شرافت زن در گرو توجه به استعدادها و ظرافت‌های اوست
کد خبر: 3613975
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۰

شرافت زن در گرو توجه به استعدادها و ظرافت‌های اوست

گروه معارف: استاد حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه اسلام با استفاده ابزاری از زن و به ابتذال کشاندن او مخالف است، گفت: شرافت زن در این است که با توجه به استعدادها و ظرافت‌های خود و با حفظ ضوابط شرعی، در جامعه حضور داشته باشد.

حجت‌الاسلام مجتبی کوچک‌زاده، استاد حوزه علمیه اصفهان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان با بیان حقوق زن از منظر اسلام اظهارکرد: در اسلام، زن و مرد به لحاظ حقوقی یکسان هستند و همان‌گونه که احکام برای هر دو یکسان است، حقوق نیز برای هر دو یکسان جاری می‌شود. هر دو اگر عمل صالح انجام دهند، پاداش آنها بهشت و در غیر این صورت، جهنم و عذاب الهی پیش روی آنهاست.
وی افزود: خداوند در قرآن همواره زنان و مردان را در کنار هم مورد خطاب قرار داده، همچون آیه 35 سوره احزاب که می‌فرماید: «إِنَّ الْمُسْلِمِينَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَالْقَانِتِينَ وَالْقَانِتَاتِ وَالصَّادِقِينَ وَالصَّادِقَاتِ وَالصَّابِرِينَ وَالصَّابِرَاتِ وَالْخَاشِعِينَ وَالْخَاشِعَاتِ وَالْمُتَصَدِّقِينَ وَالْمُتَصَدِّقَاتِ وَالصَّائِمِينَ وَالصَّائِمَاتِ وَالْحَافِظِينَ فُرُوجَهُمْ وَالْحَافِظَاتِ وَالذَّاكِرِينَ اللَّهَ كَثِيرًا وَالذَّاكِرَاتِ أَعَدَّ اللَّهُ لَهُم مَّغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِيمًا»، آیاتی از این دست حاکی از یکسان بودن زن و مرد در اسلام است.
حجت‌الاسلام کوچک‌زاده در خصوص نقش زنان در جامعه امروزی با توجه به حقوق و حدودی که اسلام برای زن قائل شده است، گفت: زن باید با حفظ ضوابط شرعی و قانونی در همه صحنه‌های جامعه حضور داشته باشد و کسی نباید زن را از حضور در جامعه منع کند.
وی تصریح کرد: یکی از دلایلی که موجب موفقیت حضرت امام(ره) در مدیریت جامعه شد، این بود که ایشان زنان را به حضور در جامعه تشویق کرده و آنها را که نیمی از جمعیت جامعه را تشکیل می‌دادند، به صحنه آوردند؛ آن هم در شرایطی که بعضی از متدینین متحجر حضور زنان در تظاهرات و مبارزه علیه طاغوت را منع می‌کردند، در حالی که امام حضور فعالانه زنان در جامعه را لازم می‌دانستند.
استاد حوزه علمیه ادامه داد: آن چیزی که در خصوص حضور زنان در جامعه منع شده، به ابتذال کشاندن و استفاده ابزاری از آنهاست، وگرنه حضور زنان در جامعه، اشتغال و تحصیل آنها نه تنها بلا مانع، بلکه مفید نیز هست. 
وی گفت: متأسفانه عده‌ای تصور می‌کنند شرافت زن به این است که به هر شغلی بپردازد، مثل رانندگی ماشین سنگین، کارگری در معدن و ...، در حالی که شرافت زن به این است که در حیطه استعدادهای هنری و علمی و ظرافتی که دارد و در محدوده‌ای که اسلام برای او ترسیم کرده، در جامعه فعالیت کند.
حجت‌الاسلام کوچک‌زاده اضافه کرد: خداوند زن را با مختصاتی در زمینه ظرافت و احساس و مرد را با قاطعیت و تعقل بیشتر خلق کرده، لذا همان‌گونه که برای ساخت یک بنا هم به آجر و هم به سیمان نیاز است، در ساختار خانواده نیز مرد و زن هر دو باید نقش‌آفرین باشند تا خانواده به درستی تشکیل شود.
 وی در این خصوص خاطرنشان کرد: حضرت محمد(ص) پس از ازدواج حضرت فاطمه(س) و امام علی(ع)، کارهای بیرون از خانه و سخت را به عهده علی(ع) و کارهای داخل خانه را به حضرت زهرا(س) واگذار کردند.
این استاد حوزه افزود: قطع به یقین، مرد نمی‌تواند به خوبی یک زن بچه‌داری کند. بچه‌داری به صبر و حوصله سرشار نیاز دارد و این صبر را خداوند در زنان قرار داده، از طرف دیگر کارهای خشن و سخت بیرون از خانه برای زنان دشوار است؛ لذا زنان و مردان باید متناسب با پارامترهایی که خداوند در خلقت هر کدام قرار داده است، در جامعه فعالیت کنند.
وی با بیان اینکه زنان جامعه ما باید قبل از هر گونه مطالبات حقوقی، آموزش ببینند، بیان کرد: زنان باید زندگانی حضرت زهرا و زینب(س) را مطالعه و از آن الگوبرداری کنند و با توجه به حقوقی که اسلام برای آنها در نظر گرفته، به احقاق حقوق خود بپردازند، آن زمان است که اسلام نیز پشتیبان حقوق آنها خواهد بود.
captcha