تشویق حضار دلیل بر صاحب‌نظربودن قاری نیست/ اظهارات سلیقه‌ای و تنش در جامعه قرآنی
کد خبر: 3676303
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۱
گلایه‌های حمید شاکرنژاد در محفل یادبود مرحوم فرقانی:

تشویق حضار دلیل بر صاحب‌نظربودن قاری نیست/ اظهارات سلیقه‌ای و تنش در جامعه قرآنی

گروه فعالیت‎های قرآنی: حمید شاکرنژاد، قاری بین‌المللی قرآن در محفل قرآنی حسینیه‌ هراتی ها که به یاد مرحوم استاد فرقانی برگزار شد، گلایه‌هایی را نسبت به عدم توجه و احترام به اساتید پیشکسوت و تغییرات نامناسب در جلسات قرآن بیان کرد.

 به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، همزمان با برگزاری محفل قرآنی یادبود مرحوم استاد محمود فرقانی در حسینیه هراتی های مشهد، شب گذشته، چهارم دی‌ماه، حمید شاکرنژاد، قاری بین‌المللی قرآن ضمن اشاره به ویژگی‌های شخصیتی این استاد فقید، گلایه‌هایی از جامعه قرآنی را در رابطه با توجه به اساتید پیشکسوت و جهت‌گیری نامناسب جلسات قرآن مطرح کرد.
شاکرنژاد در ابتدا از پایین آمدن سطح کیفی جلسات قرآن انتقاد کرد و گفت: هم اکنون جلسات قرآن زیادی در سطح کشور برگزار می‌شود اما سطح کیفی این جلسات پایین است، جلسات قرآن فعلی ما علاوه بر اینکه از سطح کیفی مناسبی برخوردار نیست، همچنین در موضوع پرداختن به رشد شخصیت قرآنی در این جلسات ضعیف عمل می‌شود.

وی در خصوص مرحوم استاد فرقانی، ابراز کرد: وی یک استاد جامع بود و در جلسات ایشان نکات اخلاقی و احترام به پیشکسوت همیشه موج می‌زد، او یک شخصیت کامل قرآنی و اخلاقی داشت.
وی گفت: جلسات قرآن استاد فرقانی به قدری وسیع بود که ما به خودمان اجازه نمی‌دادیم که حتی احساس کنیم در بحث قرائت صاحب نظر هستیم، اما اکنون قاریان علاوه بر اینکه در مورد یکدیگر نظر می‌دهند، در رابطه با اساتید و پیشکسوتان قرآن هم اظهارنظر می‌کنند، از طرفی جلسات قرآن بعد نمایشی پیدا کرده است و در جلسات فقط به چند نکته فنی و زیباخوانی توجه می‌شود.
این قاری بین‌المللی قرآن بیان کرد: در جلسات قرآن فعلی، قاری فقط تلاوت می‌کند و تشویق می‌شود که همین امر باعث شده تا اکثر قاریان ما توهم این را داشته باشند که در بحث تلاوت قرآن صاحب‌نظر هستند، این مسئله فضای قرآنی کشور را مسموم کرده و باعث شده تا فضای قرآنی پر از حاشیه و تنش باشد، این اظهارنظرها فضا را بهم ریخته است.
شاکرنژاد با بیان اینکه استاد فرقانی همیشه از شاگردان و همراهان خود یاد می‌کرد، افزود: مرحوم فرقانی 15 سال در بستر بیماری بود اما متأسفانه خود من و سایر دوستان و شاگردان آنگونه که شأن ایشان بود به این استاد پیشکسوت توجه نکردیم، متأسفم که در این جلسه آبرومندانه که به خاطر حضور برادران افغان پررونق برگزار شد، اهالی مشهد بسیار کم دیده می‌شوند و این جلسه مظلومانه برگزار شد.
وی ادامه داد: نوع برخورد استاد فرقانی اخلاقی بود، ایشان همیشه در محضر قرآن ادب را رعایت می‌کرد و همیشه در جلسات قرآن میان تلاوت‌ها چند دقیقه‌ای به معنی آیات قرآن می‌پرداخت و اثرگذاری معنای آیات قرآن را توضیح می‌دادند، این از ضروریات است که یک قاری قرآن بفهمد که چه چیزی را می‌خواند.
صوت سخنان حمید شاکرنژاد در رابطه با شخصیت استاد فرقانی و گلایه‌مندی او از قرآنیان در قسمت بارگذاری شده است.

کد
 
captcha