مزد بندگی حضرت عباس(ع)
کد خبر: 3592589
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۶

مزد بندگی حضرت عباس(ع)

گروه اجتماعی: مدرس حوزه و دانشگاه با بیان اینکه صفت باب‌الحوائج، در نتیجه بندگی حضرت عباس(ع) به دست آمده است، گفت: کسی که به درجه عبد صالح برسد، دعایش مستجاب است و با توجه به اینکه حضرت عباس(ع) عبد صالح بودند، خداوند نیز ایشان را باب‌الحوائج قرار داد تا واسطه برآورده شدن حوائج خلق شود.

حجت‌الاسلام مهدی مافی‌نژاد، مدرس دانشگاه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، گفت: حضرت ابوالفضل(ع) از دید ائمه معصومین(ع) به خصوص امام جعفر صادق(ع) انسانی معرفی شدند که از ایمان استوار و بینشی نافذ برخوردار بودند.
وی با بیان اینکه حضرت ابوالفضل(ع)، بنده صالح خداوند بود و خداوند نیز مقام والایی به ایشان عطا کرد، ابراز کرد: این بزرگوار در راه امامش به جهاد برخاست، زیرا ایشان به این غایت انسانیّت رسیده و «عبد صالح» پروردگار بودند و راه آن بزرگوار در اطاعت از خدا، رسول خدا(ص)، ولی خدا و ائمه(ع) بود.
وی افزود: در واقع حضرت عباس(ع) تنها به مردم زمانشان تعلق ندارند، چرا که در عصر حاضر نیز ایشان محبان زیادی دارند و حرم آن بزرگوار پناه بسیاری از عاشقان و شیفتگانش است.
ولایت‌پذیری؛ گامی بالاتر از عبد صالح
حجت‌الاسلام مافی‌نژاد در ادامه تشریح کرد: عبد صالح کسی است که تمام کارهایش برای رضای خداست، اما این بزرگوار علاوه بر اینکه عبد صالح خداوند بودند، مطیع امر ولایت هم بودند که این اطاعت، یک گام بالاتر از عبد صالح است.
عباس(ع)؛ اسطوره ادب
وی در ادامه به بیان یکی از خصوصیات بارز حضرت عباس(ع) اشاره کرد و گفت: این بزرگوار اسطوره ادب هستند، زیرا ایشان معرفت‌شناس حقیقی اهل بیت(ع) بودند و اطاعت از اهل بیت(ع) نیز کمال ادب است.
حجت‌الاسلام مافی‌نژاد با تأکید بر اینکه مهم‌ترین اقدام برای نهادینه کردن ادب، در گام اول پی بردن به مقام اهل بیت(ع) است، افزود: اگر ما به مقام اهل بیت عصمت و طهارت(ع) معرفت پیدا کنیم، آن‌گاه به اجرای معرفت که گام دوم برای نهادینه کردن ادب است، نیز دست پیدا خواهیم کرد.
این کارشناس مسائل خانواده با اشاره به اینکه حضرت عباس(ع) یک الگوی بی‌بدیل ادب در برابر بزرگان دین هستند، تصریح کرد: تمام مشکلات جامعه ما ناشی از سردرگمی مردم، در نبود الگوی مناسب برای زندگی است، از همین رو نیاز است هر چه بیشتر به معرفی شخصیت این بزرگواران بپردازیم.
چه کسانی مشمول دعای حضرت زهرا(س) می‌شوند؟
وی با اشاره به اینکه ادب در برابر اهل بیت(ع) برکات زیادی دارد، گفت: رعایت ادب در برابر اهل بیت(ع)، برکت و زیاد شدن رزق و روزی و رفع مشکلات را به همراه دارد؛ همچنین رعایت ادب باعث می‌شود فرد، مشمول دعای اهل بیت(ع) و خاصه حضرت زهرا(س) قرار گیرد.
این مدرس حوزه  با بیان اینکه زندگی همه ما تحت‌الشعاع 14 نور الهی قرار دارد، بنابراین باید فصل‌الخطاب زندگی خود را اهل بیت(ع) قرار دهیم و بدانیم اگر زندگی ما دچار مشکل شده، نتیجه نداشتن یک فصل‌الخطاب واحد است، ابراز کرد: فصل‌الخطاب زندگی حضرت عباس(ع)، اهل بیت(ع) بود، به گونه‌ای که پیروی از ائمه معصومین(ع) تمام زندگی این بزرگوار را تحت پوشش قرار داده بود.
وی با بیان اینکه ادب‌آموزی باید به صورت بنیادین و از نهاد خانواده انجام گیرد، اظهار کرد: شخصی به محضر امام زمان(عج) شرفیاب شد و امام به وی فرمودند: «از تو راضی هستیم چون مادرت از تو راضی است»، لذا ادب در برابر والدین، ادب در برابر اهل بیت(ع) را به دنبال دارد.
حجت‌الاسلام مافی‌نژاد با اشاره به اینکه اصل ولایت‌پذیری اطاعت از مولاست، حتی وقتی خلاف سلیقه باشد، بیان کرد: در ولایت‌پذیری حضرت همین بس که در واقعه عاشورا قبل از کسب اجازه برای جنگیدن، به میدان نبرد وارد نشدند.
مزد بندگی حضرت عباس(ع)
وی با بیان اینکه صفت باب‌الحوائج، در نتیجه بندگی ایشان به دست آمده است، گفت: کسی که به درجه عبد صالح برسد، دعایش مستجاب است و با توجه به اینکه حضرت عباس(ع) عبد صالح بودند، خداوند نیز ایشان را باب‌الحوائج قرار داد تا واسطه برآورده شدن حوائج خلق شود.
captcha