دشمن از عملیات بیت‌المقدس و آزادسازی خرمشهر متحیر و مبهوت ماند
کد خبر: 3602719
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۸

دشمن از عملیات بیت‌المقدس و آزادسازی خرمشهر متحیر و مبهوت ماند

گروه فرهنگی: یک رزمنده دوران دفاع مقدس گفت: عملیات بیت‌المقدس چنان بود که حتی رادیوها و رسانه‌‌های بیگانه، از قدرت چنین عملیاتی متحیر و مبهوت ماندند و در واقع این عملیات کمر دشمن را شکست.

مصطفی مددکن، رزمنده دوران دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از اصفهان با اشاره به گرامیداشت سوم خرداد، سالروز آزادسازی خرمشهر، اظهارکرد: یکی از دلایل اهمیت آزادسازی خرمشهر، بعد نظامی آن است، این عملیات در 10 اردیبهشت‌ماه سال 61 به نام «عملیات بیت‌المقدس» از 4 محور و در 4 مرحله انجام شد.
وی افزود: مقاومت و ایثار رزمندگان آن هم با تحمل گرما، سختی‌ها و درگیری‌های شدید با دشمن، موجب شد رزمندگان ما به پیروزی چشم‌گیری دست پیدا کنند و یکی از معجزاتی که در این عملیات اتفاق افتاد و اهمیت زیادی دارد، گرفتن بالاترین تعداد اسرای عراقی است، زیرا در این عملیات حدود 1900 نفر از دشمن اسیر و بیش از 1500نفر کشته و مجروح شدند.
وی گفت: این عملیات آن چنان بود که حتی رادیوها و رسانه‌‌های بیگانه، از قدرت چنین عملیاتی متحیر و مبهوت ماندند و در واقع این عملیات کمر دشمن را شکست.
این رزمنده دفاع مقدس درباره اینکه چرا از آن واقعه به عنوان نقطه عطف جنگ ایران و عراق یاد می‌شود، گفت: صدام زمانی که می‌خواست جنگ را تحمیل کند، قرار داد 1975 را پاره کرد، به این معنا که مرز آبی اروندرود بین ایران و عراق را قبول ندارد. صدام با شروع جنگ، تا تصرف خرمشهر پیش رفت و توانست آن را اشغال کند. اما با پس گرفتن خرمشهر،بهانه اصلی جنگ در عملیات بیت‌المقدس باطل شد، انجام این عملیات باعث تضعیف روحیه عراقی‌ها شد و اگر نیرو به حد کافی بود تا بصره پیش می‌رفتند و باعث سقوط صدام می‌‎شدند. 
وی اضافه کرد: در این عملیات آمار شهدای ما به 6000 نفر رسید و تعداد زیادی نیز مجروح شدند و دیگر نیرویی برای ادامه عملیات نبود، تقریباً با این عملیات اکثر مناطقی که توسط عراقی‌ها تصرف شده بود، آزاد و عراقی‌هایی که به استان خوزستان آمده بودند همه بیرون رانده شدند.
مددکن، در رابطه با شناخت نسل جوان از دفاع مقدس، اظهار کرد: شناخت کافی را کسی ندارد و باید مقدماتی فراهم شود تا آن عظمت‌ها، فداکاری‌ها و ایثارگری‌ها که جوانان و نوجوانان آن زمان برای کشور و نظامشان قائل بودند، بار دیگر زنده شود. 
وی افزود: این رویداد مهم حتی اگر برای خود ما رزمندگان نیز مرور و تجدیدخاطر نشود، ممکن است توسط خود ما نیز به فراموشی سپرده شود، بنابراین باید تدابیری اندیشید که چگونه می‌توان این خاطرات و حماسه‌ها را زنده نگه داشت، زیرا این مهم موجب عزت، اقتدار و مقاومت می‌شود و نیاز فعلی جامعه ما را برطرف می‌کند.
این رزمنده دفاع مقدس در رابطه با چگونگی طرح تدابیری برای زنده نگه داشتن یاد و خاطره دفاع مقدس بیان کرد: یکی از این موارد کاروان‌های راهیان نور  و دیگری حضور راویان مسلط به تاریخ دفاع مقدس در مدارس است، همچنین اجباری کردن تدریس مطالب دفاع مقدس در مدارس و دانشگاه‌ها که البته در دانشگاه‌ها درس دفاع مقدس وجود دارد، ولی به قدرکافی و شایسته به آن پرداخته نشده است، زیرا می‌توان در درس دفاع مقدس مطالبی از حماسه‌های دفاع مقدس و شهدا را به نحو عالی بیان کرد.
وی در رابطه با دید جهانیان نسبت به آزادسازی خرمشهر، گفت: جهانیان تا حدی قدرت اسلام را شناختند.  تمام دنیا از عراق پشتیبانی می‌کرد و مشاورین خبره دنیا در هدایت و فرماندهی جنگ به آن کمک می‌کردند و حتی  آمریکا در اواخر سال‌های جنگ مستقیما وارد عمل شد و جنگ خلیج فارس را به وجود آورد و همچنین پشتیبانی‌های سیاسی که همه جا همراه صدام بود و او می‌توانست به پشتوانه آنها از حتی بمب شیمایی استفاده کند. در واقع صدام هیچ قید و بندی برای اعمال و کارهای خود نداشت و حدود 530 موشک به شهرهای ایران شلیک کرد و بمباران‌های آن تلفات سنگینی را به همراه داشت.
این رزمنده دوران دفاع مقدس با بیان اینکه تمام دنیا از صدام حمایت می‌کردند، گفت: اما نتیجه آن شد که صدام را با خفت و خواری اعدام کردند و فرزندانش را نیز به قتل رساندند.
مددکن افزود: سرانجام صدام نامه‌ای نوشت و قرارداد 1975 را به طور کامل پذیرفت و نسبت به آن اعلام پایبندی کرد که این مسائل گویای آن است که اگرچه ما تلفات زیادی دادیم ولی پیروز میدان و جنگ بودیم و اقتدار و عزت‌مان حفظ و باعث شد وجبی از خاک کشورمان به دست بیگانگان نیفتد.
captcha