نمایشگاه قرآن؛ فرصتی برای آسیب‌شناسی فعالیت‌های یک سال گذشته خوزستان در حوزه قرآن
کد خبر: 3606674
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۴
یازدهمین نمایشگاه قرآن، عترت و مسجد اهواز/ 15

نمایشگاه قرآن؛ فرصتی برای آسیب‌شناسی فعالیت‌های یک سال گذشته خوزستان در حوزه قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی: سرپرست سازمان جهاددانشگاهی خوزستان نمایشگاه قرآن را فرصتی خوب برای آسیب‌شناسی فعالیت‌های یک سال گذشته استان خوزستان در حوزه قرآن دانست و گفت: می‌توان با برگزاری میزگردهایی به میزبانی ایکنا با حضور فعالان قرآنی استان به آسیب‌شناسی فعالیت‌های قرآنی استان در مساجد، فضاهای دانشگاهی، آموزش و پرورش و ... پرداخت و نکات قوت و احیاناً ضعف فعالیت‌های قرآنی استان را مورد بررسی قرار داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، سید‌علیرضا علوی سرپرست سازمان جهاددانشگاهی خوزستان شامگاه گذشته 15 خردادماه از یازدهمین نمایشگاه قرآن، عترت و مسجد اهواز بازدید کرد.

وی پس از این بازدید با حضور در غرفه خبرگزاری ایکنای خوزستان به سؤالات خبرنگاران پاسخ گفت.

اطلاع رسانی محتوای نمایشگاه قرآن

علوی در پاسخ به سؤالی پیرامون ارزیابی یک دهه عملکرد نمایشگاه قرآن در استان گفت: نکته مثبتی که در این یک دهه برپایی نمایشگاه در ماه رمضان قابل تأمل است، تنوع محصولات برای سلیقه‌های مختلف خانواده است. سال‌های اول خیلی اینگونه نبود. برای کودکان و نوجوانان محصولات قابل ارائه‌ای بود که این سبب می‌شود خانواده‌ها با رغبت بیشتر و بهتری به نمایشگاه بیایند؛ به شرطی که اطلاع‌رسانی مناسب صورت گیرد؛ احساس می‌کنم آن‌طور که باید و شاید، محتوای نمایشگاه اطلاع‌رسانی نشده است و اگر خانواده‌ها مطلع باشند، شاید استقبال بیشتر شود.

محدودیت ساعات کار نمایشگاه

وی ادامه داد: نکته خیلی مهم و قابل تأملی که وجود دارد ساعت نمایشگاه است؛ به نظر می‎رسد یک مقدار محدود است. با توجه به اینکه سبک زندگی مردم ما در استان خوزستان شب‌زنده‌داری است و اگر نمایشگاه تا پاسی از شب هم ادامه داشته باشد استقبال بهتر خواهد بود. خوب است برای سال‌های آینده مسئولان محترم برگزاری این نکته را لحاظ کنند که ساعت نمایشگاه را افزایش دهند.

نمایشگاه قرآن فرصتی برای آسیب‌شناسی فعالیت‌های یک سال گذشته خوزستان در حوزه قرآن

سرپرست سازمان جهاددانشگاهی خوزستان نمایشگاه قرآن را فرصت خیلی خوبی برای آسیب‌شناسی فعالیت‌های یک سال گذشته استان خوزستان در حوزه قرآن دانست و گفت: فعالان قرآنی قطعاً بازدیدهایی را از نمایشگاه خواهند داشت، می‌شود با متولیان نمایشگاه هماهنگ کرد و در طول این ده شب، میزگردهای آسیب‌شناسی فعالیت‌های قرآنی در رده‌های مختلف؛ از جمله فعالیت‌هایی که در مساجد انجام می‌شود، فضاهای دانشگاهی، آموزش و پرورش و ... را به میزبانی ایکنا برگزار کرد و این موضوع را بررسی کرد که در یک سال گذشته نکات قوت و احیانا ضعف ما در فعالیت‌های قرآنی در استان چه بوده است. اگر ایکنا وارد این فضا بشود می‌تواند نقش خیلی خوبی را ایفا کند.

راه‌اندازی شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه‌های استان

علوی پبرامون برنامه‌های سازمان جهاد دانشگاهی استان در عرصه قرآن گفت: جهاد بر اساس مأموریت خود در برنامه ششم توسعه، فعالیت‌های قرآنی جدیدی را آغاز خواهد کرد که با آغاز سال تحصیلی در دانشگاه‌ها همراه است. به دنبال راه‌اندازی شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه‌های استان هستیم؛ منتهی نیاز است سازوکارهای آن با دقت بررسی شود و با نهادهایی چون دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه هماهنگ باشیم. به دنبال انسجام بخشیدن به فعالیت‌های قرآنی هستیم، در دانشگاه‌های استان فعالیت‌های قرآنی خوبی انجام می‌شود که اگر با هم‌افزایی در کنار هم قرار گیرند می‌توانند تأثیرگذاری بیشتر و بهتری داشته باشد.

وی به تأکید مقام معظم رهبری به موضوع انس با قرآن کریم اشاره کرد و افزود: اگر بتوانیم کاری کنیم که دانشجویان در طول مسیر زندگی دانشجویی خود با قرآن مأنوس شوند، به هدف بزرگی دست پیدا خواهیم کرد. به دنبال این هستیم که یک کار پژوهشی در جهاد خوزستان انجام دهیم که راهکارهای ایجاد انس بیشتر دانشجویان با قرآن کریم به دست آید و تدوین شود.

ایکنا زبان گویای جهاددانشگاهی در عرصه فعالیت‌های دینی و قرآنی است

سرپرست سازمان جهاددانشگاهی خوزستان در ادامه از ایکنا به عنوان زبان گویای جهاددانشگاهی در عرصه فعالیت‌های دینی و قرآنی یاد کرد و گفت: ایکنا همواره در سال‌های گذشته با همه مسائل و مشکلاتی که داشته است، خوشبختانه همیشه توانسته به عنوان یک رسانه تأثیرگذار در مسائل دینی و قرآنی فعالیت کند. امیدوارم که در طول برنامه ششم توسعه جهاددانشگاهی خوزستان ایکنا بیش از پیش در انسجام وظایفش موفق باشد.

علوی در باب ورود ایکنا به نقد فعالیت‌های قرآنی در استان بیان کرد: یکی از نقاط طلایی و زرین ایکنا در سال‌های قبل این بود که اصلاً سیاسی کاری نکرده است و اگر هم وارد مقوله نقد شده از باب نگاه تخصصی به فعالیت‌های قرآنی است. منتها ما باید تمام تلاشمان را بکنیم که سطح دانش قرآنی و اطلاعات افرادی که در ایکنا مسئولیت بر عهده می‌گیرند و همچنین کسانی که در استان می‌خواهند متولی فعالیت‌های دینی و قرآنی بشوند را ارتقا دهیم تا بتوانیم در یک فضای کاملاً تخصصی با هم صحبت کنیم.

وی در پایان اظهار کرد: خوشبختانه ایکنا تا الان با نیروهایی که در ادوار گذشته در اختیار داشته توانسته است به دور از هیاهو، نقاط مثبت در فعالیت‌های قرآنی را منعکس کند و آنجا که نقدی هم بوده انعکاس دهد. اکنون در آستانه آغاز دوازدهمین سال فعالیت این خبرگزاری در استان خوزستان قرار داریم؛ اگر جلسه‌ای را با متولیان فعالیت‌های قرآنی استان داشته باشیم، همه با نگاه‌های مختلف از ایکنا به عنوان یک رسانه موفق، صادق و دور از هیاهو یاد می‌کنند.

captcha