دعا کردن بايد با تلاش انسان توام باشد
کد خبر: 3605632
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۴

دعا کردن بايد با تلاش انسان توام باشد

گروه معارف: عضو کمیسیون قرآن و عترت حوزه علمیه اصفهان گفت: با توجه به آیه «لیس للانسان الا ما سعی»، تلاش انسان و دعا مکمل یکدیگر هستند و دعا هم جزیی از سعی انسان است و اکتفا کردن به یکی از آن‌ها نقص ایجاد می‌کند و نتیجه لازم را نمی‌دهد.

حجت‌الاسلام سید ایمان مصلحی، عضو کمیسیون قرآن و عترت حوزه علمیه اصفهان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از اصفهان، اظهار کرد: دعا عبادتی است که انسان به وسیله آن همیشه با پروردگار خود ارتباط برقرار می‌کند و این یک هدیه بزرگ از طرف خداوند به انسان است.
وی گفت: چون خداوند بندگان خود را دوست دارد وقتی که این ارتباط برقرار می‌شود به دلیل برقراری انرژی و کشش روح ما انرژی مثبت می‌گیرد. همچنین دعا آرامش و اعتماد به نفس ایجاد می‌کند و دعا یک عبادت است که ثواب هم دارد.
حجت‌الاسلام مصلحی خاطر نشان کرد: اولین شرط استجابت دعا شنیده شدن دعا است. استجابت دعا به این شرط می باشد، که چیزی را  انسان خواسته به صلاح و نفع او باشد و گاهی ممکن است به جای استجابت آن بلایی دفع یا گناهی آمرزیده و یا چیز دیگری به او داده شود.
وی بیان کرد: هرچه شخص از گناه دور‌تر و هرچه انجام واجبات بهتر و با کیفیت‌تر باشد به استجابت دعا نزدیک‌تر است. در شرایطی که انسان خود را به خدا نزدیک‌تر می‌داند استجابت دعا بیشتراست.
وی در ادامه تصریح کرد: حالت اضطرار به استجابت دعا نزدیک‌تر است به طور مثال شخصی که گرفتار مسئله و مشکلی است در حالتی باشد که از همه‌چیز و همه‌کس نا‌امید شده و دعا بکند.  همچنین در روایات آمده که ذکر صلوات قبل و بعد از دعا به استجابت دعا کمک می‌کند.
حجت‌الاسلام مصلحی با توجه به رابطه بین دعا و نیاش و تلاش انسان، افزود: با توجه به آیه «لیس للانسان الا ما سعی» تلاش انسان و دعا مکمل یکدیگر هستند و دعا هم جزیی از سعی انسان است و اکتفا کردن به یکی از آن‌ها نقص ایجاد می‌کند و نتیجه لازم را نمی‌دهد.

captcha