قاری هیچگاه از آموختن بی‌نیاز نیست
کد خبر: 3578206
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۵

قاری هیچگاه از آموختن بی‌نیاز نیست

گروه فعالیت‌های قرآنی: مهدی دغاغله با بیان اینکه فردی که با دو سطر آیه خواندن با تشویق مخاطبان با گفتن «الله، الله» مواجه شود، فکر می‌کند که از آموختن بی‌نیاز است، به خود ضرر می‌رساند، گفت: قاریان حرفه‌ای می توانند با تلاوت‌های خود مخاطب خود را به سوی مفاهیم قرآن جذب کنند و تلاوتی که با دانش قبلی و تخصص خاص انجام شود تأثیری چند برابر دارد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، دومین جلسه آموزشی تلاوت معنامحور برای اولین بار در استان خوزستان و اهواز شامگاه گذشته 7 اسفندماه در دارالقرآن امام هادی(ع) کانون بسیج شهید جهان‌آرا اهواز با حضور مهدی دغاغله برگزار شد.

مهدی دغاغله، داور بین‌المللی قرآن کریم، در حاشیه این جلسه قرآنی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایکنا از خوزستان، با بیان اینکه آشنایی با ویژگی‌های یک تلاوت معنامحور از اهداف این دوره است، افزود: در این دوره که برای اولین بار در کشور توسط دارالقرآن امام هادی(ع) برگزار شده است یک سری مطالب جمع‌آوری شده است.

وی با بیان اینکه اساس و مبنای کار این جلسه فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص تلاوت‌های معنامحور و تأکید معظم‌له بر این موضوع است، افزود: تحقق بخشیدن به این منویات از جمله اهداف این دوره است.

دغاغله با بیان اینکه از دیگر اهداف این جلسه این است که قاریان حرفه‌ای با تلاوت‌های خود مخاطب خود را به سوی مفاهیم قرآن جذب کنند، افزود: تلاوتی که با دانش قبلی و با تخصص خاص انجام شود تأثیر آن چند برابر است.

در تلاوت معنامحور قاری و شنونده از قرائت بهره می‌برند

داور بین‌المللی قرآن کریم ادامه داد: وقتی می‌گوییم «سخن برآمده از دل بر دل نشیند»، در قرائت قرآن کریم این موضوع وقتی تحقق می یابد که قاری خود متوجه شود که چه چیزی را تلاوت می‌کند و به چه نحوی با استفاده از الحان مناسب مفاهیم آیات تلاوت شده را به مخاطب نشان دهد.

نماینده شورای عالی قرآن کریم در استان خوزستان با اظهار به اینکه این امر باعث می‌شود که استماع مخاطب بیشتر شود، افزود: استماع بیشتر باعث جذب مخاطب به معنا و مفهوم آیات قرآن کریم می‌شود.

قاری باید در تلاوت معنامحور راه خود را پیدا کند

دغاغله با بیان اینکه از قاریان حرفه‌ای انتظار می‌رود که با شرکت در این دوره کاستی‌های خود را برطرف سازند، افزود: ما نمی‌گوییم که در این دوره حتماً چیزی به اندوخته آن‌ها اضافه می‌کنیم بلکه با شرکت در این دوره مطالب مختلف را شنیده و راه خود را پیدا خواهند کرد.

به همان اندازه که در قرائت‌های معنامحور دچار مشکل هستیم در اخلاق دچار کاستی هستیم

داور بین‌المللی قرآن کریم در خصوص عدم حضور قاریان گفت: این امر به صفات اخلاقی و رفتاری برمی‌گردد. ما در این زمینه نیز با کاستی مواجه هستیم و به همان اندازه که در قرائت‌های تخصصی معنامحور دچار مشکل هستیم در رفتار، اخلاق و صفاتی مثل تواضع و فروتنی نیز دچار کاستی هستیم. این یک معضل بزرگ است که باید تقویت شود.

نماینده شورای عالی قرآن در استان خوزستان گفت: کسی که با دو سطر آیه خواندن با تشویق مخاطبان با گفتن «الله، الله» مواجه شود، فکر می‌کند که دیگر بی‌نیاز است و این نوع فکر کردن به او ضرر خواهد رساند.

captcha