی با اشاره به این‌که تاکنون تمام تحقیق و پژوهش‌هایی که در رابطه با حضرت علی(ع) انجام شده است در بحث شناخت ظاهری این امام همام بوده است، تصریح کرد: ائمه معصومین(ع) دارای دو بُعد خلقتی هستند، یک بُعد خلقت نوری؛ چون از نور خدا خلق شده‌اند امکان ندارد بتوانیم آن‌را بشناسیم، دیگر بُعد خلقت ظاهری و جسمانی است که تمام انسان‌ها در آن شریک بوده و مانند یکدیگر هستند، چراکه در روایتی از امام صادق(ع) آمده است که فرمود: تمام انسان‌ها از اضافه گِل وجودی آن‌ها خلق شده‌اند.
نظری،  با اشاره به آیه ۱۱۰ سوره مبارکه کهف که خداوند در آن می‌فرماید: «قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِّثْلُکُمْ یُوحَى إِلَیَّ أَنَّمَا إِلَهُکُمْ إِلَهٌ وَاحِدٌ فَمَن کَانَ یَرْجُو لِقَاء رَبِّهِ فَلْیَعْمَلْ عَمَلًا صَالِحًا وَلَا یُشْرِکْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَدًا»، بیان کرد: از این آیه استفاده می‌شود که ما می‌توانیم از بُعد خلقت ظاهری و جسمانی به تحقیق و پژوهش در رابطه با اهل‌بیت(ع) بپردازیم و به نتایج خوبی نیز برسیم،  چراکه در این آیه اشاره شده است که ما و اهل‌بیت(ع) از نظر ظاهری مانند یکدیگر هستیم.
امام جمعه بیرانشهر با بیان این‌که ائمه اطهار(ع) از نور خدا خلق شده‌‎اند و وجه خدا هستند که این نور هرگز خاموشی ندارد، عنوان کرد: همه چیز هلاک شدنی است به جز وجه خدا که اهل‌بیت(ع) هم دارای وجه خدایی هستند چراکه بُعد نورانی آن‌ها از نور خدا گرفته شده است.
‌وی با اشاره به این‌که ائمه‌اطهار(ع) و امام علی(ع) از نظر جسمانی نیز دریایی از فضایل هستند و در این بُعد نیز به کمال رسیده‌اند، افزود: اگر ما در این زمینه تحقیق و پژوهش‌هایی داشته باشیم ممکن است به نتایجی برسیم، چراکه این تحقیق و پژوهش‌ها صرفاً به اندازه‌ای است که تشنگی ما را برطرف کند.
نظری تأکید کرد: فضایل حضرت علی(ع) مانند دریاست که ما برای کشیدن آب آن نه ظرف مناسب داریم و نه مظروفی را داریم که بتوانیم آب دریا را پس از کشیدن در آن بریزیم، که این نشان دهنده این است که ظرفیت ما کوچک‌تر از آن است که به کنه ذات حضرت علی(ع) دست پیدا کنیم و تا جایی‌که فضیلت ما اجازه می‌دهد باید به آن‌ها دست پیدا کنیم.
امام جمعه بیرانشهر با اشاره به این‌که هیچ انسان بالغی دستش را به طرف آتش دراز نمی‌کند، تأکید کرد: امروزه بحث‌های ضد فرهنگی انجام شده است، و اگر ما فرهنگ تشیع را ترویج دهیم و مردم را با آن آشنا کنیم دیگر کسی به طرف خطر نمی‌رود.
وی با بیان این‌که ما باید مردم را از فرهنگ جامع تشیع آگاه کنیم، تصریح کرد: با این‌کار مردم خودشان به حد کمال می‌رسند و با این هجمه‌های فرهنگی مقابله می‌کنند، که اولین قدم در این راه آگاهی‌بخشی است و یکی‌از راه‌های آگاهی‌بخشی برگذاری همایش‌های مذهبی مانند همایش «سیره علوی» است.
نظری با اشاره به این‌که در برگزاری این همایش منبع آگاهی‌بخشی نیز باید مدنظر باشد و مهم است، اظهارکرد: این منبع نمی‌تواند سلیقه شخصی ما باشد چراکه ما نیز ممکن است دچار هجمه‌های فرهنگی شویم، لذا برای این منبع باید به طرف ائمه اطهار(ع) برویم و از روایات و فرمایشات آن‌ها استفاده کنیم.
امام جمعه بیرانشهر با بیان این‌که ما در اولین گام باید به مردم آگاهی بدهیم و منبع این آگاهی روایات باشد که به نتیجه برسیم، عنوان کرد: تمام ائمه معصومین(ع) می‌فرمایند: اگر کسی برای خودش شخصیت قائل باشد دست به کاری که سبب خاری، ذلت و پستی باشد نمی‌زند.
وی با بیان این‌که ما در برگزاری همایش‌های مذهبی باید آگاهی‌بخشی که سرلوحه آن روایات باشد را هدف قرار دهیم، تصریح کرد: اگر مردم ما به شخصیت اصلی تشیع دست پیدا کنند دیگر هیچ‌کس نمی‌تواند ما را به عقب براند و یا شکست دهد.
نظری با اشاره به این‌که شیعه باید به شخصیت دینی و اجتماعی خود برسد، عنوان کرد: درحال حاضر یک دانشجو به‌جای این‌که بگوید می‌توانم بهترین پزشک، پرستار، مهندس، نقشه‌کش و یا در هر رشته دیگر بهترین باشم، به دنبال موادمخدر و پارتی می‌رود و زمانی‌که چشم را باز می‌کنند می‌بینند که همه چیز را از دست داده‌اند و نگاه مردم به آن‌ها تغییر کرده است.
امام جمعه بیرانشهر  با اشاره به این‌که اگر جوان ما شخصیت دینی و اجتماعی خود را از دست دهد دیگر مردم به چشم یک انسان محترم به او نگاه نمی‌کنند، عنوان کرد:  در این زمان است که شیطان پس از قدم کوچکی که در ابتدا برداشته است وارد می‌شود و اگر جوان ما شخصیت دینی و اجتماعی خود را پیدا نکند با این تفکر که نگاه مردم به تو تغییر کرده و دیگر برایت احترام قائل نیستند، جوان را به‌سمت انحرافات بیشتر و خطرناک‌تر رهنمون می‌شود.
captcha