قطار شورای قرآن خوزستان از ریل خارج شده است؟
کد خبر: 3685185
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۵
نگاهی به سال‌های فعالیت این شورا در خوزستان؛

قطار شورای قرآن خوزستان از ریل خارج شده است؟

گروه فعالیت‌های قرآنی: بیش از یک‌سال از تشکیل آخرین جلسه شورای قرآن استان خوزستان گذشت که در همان جلسات پایانی، اعلام شد از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی، استان خوزستان جایگاه سی‌ام را در فعالیت‌های قرآنی دارد؛ متن پیش‌رو نگاهی به فعالیت‌های شورای قرآن از سال 89 تاکنون است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، بیش از یک سال از برگزاری آخرین جلسه شورای توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی در استان خوزستان گذشت.

مطلب پیش رو نگاهی دارد بر روند برگزاری، نتایج و دیدگاه‎های اعضای شورای قرآن استان براساس آنچه که در این جلسات گفته و تصمیم‌گیری شد.

آغاز فعالیت شورای قرآن خوزستان در سال 89

شورای قرآن استان خوزستان در سال 89 به ریاست نماینده ولی‌فقیه و نایب‌رئیسی استاندار خوزستان راه‌اندازی شد. در اردیبهشت‌ماه سال 90 استاندار وقت خوزستان سید جعفر حجازی در سخنان پیش از نماز عید فطر که در مصلی مهدیه امام خمینی(ره) اهواز برگزار شد، با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی در استان اظهار کرد: شورای قرآنی استان که از سال گذشته فعالیت‌ خود را آغاز کرده است، تاکنون فعالیت‌های موفقی داشته و برنامه‌های بسیاری هم برای اجرا دارد. اعتقاد بر این است که همه دانش‌آموزان مقاطع راهنمایی و دبیرستان باید روخوانی و قرائت و درک مفاهیم قرآن را بدانند. به این ترتیب در حال حاضر تعداد زیادی معلم قرآن در حال آموزش هستند و از مهرماه با فعالیت در مدارس ابتدایی استان کار آموزش قرآن به دانش‌آموزان را آغاز می‌کنند.

قطار شورای قرآن خوزستان از ریل خارج شده است؟

وی همچنین در این سخنان خود گفت: بر اساس مصوبه سفر سوم هیئت دولت به خوزستان (دوره دوم ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد) امسال صد میلیارد تومان در بخش فرهنگی به استان اختصاص می‌یابد که از این میزان 40 میلیارد تومان در بخش عمران فرهنگی و 60 میلیارد تومان در بخش فعالیت‌های فرهنگی هزینه خواهد شد. در ماه رمضان هم شاهد برگزاری موفق نمایشگاه قرآن در اهواز و 21 شهر استان بودیم و این تجربه ادامه می‌یابد.

5 اردیبهشت سال 91 / هدف شورای قرآن تبیین جهت دستگاه‌ها و هم‌پوشانی‌ میان آنها است

در تاریخ 5 اردیبهشت‌ماه سال 1391 جلسه شورای قرآن استان در دفتر دستیار ارشد استاندار خوزستان (سید جعفر حجازی) تشکیل شد. ریاست آن جلسه بر عهده حسن حائری مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی استانداری خوزستان بود. در این جلسه حائری به بیان دغدغه استاندار وقت خوزستان در رابطه با مباحث قرآنی پرداخت و هدف شورای قرآن را تبیین جهت دستگاه‌ها و هم‌پوشانی‌ میان آنها عنوان کرد.

مصوبات شورای قرآن استان باید مبنای فعالیت‌های دستگاه‌ها واقع شود

وی افزود: مصوبات شورای قرآن استان باید مبنای فعالیت‌های دستگاه‌ها واقع شود و البته دبیرخانه شورای قرآن استان نیز باید در این زمینه قوی‌تر عمل کند و دستگاه‌های اجرایی ملزم به اجرای مصوبات شوند.

حائری پیشنهاد داد: شرح وظایف شورای قرآن در اساسنامه موجود بر اساس تصمیم‌گیری تهران است که باید قدری بومی‌سازی شود و با توجه به نیازهای استان تغییر یابد.

وی گفت: در مورد بودجه نیم درصد فعالیت‌های قرآنی دو دیدگاه وجود دارد که باید در بین دستگاه‌های اجرای با نظارت ارشاد و تبلیغات قرار گیرد.

همچنین در این جلسه حجت‌الاسلام پیمان علی‌نژاد نماینده آیت‌الله موسوی‌جزایری، گفت: اعضای جلسه شورای قرآن باید از عملکرد یکدیگر آگاه باشند. اطلاعات اعضا در این زمینه کافی نیست و باید دبیرخانه شورای قرآن استان زمینه این امر را فراهم کند. توسعه کمی و کیفی مؤسسات قرآنی نیز در دستور کار امسال قرار گیرد.

وی بیان کرد: تمرکز بر فراگیری آموزش روخوانی و روانخوانی قرآن کریم مهم است اما کافی نیست. توانایی حوزه علمیه در زمینه مفاهیم و تفسیر قرآن کریم بسیار بالا است.

تکمیل بانک جامع اطلاعاتی قرآن کریم بسیار مهم است

علی‌نژاد گفت: تکمیل بانک جامع اطلاعاتی قرآن کریم بسیار مهم است و انتشار فراخوان در این باره زمینه پیشرفت کار را فراهم می‌کند و از این طریق می‌توان از فعالیت‌های فعالان حمایت کرد. تشکیل کنگره بزرگ قرآنی با دعوت از شخصیت‌های فرهنگی و قرآنی ضروری به نظر می‌رسد. همچنین رحمن فلاحی مدیرکل آموزش و پرورش وقت استان خوزستان در این جلسه گفت: دانش‌آموزان قرآنی استان در جشنواره قرآن و معارف اسلامی رتبه نخست کشور را به دست آوردند که این موفقیت رسانه‌ای نشد و به منظور تجلیل از رتبه‌آوران از مقامات استانی دعوت شد که اجابت نگردید.

قطار شورای قرآن خوزستان از ریل خارج شده است؟

29 اردیبهشت سال 93/ تدوین چشم‌انداز پنج ساله برای فعالیت‌های قرآنی خوزستان 

در تاریخ 29 اردیبهشت سال 1393 جلسه شورای قرآن استان در قالب اتاق فکر قرآنی به میزبانی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خوزستان برگزار شد. این جلسه با حضور نمایندگان اوقاف، فرهنگ و ارشاد اسلامی، تبلیغات اسلامی، اداره قرآن آموزش و پرورش خوزستان، دارالقرآن بسیج و شهرداری اهواز همراه بود.

در جلسه گذشته این اتاق فکر مصوب شده بود که چشم‌انداز پنج ساله برای فعالیت‌های قرآنی خوزستان تدوین شود. چرا که خلأ فعالیت‌های قرآنی به شدت در خوزستان احساس می‌شد. همچنین تشکیل بانک اطلاعاتی قاریان و حافظان از دیگر مصوبات این جلسه بوده است. تشکیل دارالتحفیظ قرآن کریم در استان با هدف شناسایی استعدادهای قرآنی در جامعه، دیگر مصوبه جلسه گذشته این شورا بوده است. در جلسه اردیبهشت‌ماه پیشنهادات مختلفی از سوی حضار مطرح شد که می‌توان به برگزاری و ساماندهی این محافل در ماه مبارک رمضان اشاره کرد. همچنین معرفی فعالان قرآنی از سوی صدا و سیما از جمله پیشنهاداتی بود که قاسم مقدمی مسئول دارالقرآن اداره‌کل تبلیغات اسلامی خوزستان مطرح کرد.

علی شریفی، مسئول امور قرآنی اوقاف خوزستان هم در این نشست بر این موضوع تأکید کرد که محافل قرآنی تنها به بعد از نماز مغرب و عشاء محدود نشوند.

همچنین همراه با دعوت از قاریان مطرح مصری، قاریان و حافظان خوزستانی در کنار آنها تلاوت داشته باشند تا با این روش غبار از چهره نهفته قرآنی خوزستان زدوده شود.

ماجد نصری، مسئول دارالقرآن بسیج استان خوزستان هم برگزاری محافل قرآنی در مناطق محروم را شیوه جذب مؤثر دانست و گفت: بسیج در حال آماده‌سازی یک نشریه است که اسم آن متعاقباً اعلام خواهد شد و می‌توان بخشی از صفحات آن را به ترویج فرهنگ قرآنی اختصاص داد.

زهره عطار، کارشناس امور قرآنی شهرداری اهواز در پیشنهادات خود به برگزاری محافل قرآنی برای بانوان و همچنین بهره‌مندی از هنرمندان قرآنی در زمینه‌های خوشنویسی و منبت‌کاری اشاره کرد.

علی بلاسم، رئیس اداره قرآن آموزش و پرورش خوزستان هم گفت: نباید برگزاری اتاق فکر قرآن کریم وارد چارت اداری شود. وظیفه این اتاق فکر استعدادسازی و استعدادپروری است.

4 خرداد سال 93/ تشکیل اتاق فکر در قالب شورای قرآن

در 4 خرداد همان سال جلسه شورای قرآن کریم در سالن جلسات اداره‌کل ارشاد خوزستان برگزار شد. این جلسه بیشتر حول تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی برای فعالیت‌های قرآنی در ماه مبارک رمضان بود که اعضای آن برنامه‌های خود را شرح دادند.

بلاسم برگزاری بیش از 40 محفل قرآن کریم در ماه رمضان را از جمله برنامه‌های این اداره عنوان کرد.

وی ادامه داد: در ابتدا باید وظایف هر کدام از اعضای این شورا به صورت ویژه اعلام شوند.

7 مهر سال 94/ برگزاری شورای قرآن بدون حضور رسانه‌ها

7 مهرماه سال 1394، جلسه شورای هماهنگی و گسترش فعالیت‌های قرآنی استان خوزستان بدون حضور رسانه‌های استان به ریاست نماینده ولی‌فقیه و نائب رئیسی استاندار خوزستان بدون حضور رسانه‌ها برگزار شد.

در تاریخ 8 مهرماه، سید کریم موسوی معاون قرآن اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا خوزستان ضمن اعلام برگزاری شورای قرآن استان خوزستان، به حضور محمد انجم‌شعاع، رئیس هیئت بررسی و پایش راهبردی شورای توسعه فرهنگ قرآنی و مدیران کل استان به همراه حجت‌الاسلام میراحمدرضا حاجتی به عنوان نماینده تام‌الاختیار نماینده ولی‌فقیه در استان، فرج‌الله خبیر معاون وقت استاندار خوزستان اشاره کرد.

موسوی با بیان اینکه در این شورا همچنین محمد انجم‌شعاع رئیس هیأت بررسی و پایش راهبردی شورای توسعه فرهنگ قرآنی نیز حضور داشت، گفت: در این نشست تاکید شد زمان برگزاری جلسات آینده، برنامه‌ها، راهبردها، اهداف، خط‌ مشی جلسات و خط‌ مشی فعالیت‌های قرآن استان به صورت جدی و کاملاً تنظیم شده برنامه‌ریزی شود.

معاون قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان به بیان مصوبات این جلسه پرداخت و گفت: براساس این مصوبات مقرر شد همه نهادها و سازمان‌های دولتی و غیردولتی در زمان مشخص گزارش‌های قرآنی خود را به اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان ارسال کنند. همچنین مقرر شد نماینده‌ای از سوی همه مدیران‌کل ادارات به عنوان کارشناسان تخصصی به منظور برگزاری برخی از جلسات شورا معرفی شوند.

وی تصریح کرد: ۴ مبلغ بودجه فعالیت‌های قرآنی را در سالهای ۹۰، ۹۱ و ۹۲ از دست دادیم که باعث تأسف است، این مبالغ قابل ذکر بوده‌اند.

معاون قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان گفت: هدف دیگر در این شورا آن است که مدیران کل فرهنگی استان در حلقه‌ای کاملاً متعهد و منسجم به فعالیت‌های غیرموازی‌کارانه بپردازند.

اعلام تاریخ تشکیل شورای قرآن خوزستان اما لغو آن

در تاریخ 19 اردیبهشت سال 1395 همایون قنواتی مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت استان خوزستان در گفت‌وگو با خبرگزاری ایکنا خوزستان از تشكیل نشست شورای گسترش فرهنگ قرآنی استان خبر داد و گفت: این نشست با حضور دكتر عبدالحسن مقتدایی استاندار و دیگر اعضای این شورا در جهت گسترش فعالیت‌های قرآنی استان در تاریخ 22 اردیبهشت‌ماه تشكیل خواهد شد. «البته این جلسه در تاریخ مذکور تشکیل نشد و به زمان دیگری موکول شد.»

بار دیگر براساس اعلام استانداری خوزستان مقرر شد که جلسه شورای قرآن خوزستان در تاریخ 5 خرداد سال 1395 تشکیل شود که لغو شد.

قطار شورای قرآن خوزستان از ریل خارج شده است؟

دراین تاریخ این خبر بر روی خروجی ایکنا قرار گرفته است؛ «براساس اعلام قبلی مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان مقرر بود كه «نشست شورای گسترش فرهنگ قرآنی استان» در ۲۲ اردیبهشت‌ماه برگزار شود كه با تغییر ناگهانی و بدون اطلاع قبلی عبدالحسن مقتدایی این جلسه لغو شد.

بار دیگر زمان برگزاری «نشست شورای گسترش فرهنگ قرآنی استان خوزستان» ساعت ۱۰:۳۰ چهارشنبه ۵ خردادماه تعیین شد.

تشکیل شورا و لغو آن به دلیل به حدنصاب نرسیدن اعضا

خبرنگار ایكنای خوزستان در زمان تعيين شده در محل برگزاری جلسه در سالن جلسات استاندار استانداری خوزستان حضور يافت اما جلسه تشكیل نشد و تا ساعت ۱۱:۲۰ نیز با دیگر اعضای حاضر منتظر تشكیل جلسه ماند اما به دلیل به حدنصاب نرسیدن اعضا این نشست قرآنی تشكیل نشد.

در این جلسه مهرداد شریف مخمل‌زاده مدیركل امور اجتماعی استانداری خوزستان، حجت‌الاسلام و المسلمین محمد حسین بلك مدیركل تبلیغات اسلامی خوزستان، همایون قنواتی مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، سيدكريم موسوی معاون قرآن و عترت اين اداره‌كل، حسین براتی مسئول دبیرخانه كانون‌های مساجد استان، فاطمه حقیقی مدیرعامل اتحادیه موسسات قرآنی مردمی خوزستان حضور داشتند.

مهرداد شریف مخمل‌زاده مدیركل امور اجتماعی وقت استانداری خوزستان در گفت‌وگو با ایكنای خوزستان در این باره اظهار كرد: به دلیل آنكه اعضای شورای گسترش فرهنگ قرآنی استان حضور نداشتند این جلسه تشكیل نشد.

وی بیان كرد: شاید اطلاع رسانی ارشاد در این زمینه خوب و مناسب نبوده است كه البته آنها می‌گویند به خوبی اطلاع‌رسانی كرده‌اند. اما اعضا باید در جلسه حاضر شوند تا از آنها توضیح دلیل حضور نیافتن در این جلسه خواسته شود.

شریف مخمل‌زاده بیان كرد: بلافاصله پس از تشكیل نشدن این جلسه برنامه‌ریزی‌ها برای تشكیل جلسه در ساعت ۱۴:۳۰ شنبه ۸ خردادماه انجام شد. براساس قانون باید دعوت به این جلسه از سوی مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان دبیر انجام شود اما ما به صورت مستقیم اعضا را دعوت كرده‌ایم تا همه در جلسه شنبه حضور یابند.

همایون قنواتی مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان نیز پیرامون تشكیل نشدن «نشست شورای گسترش فرهنگ قرآنی استان خوزستان» در گفت‌وگو با ایكنای خوزستان اظهار كرد: به دلیل به حد نصاب نرسیدن اعضای این شورا، جلسه امروز ۵ خردادماه تشكیل نشد.

وی گفت: مقرر شده كه «نشست شورای گسترش فرهنگ قرآنی استان خوزستان» با حضور همه اعضای اصلی برگزار شود.

با توجه به قرار گرفتن در آستانه آغاز ماه مبارك رمضان انتظار می‌رود مدیران و مسئولان نهادهای استان خوزستان با اهتمام بیشتری به تصمیم‌گیری در زمینه امور قرآنی بپردازند و با حضور در جلسات بعدی قرآنی به ترویج بیشتر فرهنگ قرآنی كمك كنند.»

8 خرداد سال 95/ تصویب ارائه طرح‌های قرآنی اعضای شورا

سرانجام «شورای گسترش فرهنگ قرآن خوزستان» ۸ خردادماه 1395 با حضور فرج‌الله خبیرسرپرست وقت استانداری خوزستان تشکیل شد.

مصوبات این نشست چنین بود؛ «در این نشست مصوب شد مجموعه‌های عضو شورا طرح‌های قرآنی خود را به منظور تدوین یك طرح جامع قرآنی به شورا ارائه دهند. همچنین شورای نظارت بر هزینه‌کرد اعتبار با عضویت سه نهاد سازمان تبلیغات اسلامی، اوقاف و اداره‌کل ارشاد استان، تشکیل شد و دو اتحادیه مؤسسات و تشكل‌های قرآنی نیز به عنوان عضو فرعی این شورا تعیین شدند.

همچنین شورای تبلیغ و ترویج زیر نظر این شورا به تناسب ماه مبارک رمضان نیز با عضویت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات، صدا و سیما، آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها نیز تشکیل شد و مقرر شد این شورا برنامه‌های پیشنهادی دیگر اعضا را بررسی و پس از تأیید به دبیرخانه شورا جهت طرح در جلسات ارائه دهد.»

برنامه‌های قرآنی شورا باید مطالعه شده باشند

در جلسه 8 خرداد 95؛ فرج‌الله خبیر، سرپرست استانداری خوزستان و نائب رئيس شوراي گسترش فرهنگ قرآن با اشاره به سیاست‌های این شورا گفت: برنامه‌هاي قرآني اين شورا باید مطالعه شده باشند و این اهداف باید در دستور کار شورا قرار گیرد و مصوبات آن براساس اين اهداف متناسب با سطح فكري مردم و ایام سال تدوین شود. نکته مهم آن است یک طرح جامع قرآنی در استان داشته باشیم و بر اساس آن، چشم‌انداز خود را به صورت روشن، هدفگذاری و برنامه‌ها را بر همان مبنا دنبال کنیم و بر اساس شاخص‌های تعیین شده کار ارزیابی را نیز انجام دهیم.

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین بلک، مدیر كل تبلیغات اسلامی خوزستان هم در این نشست بیان کرد: از اصلی‌ترین وظایف این شورا ایجاد روش و ساختار مناسب برای کارها و اجتناب از آن است كه خود شورا اجرایی شود.

قطار شورای قرآن خوزستان از ریل خارج شده است؟

وی با تصریح به اینكه ما متأسفانه فاقد یک طرح جامع قرآنی در استان هستیم، اظهار كرد: مشکل ما در فعالیت‌های قرآنی چشم‌انداز نیست؛ چشم‌اندازها برای آن است که ما را از اهداف کلان آگاه کند اما ما را به برنامه نمی‌رسانند.

امید حاجتی، معاون برنامه‌ریزی و بودجه وقت استانداری خوزستان هم در این جلسه عنوان کرد: ما دستگاه‌ها و مجموعه‌های متعددی در استان داریم که در زمینه قرآن کار می‌کنند و هر یک به تنهایی اقدامات ارزنده‌ای تاکنون انجام داده‌اند. به نظر می‌رسد این مجموعه‌ها باید منسجم شده و برنامه‌ریزی یکپارچه‌ای را جهت بهره‌مندی مردم از فعالیت‌های قرآنی انجام دهند.

معاون برنامه‌ریزی و بودجه استانداری خوزستان ادامه داد: نکته بعد آن است كه در دستورالعمل شورا باید شاخص‌های ارزیابی عملکرد استانداردی در رابطه با فعالیت‌های قرآنی استان داشته باشیم تا بدانیم در چه جایگاهی هستیم.

حجت‌الاسلام مرتضی فرهادی‌نژاد، معاون فرهنگی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان خوزستان هم گفت: یکی از مسائل استان ما در حوزه فعالیت‌های قرآنی جزیره‌ای عمل کردن دستگاه‌ها و مؤسسات است. اگر همگرایی بین دستگاه‌ها به وجود بیاید می‌توانیم به توسعه و اعتلای قرآن در میان خانواده‌ها دست یابیم.

معاون فرهنگی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان ادامه داد: همچنین طرح یاوران وقف استان نیز اجرا شد که به ثبت چند موقوفه قرآنی به منظور حمایت از فعالیت‌های قرآنی استان منجر شد.

8 آبان سال 95

جلسه بعدی شورای قرآن استان خوزستان در 8 آبان 1395 تشکیل شد.

در این جلسه دکتر غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان بیان کرد: انتظار می‌رود در همه جلسات به ویژه جلسات مربوط به گسترش فرهنگ قرآنی همه اعضا با طیب خاطر و اشتیاق حضور پیدا کنند. 

شریعتی گفت: همه زمان‌ها و اوقات متعلق به قرآن کریم و برنامه‌ریزی مدون در این زمینه بسیار تأثیرگذار است. توصیه می‌کنم که جلسات قرآنی به منظور آشنایی با قرآن کریم برگزار شود چرا که آشنایی با مفاهیم قرآنی و اعماق وجودی آن برای عموم تأثیرگذار است؛ قرائت و ترتیل قرآن مهم است اما مهم‌تر از آن فهم و اجرای آیات الهی است.

قطار شورای قرآن خوزستان از ریل خارج شده است؟

استاندار خوزستان با بیان اینکه در جامعه شیعی قرآن کریم مهجور است، گفت: ما کم به قرآن می پردازیم و باید بیشتر به آن پرداخته شود.

شریعتی با اشاره به مباحث مطرح شده در جلسه شورای عالی استان تصریح کرد: این قبیل موضوعات نباید مانع اصل عملکرد ما شود. با همدلی می‌توان این موضوعات را حل کرد. چراکه این گونه مسائل در شأن قرآن نیست و باید تلاش کنیم روح جامعه را با قرآن کریم مأنوس‌تر ساخته و فرهنگ قرآنی را تا حدودی در اجتماع حاکم کرده و گسترش دهیم که در نتیجه آن بازگشت اخلاق در جامعه و التیام و ترمیم آسیب‌های اجتماعی خواهد بود.

در این نشست حجت‌الاسلام پیمان علی‌نژاد به نمایندگی از سوی آیت‌الله موسوی جزایری نماینده ولی‌فقیه در شورای قرآن استان خوزستان حضور یافت.

در این جلسه اشاره شد که استان خوزستان در جایگاه سی‌ام فعالیت‌های قرآنی در کشور قرار دارد.

وی گفت: اراده جمعی وجود دارد که این جلسات قرآنی به صورت منظم برگزار شود. در شورای عالی انقلاب فرهنگی عملکرد شورای قرآن خوزستان ارزیابی شد. مطابق قانون شورای قرآن استان باید ماهیانه یک جلسه تشکیل دهد در یک سال و نیم گذشته دو جلسه تشکیل شده که منعکس شده و در این دو جلسه آیت الله موسوی جزایری به عنوان رئیس شورا و استاندار به عنوان نایب رئیس شورا حضور نداشته است. همچنین در این دو جلسه هیچ مصوبه ای درخصوص فعالیت های قرآنی استان ذکر نشده است؛ تنها گفته شده که سعی می‌شود که منابع از دست رفته بازگردانده شود و همچنین جلسات شورای قرآن منظم برگزار شود.

علی‌نژاد عنوان کرد: شورای قرآن به منظور ایجاد سند راهبردی قرآن، استانی شدن سیاست‌های راهبردی قرآن و انجام کارهای پژوهشی، تدوین بانک اطلاعاتی را در دستور کار دارد . باید وظایف دستگاه‌ها را شورای قرآن تقسیم‌بندی کند برای آنکه موازی‌کاری در این زمینه صورت نگیرد.

وی بیان کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی تا بهمن‌ماه به ما فرصت داده که سند توسعه قرآنی استان را بر اساس شاخص تا سال ۱۴۰۴ تدوین و تقدیم آنها کنیم که این امر نیازمند کار و تحقیق پژوهشی است.

نماینده آیت‌الله موسوی‌جزایری در شورای عالی قرآن استان تصریح کرد: برخی از استان‌ها موفق در عملکرد شورای عالی قرآن برگزاری این جلسات را الزامی کردند ما نیز یک روز در ماه را برای جلسات فرهنگی و قرآنی اختصاص داده تا منشأ خیر و برکت باشد.

علی‌حسین حسین‌زاده، معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان هم در این نشست گفت: با حضور حجت‌الاسلام بلک، دکتر جوروند، مخمل‌زاده ازسوی استانداری خوزستان و مدیرکل صداوسیمای مرکز خوزستان و حجت‌الاسلام علی‌نژاد دستور کار جلسات شورای قرآن مشخص شده و با مطالعه بیشتری تدوین شود. کمیته پنج‌ نفره‌ای باید تشکیل شده تا این دستورات را با توجه به نیازهای استانی تدوین کند تا با این رویکرد از کانون‌ها و مجموعه‌های مردمی حمایت کرد. 

قطار شورای قرآن خوزستان از ریل خارج شده است؟

وی افزود: اینکه شورای فرهنگ عمومی دو سال تشکیل نشده و به تبع آن نیز شورای قرآن تشکیل نشده نقیصه‌هایی است که امید است بتوانیم آن را برطرف کنیم. تا بهمن‌ماه چشم‌انداز کلی را تدوین کرده تا دید منفی که نسبت به استان خوزستان وجود دارد در کشور برطرف شود.

تشکیل بانک اطلاعاتی قرآنیان پیگیری شده و در اختیار مردم استان خوزستان قرار گیرد

حسین زاده ادامه داد: تشکیل بانک اطلاعاتی پیرامون قاریان، مفسران، مترجمان و ... باید پیگیری شده و در اختیار مردم استان خوزستان قرار گیرد و کارها براساس آن دنبال شود. می‌توان برنامه ریزی برگزاری جلسات ماهانه و دوماه یکبار این جلسات را داشت.

حجت‌الاسلام محمدحسین بلک، مدیرکل تبلیغات اسلامی خوزستان در شورای قرآن استان خوزستان گفت: از برخی موارد ما به راحتی عبور می‌کنیم. ما باید از چه کسی بپرسیم که شورای قرآن چرا در چند سال گذشته تشکیل نشده است؟

بلک تصریح کرد: شورای قرآن باید قله‌سازی کرده و مردم را رشد دهد. کار ما بسیار عقب است چون به این موضوع اهمیت نداده‌ایم و صورت جلسات را صوری نوشته‌ایم.

12 دی‌ماه سال 95/ تعیین تکلیف 150 میلیون تومان بودجه قرآنی باقی مانده استان

شورا بار دیگر در 12 دی ماه سال 1395 تشکیل شد. محوریت این نشست تعیین تکلیف 150 میلیون تومان بودجه قرآنی باقی مانده استان خوزستان بود.

غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان در جلسه شورای قرآن استان عنوان کرد: هزینه کرد باقی‌مانده اعتبار قرآنی استان خوزستان تبدیل به مشکلی لاینحل شده است. کمیته‌ای با حضور معاون سیاسی اجتماعی استاندار و مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و تبلیغات اسلامی خوزستان تشکیل شود و هر آنچه که آن کمیته درباره شرایط هزینه‌کرد این ۱۵۰ میلیون تومان بودجه باقی‌مانده رأی داد به اجرا برسد.

حجت‌الاسلام پیمان علی‌نژاد، مسئول فرهنگی دفتر نماینده ولی فقیه در استان خوزستان در جلسه شورای قرآن استان گفت: وظیفه ما خدمت به فضای قرآنی استان است. بر اساس مصوبه منشور توسعه فرهنگ قرآنی کشور باید برش استانی این سند تدوین شود. مهلت داده شده برای ارائه این برنامه تا بهمن‌ماه است و دو ماه از زمان ارائه این دستورالعمل گذشته و هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

علی‌حسین حسین‌زاده، سرپرست معاونت سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان گفت: با توجه به آنچه که در جلسه قبل شورای قرآن خوزستان بیان شد وضعیت نگران‌کننده است. موضوع هزینه‌کرد 150 میلیون تومان باقی‌مانده اعتبارات قرآنی باعث شده که استان ضرر دیده و اعتبارات جدید اختصاص نیابد. از این حیث باید کمیته‌ای تشکیل شود و این موضوعات بررسی شود.

در تاریخ 23 مرداد سال جاری محمد جوروند، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا خوزستان با اشاره به ضرورت برگزاری نشست شورای گسترش فعالیت‌های قرآنی خوزستان گفت: یکشنبه هفته آینده(29 مرداد) جلسه شورای فرهنگ عمومی برگزار می‌شود و ان‌شاءالله ظرف یک یا دو هفته آینده جلسه شورای گسترش فعالیت‌های قرآنی استان را نیز برگزار می‌کنیم.

جوروند با تصریح به اینکه یکی از مشکلات ما در استان، عدم برگزاری جلسات شورای گسترش فعالیت‌های قرآنی است، افزود: اگر این جلسات با حضور مجموعه بسیار خوبی که در آن عضویت دارند برگزار شود، باعث می‌شود اهتمام بیشتری به فعالیت‌های قرآنی، گسترش این فعالیت‌ها و حمایت از مؤسسات قرآنی محقق شود.

قطار شورای قرآن خوزستان از ریل خارج شده است؟

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان پایان ایجاد وقفه طولانی در برگزاری جلسات شورای گسترش فعالیت‌های قرآنی استان را به دلیل دشواری در هماهنگ کردن اشخاص برای حضور در این جلسات عنوان کرد.

عدم برگزاری منظم، با برنامه و هدفمند شورای قرآن استان خوزستان باعث شده که شهرهای استان خود دست به کار شوند و هریک در مسجد، محله و کانون خود یک شورای قرآن تشکیل دهد.

براساس مطالب اشاره شده در بالا و برگزاری جلسات شورای قرآن، آموزش فراگیر و عمومی قرآن کریم، ایجاد هم‌پوشانی و انسجام بین فعالیت‌های قرآنی دستگاه‌ها، تهیه بانک جامع اطلاعاتی و تعیین چشم انداز فعالیت‌های قرآنی استان از جمله مواردی است که از سال 89 تا آخرین جلسه شورای قرآن استان خوزستان مطرح و نتیجه‌ای از آن حاصل نشده است.

مطالب مرتبط
captcha