استجابت دعا در گروی غذای حلال
کد خبر: 3625800
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۸

استجابت دعا در گروی غذای حلال

گروه اجتماعی: مصرف بسیاری از مواد غذایی ارتباط مستقیمی با روح و جان انسان دارد حتی استجابت دعا در گروی مصرف غذای حلال است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، رسول کدخدایی، عضو کمیته پدافند غیرعامل تهدیدات زیستی وزارت علوم و تحقیقات و فناوری، در پیش نشست اولین همایش فرآورده‌های حلال که 10 مردادماه در دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار شد، اظهار کرد: 250 آیه از قرآن کریم به اهمیت حلیت مواد غذایی اختصاص دارد و حدود 2500 روایات ناظر بر اهمیت موضوع غذا و دستورالعمل‌های چگونگی مصرف مواد غذایی است.
وی ادامه داد: مصرف بسیاری از مواد غذایی ارتباط مستقیمی با روح و جان انسان دارد، به گونه‌ای که استجابت دعا در گروی مصرف غذای حلال است؛ بنا به فرموده رسول اکرم(ص)؛ تربیت فرزند در رحم مادر باید با لقمه حلال شروع شود.
کدخدایی با بیان اینکه امنیت غذایی امروز یعنی دسترسی انسان در هر مقطع زمانی به مواد غذایی سالم و مقوی برای اینکه انسان زندگی پربار و فعالی داشته باشد، اظهار کرد: بنابراین در حوزه امنیت غذایی سه عنصر اساسی وجود دارد که حق دسترسی به غذا، قدرت خرید و سلامت و کیفیت غذا از آن جمله است.
وی ادامه داد: انسان باید در هر مقطع زمانی دسترسی آزادانه به غذا داشته باشد، این امر موضوعی است که در دنیا کنونی متأسفانه به آن توجه نشده و از جمعیت حدود 7 میلیاردی، 900 میلیون نفر در گرسنگی به سر می‌برند.
عضو کمیته پدافند غیرعامل تهدیدات زیستی وزارت علوم و تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه قدرت خرید مواد غذایی سالم و با کیفیت برای همه مقدور نیست، عنوان کرد: سلامت و کیفیت مواد غذایی، برای رفع گرسنگی سلول های بدن است نه سیری شکم، لذا برای سلامت بدن، کیفیت مواد غذایی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که متأسفانه امنیت غذایی در این حوزه‌ها محقق نشده است.
کدخدایی گفت: در سال 2050 جمعیت جهانی حدود 9 میلیارد نفر می‌شود که سرانه افزایش تولیدات غذایی در سال 2050 سه میلیارد تن می‌شود، این در حالی است که بشر با ضربه‌زدن به کره خاکی باعث کمبود منابع آب، عدم حاصل‌خیزی خاک و ازدیاد جمعیت شده که در چنین شرایطی راه حل‌های استقرای امنیت غذایی مدرن به وجود می‌آید که در تعارض با حلیت مواد غذایی است.
عضو کمیته پدافند غیر عامل تهدیدات زیستی وزارت علوم و تحقیقات و فناوری عنوان کرد: مهندسی ژنتیک، استفاده از منابع نامتعارف و فناوری‌های نوظهور از عواملی هستند که باعث تولید مواد غذایی بیگانه با حلیت می شوند.
وی تشریح کرد: حال اگر مسلمان وارد به حوزه‌های تولید فرآورده‌های حلال نشوند، بسیاری از چیزهای که جز محرمات بوده، وارد رژیم غذایی ما می‌شود، کما اینکه در حال حاضر نیز مواردی در این خصوص در بازارهای اسلامی وجود دارد.
کدخدایی ادامه داد: در حال حاضر ما هیچ نقشی در تولید فرآورده‌های حلال نداریم و این آفتی است که جهان اسلام با آن روبه‌رو است و متأسفانه اگر وضعیت به اینگونه باشد، باید عرصه را به بازارهای اروپایی واگذار کنیم.
وی گفت: فی نفسه حلال بودن، کسب آن از راه حلال و آلوده نبودن به اجزاء غیر حلال از جمله مولفه های حلیت است که به این موارد در بازارهای امروزی کم توجهی شده است.
رئیس هیئت مدیره انجمن علم و صنایع ایران گفت: تا به حال به زنجیره‌ی غذایی حیوانات نگاه کردیم که موارد حلال و حرام با یکدیگر مورد مصرف حیوانات قرار می‌گیرد.
کدخدایی افزود: یکی از مهم‌ترین مسائل در مواد غذایی، گروه افزودنی‌ها است که برخی آگاهانه و برخی از روی عمد به مواد غذایی اضافه می‌شود که در حال حاضر بالغ بر سه هزار افزودنی به مواد غذایی مختلف اضافه می‌شود که از جمله آن می‌توان به رنگ‌های خوراکی و آنتی اکسیدان‌ها و نگهدارنده‌ها اشاره کرد که متأسفانه کسی به شرایط حلیت آنها توجه ندارد.
رئیس هیئت مدیره انجمن علم و صنایع ایران گفت: افزودنی‌های که منشأ حیوانی دارند یا منشأ آنها به نوعی حشره بر می‌گردد و یا در ترکیب‌های آن‌ها از الکل استفاده شده است آیا جای استفاده در کشور اسلامی دارد؟ اما متأسفانه واحد نظارتی در کشورهای اسلامی وجود ندارد که نظارتی بر روی این مواد داشته باشد.
وی گفت: ژلاتین یکی از مواد غذایی است که از مشتقات خوک در ترکیب آن استفاده شده، اما امروز در کشور به صورت عمده در همه نوع غذا و محصولات غذایی از آن استفاده می‌شود.
عضو کمیته پدافند غیر عامل تهدیدات زیستی وزارت علوم و تحقیقات و فناوری با اشاره به نتایج استفاده از محصولات غیر اسلامی ابراز کرد: روش مطمئن و کارآمدی برای شناسایی منشأ مواد غذایی وجود ندارد و سطح آگاهی مردم نسبت به موضوع حلیت و مطالبه عمومی از نهادهای نظارتی پایین است. وی ادامه داد: علاوه براین موضوع حلال در اولویت مرکز تحقیقاتی نیست، ارتباط نظام‌مندی بین دانشگاه، حوزه و دولت در سیاست‌گذاری‌های موضوع حلیت وجود ندارد.
captcha