دعا در حق دیگران از کلیدهای استجابت دعا است
کد خبر: 3622142
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۳

دعا در حق دیگران از کلیدهای استجابت دعا است

گروه اندیشه: کارشناس دینی و استاد دانشگاه آزاد اسلامی از جمله راه‌های برآورده شدن دعا را، دعا در حق دیگران دانست و گفت: اگر می‌خواهیم دعاهایمان به اجابت برسد هر زمان که مشکلی نیز نداشتیم باید مناجات و راز و نیاز با پروردگارمان را قطع نکنیم.

حجت‌الاسلام دهقان، استاد دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از کرمانشاه، با بیان اینکه برای برخی از افراد ممکن است این سؤال مطرح باشد که چرا وقتی دعا می‌کنیم و عرض حاجت به نزد پروردگار می‌بریم به اجابت نمی‌رسد، گفت: این مطلب نشأت گرفته از آن است که ما تصور می‌کنیم که تا خواسته‌ای از خداوند داریم باید بلافاصله به اجابت برسد درحالی که بسیاری از دعاها ممکن است بعد از مدت زمانی محقق شود و بسیاری هم ممکن است در دنیا اجابت نشده و پاداش آن در آخرت به فرد داده شود.
وی افزود: در روایت نقل شده که خداوند چون تضرع و دعا بنده‌ای را دوست دارد، اجابت دعای او را به تأخیر می‌اندازد تا او همچنان خدای خویش را با تضرع بخواند و در مسیر معنوی رشد پیدا کند.
حجت‌الاسلام دهقان اظهار کرد: اگر می‌خواهیم دعایمان به اجابت برسد هر زمان که مشکلی نیز نداشتیم باید مناجات و راز و نیاز با پروردگارمان را قطع نکنیم.
استاد دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به آیه 65 سوره عنکبوت «فَإِذا رَکِبُوا فِي الْفُلْکِ دَعَوُا اللَّهَ مُخْلِصينَ لَهُ الدِّينَ فَلَمَّا نَجَّاهُمْ إِلَي الْبَرِّ إِذا هُمْ يُشْرِکُونَ؛ و هنگامی که برکشتی سوار می‌شوند خدا را پاکدلانه می‌خوانند ولی چوه به‌سوی خشکی رساند و نجاتشان داد بناگاه شرک می‌ورزند»، گفت: دعا کردن در برخی زمان‌ها به اجابت نزدیک‌تر است که از جمله آن می‌توان به دعا بین اذان و اقامه، موقع نزول باران و روز جمعه اشاره کرد همچنین بیان شده که اصرار در دعا داشته باشیم.
کارشناس دینی درپایان با اشاره به برخی از عوامل استجابت نشدن دعا، گفت: گناه یکی از عوامل استجابت نشدن دعا است.
captcha