به گزارش
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از اصفهان بهنقل از روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، حجتالاسلام والمسلمین محمد قطبی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی با بیان اینکه کارهای فرهنگی دیربازده است و مشاهده ثمرات آن در جامعه ممکن است سالها طول بکشد، اظهارکرد: برخلاف کارهای عمرانی و فیزیکی که نتایج آن سریعا در جامعه منعکس میشود، کارهای فرهنگی به دلیل آنکه فکر و اندیشه را درگیر میکند تا رفتاری تدوین شود جریانی دیربازده است.
وی، مرجعیت قرار دادن قرآن و ایجاد یک نگاه باورمندانه علمی نسبت به قرآن بین نخبگان کشور را از وظایف دفتر تبلیغات اسلامی عنوان و تصریح کرد: در زمینه مرجعیت قرآن با وجود اینکه کارهای فرهنگی انجام شده ولی متولی این کار که نقش آفرین جدی باشد و در عرصههای مختلف علمی و فرهنگی بتواند اطلاع رسانی نماید و نظامنامه کلی فکری و روش را طراحی نماید نداریم.
قطبی ادامه داد: به ندرت دیده میشود که پیرامون مرجعیت قرآن در عرصههای مختلف روانشناسی، مدیریت، علوم انسانی و اقتصاد، شورای عالی انقلاب اسلامی، سیستمهای برنامه نویسی کشور، آنهایی که تصمیمگیر و تصمیم ساز هستند توانسته باشند در کنار در اختیار داشتن نخبگان خود، از هستههای قرآنی و دستاوردهای علمی قرآن استفاده و از آموزههای قرآنی بهرهمند شوند که این نشان دهنده ضعف ما در این زمینه است.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان توجه به قرآن به عنوان یک منبع علمی و معرفتی در زندگی بشر را از دیگر وظایف دفتر تبلیغات اسلامی و مبلغان دانست و اضافه کرد: وظیفه ما متوجه ساختن اندیشه های عموم مردم به قرآن به عنوان یک منبع علمی و معرفتی است که جهت تامین نیازهای بشر نازل شده است.
وی فعالیت های میز قرآن در حوزه مرجعیت علمی قرآن را شامل سه عرصه: گفتمان سازی، استنطاق القرآن و رقابت علمی قرآنی معرفی کرد و ادامه داد: طراحی رقابت علمی قرآنی با هدف دامن زدن به جریان سازی علمی و فکری مرجعیت قرآن می باشد.
رییس میز توسعه و تعمیق فرهنگ قرآن حضور و تجلی یافتن ادبیات و نگاه قرآن در متن زندگی بشر را دومین مساله جهت انجام کار فرهنگی خواند و خاطرنشان کرد: دوست داشتن و محبت باورمندانه افراد جامعه به قرآن که آن را به واسطه اینکه یک دستاورد فوق بشری است دوست داشته باشند، راهکاری جهت تجلی یافتن قرآن در متن زندگی انسان است.
وی همچنین اضافه کرد: در سنتها و آیینهای مردم جامعه تجلی حضور قرآن کاهش یافته است که اگر بازشناسی و بازنشانی سنتها انجام شود، میتوان آموزههای قرآنی را در متن زندگی افراد تزریق کرد.