بانکداری کنونی کشور با اسلامی شدن فاصله دارد
کد خبر: 3570531
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۱
مدیر امور شعب استان همدان:

بانکداری کنونی کشور با اسلامی شدن فاصله دارد

گروه اقتصادی: مدیر امور شعب مؤسسه اعتباری کوثر استان همدان گفت: بانکداری کنونی بدون ربا است ولی با اسلامی شدن هنوز فاصله داریم تا به بانکداری اسلامی برسیم که تحقق این امر مستلزم همت عمومی، خردجمعی و فرهنگسازی و عمل به دستورات اسلام است.

محمد محققی، مدیر امور شعب مؤسسه اعتباری کوثر استان همدان، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از همدان، درباره بانکداری اسلامی اظهار کرد: بانکداری اسلامی نوعی بانکداری یا فعالیت بانکی است که با احکام اسلام هم‌خوانی دارد و در قالب اقتصاد اسلامی تعریف می‌شود لذا بانک نهاد حقوقی است که عملیات پولی و مالی و اعتباری را بر عهده دارد و بانکداری در حوزه ارائه خدمات و عملیات بانکی مانند امانت داری، نقل و انتقال پول و سرمایه و ... را انجام می دهد.
وی در پاسخ پرسشی مبنی بر اینکه بانکداری کنونی تا چه حد در راستای بانکداری اسلامی حرکت کرده و آن را به منصه ظهور گذاشت، عنوان کرد: اگر در جامعه اسلامی خدمات و فعالیت‌های مالی و پولی طبق قوانین اسلام مدیریت و اجرا شود، بانکداری اسلامی پدید می‌آید و هر چه بانکداری به نظرات اسلام نزدیک‌تر باشد به قواعد اسلامی بیشتر نزدیک شده است؛ باید توجه کرد که اسلام، دینی است که با ارائه قوانین اسلامی و تنظیم فعالیت‌های مادی قصد دارد راه را برای اعتلای معنوی انسان باز کند.
محققی افزود: بر این اساس می‌توان درباره میزان اسلامی بودن بانکداری فعلی کشور صحبت کرد و به جرأت می‌گویم بانکداری کنونی بدون ربا است ولی با اسلامی شدن هنوز فاصله داریم تا به بانکداری اسلامی برسیم که تحقق این امر مستلزم همت عمومی، خردجمعی و فرهنگسازی و عمل به دستورات اسلام است.
وی درخصوص نقش بانکداری در اقتصاد مقاومتی، ابراز کرد: با نگاه کلی به سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری می ‌توان دریافت حمایت از تولید ملی، مردمی کردن اقتصاد، حرکت به سمت اقتصاد دانش بنیان، افزایش بهره‌روی، مدیریت و اصلاح الگوی مصرف، کاهش وابستگی به نفت و مدیریت منابع ارزی به عنوان هفت محور اساسی در سیاست‌های ابلاغی ایشان است.
وی ادامه داد: بانک‌ها نیز باید با تأکید بر این سیاست نسبت به اصلاح بعضی از قوانین خود با رویکرد مثبت گام بردارند تا بتوانند نقش اساسی در تحقق اقتصاد مقاومتی ایفا کنند به طوریکه با جهت دهی پرداخت تسهیلات در قالب حمایت از سیاست رهبر معظم انقلاب با هدف توانمندسازی آنها، بخش عمده‌ای از اقتصاد مقاومتی در بانکداری تحقق خواهد یافت.
محققی درباره اقدامات مؤسسه کوثر در راستای بانکداری اسلامی و تحقق اقتصاد مقاومتی، عنوان کرد: مؤسسه اعتباری کوثر نیز در این راستا کاملا از بانک مرکزی و سیاست‌های اجرا شده در این زمینه حمایت می‌کند و برای تحقق اوامر مقام معظم رهبری گام اساسی برداشته است که سرمایه گذاری در بخش‌های حمایت از ورود قطار 5 ستاره فدک به ناوگان حمل و نقل ریلی، مشارکت با شرکت واگن سازی پارس، تسهیل در پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی و تأمین سرمایه در گردش 5 مجموعه نان صنعتی، اعطاء تسهیلات به صنایع کوچک به منظور خروج از رکود، از جمله اقدامان این مؤسسه است.
وی با بیان اینکه مؤسسه اعتباری کوثر در سال 89 با هدف ارائه خدمت به جامعه هدف و آحاد مردم افتتاح  شد، گفت: کوثر در سال 90 اولین مؤسسه‌ای بود که مجوز رسمی پولی و بانکی از بانک مرکزی را اخذ کرد  وهم‌اکنون دارای 350 شعبه در سطح کشور و در حال ارائه خدمات مطلوب پولی و بانکی به مردم  به ویژه جامعه هدف می‌باشد و شایان ذکر است که سهام این مؤسسه قابل خرید و فروش در فرابورس بوده و این سهام متعلق به 510 هزار نفر از بازنشستگان نیروهای مسلح می باشد لذا در حال حاضر مؤسسه اعتباری کوثر با 484 هزار و 359 سهام دار بزرگترین شرکت فرابورس از نظر تعداد سهام اعلام شده است.

captcha