بساط حیوان آزاری شلوغ است
کد خبر: 3576219
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۱

بساط حیوان آزاری شلوغ است

گروه اجتماعی: در آستانه نوروز بساط ماهی فروشی و جوجه‌های رنگی دوباره شلوغ شده تا همچنان شاهد حیوان آزاری به شکل نوین باشیم بدون اینکه لحظه‌ای فکر کنیم ما مسلمانیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، در سال‌هایی که هیاهوی تجملات و شلوغی انتظارات بشری از هیچ فرصتی برای لذت طلبی فروگذار نمی‌کند می‌شنویم خاطراتی را از سال‌های نه چندان دور که ایام نوروز در کمال سادگی و البته به دور از آزار و اذیت برگزار می‌شد.
نه خبری از ماهی‌های بخت برگشته قرمز بود و نه جوجه‌هایی که به بهانه یک لحظه شادی کودکان باید خود را به هزار رنگ درآورند و نهایتاً بمیرند، در این میان عده‌ای خواسته یا ناخواسته به بازار داغ حیوان‌آزاری دامن می‌زنند و با سرمایه‌ای اندک اسباب فروش حیوانات را برای نوجوانان خود فراهم می‌کنند و البته افتخار به اینکه اوقات فرزندشان به بطالت نمی‌گذرد.
اگر پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها تخم مرغ رنگی به کودکان عیدی می‌دادند امروز این تخم‌مرغ‌ها جوجه شده‌اند و شهر را از جیک جیک خود پرکرده‌اند، جوجه‌های رنگی بی‌زبانی که از بدو تولد در دستان سودجویان به این روز می‌افتند و چند صباحی را میهمان خانه‌های نوروزی هستند و دست آخر نیز باغچه حیاط یا سطل آشغال میزبان آنهاست.
با خرید یک جوجه رنگی چه پیامی را به فرزند خود منتقل می‌کنیم؟ جواب چیزی جزء حیوان آزاری نیست، چند درصد از این جوجه‌ها می‌توانند ادامه حیات دهند و صاحب زندگی طبیعی خود باشند بدون شک بنا برآنچه شاهدش هستیم هیچ جوجه رنگی زنده نخواهد ماند، آیا لحظه‌ای شادی برای فرزندانمان ارزشمندتر است یا حیات حیوان، که خداوند به عنوان نعمت و طبق آیه 38 سوره انعام همچون امت خلق کرده  است.
ما با خرید هر جوجه رنگی بی‌احترامی به حقوق حیوانات و محیط زیست را به فرزندان یاد می‌دهیم، یاد می‌دهیم برای بدست آوردن هر شادی می‌توان جان جانداری را گرفت، آیا تا به حال به عنوان مسلمان با خود اندیشیده‌ایم که اسلام درباره حیوانات چه می‌گوید؟
در سوره انعام آیه 38 «وَمَا مِن دَآبَّةٍ فِي الأَرْضِ وَلاَ طَائِرٍ يَطِيرُ بِجَنَاحَيْهِ إِلاَّ أُمَمٌ أَمْثَالُكُم مَّا فَرَّطْنَا فِي الكِتَابِ مِن شَيْءٍ ثُمَّ إِلَى رَبِّهِمْ يُحْشَرُونَ؛ هیچ جنبنده‌اى در زمین نیست و هیچ پرنده‌اى که با دو بال خود پرواز مى‌کند، وجود ندارد؛ مگر اینکه امت‌هایى مانند شما هستند. ما هیچ چیز را در این کتاب فروگذار نکردیم؛ سپس همگى به سوى پرودگارشان محشور مى‌شوند».
در سوره عنکبوت آیه 60 آمده است:«وَكَأَيِّنْ مِنْ دَابَّةٍ لَا تَحْمِلُ رِزْقَهَا اللَّهُ يَرْزُقُهَا وَإِيَّاكُمْ وَهُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ؛ چه بسيار جنبندگانی كه قدرت ندارند روزی خود را حمل كنند خداوند آنها را و شما را روزی می‏دهد، و او است شنوا و دانا»
در سوره نساء آیه 119 نیز آمده است: «وَلَأُضِلَّنَّهُمْ وَلَأُمَنِّيَنَّهُمْ وَلَآمُرَنَّهُمْ فَلَيُبَتِّكُنَّ آذَانَ الْأَنْعَامِ وَلَآمُرَنَّهُمْ فَلَيُغَيِّرُنَّ خَلْقَ اللَّهِ وَمَنْ يَتَّخِذِ الشَّيْطَانَ وَلِيًّا مِنْ دُونِ اللَّهِ فَقَدْ خَسِرَ خُسْرَانًا مُبِينًا؛ و آنها را گمراه مي‌كنم و به آرزوها سرگرم می‏سازم و به آنها دستور می‏دهم كه (اعمال خرافی انجام دهند و) گوش چهارپايان را بشكافند و آفرينش (پاك( خدائی را تغيير دهند،(فطرت توحيد را به شرك بيالايند) و آنها كه شيطان را به جای خدا ولی خود برگزينند زيان آشكاری كرده‏‌اند».
خداوند همه موجودات را دارای نظام اجتماعی برشمرده و آنها را در کنار انسان روزی می‌دهد و دارای احترام بر می‌شمرد، در سیره ائمه نیز سفارش‌ها و رفتارهاى اعجاب انگیزى درباره ترحم بر جانداران بیان شده است. ترحم بر حیوان موجب پاداش؛ و آزار و اذیتش، باعث عذاب آخرت است.
البته عده‌ای هم بهانه می‌کنند که این جوجه‌ها مریض احوال هستند و از میان جوجه‌های سالم غربال شده‌اند و بیش از این عمر نمی‌کنند البته که سفسطه جالبی است یعنی هر موجودی که روزهای پایانی عمرش بود و مریض احوال، می‌تواند اسباب سرگرمی ما را فراهم کند بیماری حیوان باید دلیلی باشد برای ترحم بیشتر نه اینکه روزهای آخر عمرش را با شکنجه وحشیانه عده‌ای خودخواه و سودجو بگذراند.
در آستانه نوروز هر فردی می‌تواند با نخریدن این حیوانات زبان بسته از جمله ماهی که سرنوشتی بهتر از جوجه رنگی ندارد بساط حیوان آزاری را از پیاده رو تا خانه جمع کند و این رسم غلط که به افتخار تبدیل شده را براندازد.
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
فاطمه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۱۲/۱۸ - ۱۱:۴۴
0
0
احسنت بسیار تأمل برانگیز بود
خوزستانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۱۲/۱۸ - ۱۶:۲۵
0
0
درود
captcha