عرفان‌های دروغین سرمایه‌های دینی افراد را به حراج می‌گذارند
کد خبر: 3737382
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۷

عرفان‌های دروغین سرمایه‌های دینی افراد را به حراج می‌گذارند

گروه معارف- عرفان‌های دروغین که معنویت مدرن را با خود یدک می‌کشند سرمایه‌های دینی افراد را به حراج می‌گذارند و برای مقابله با چنین عرفان‌های نوظهوری که ادعاهای زیادی نیز دارند باید جلسات نقد و بررسی صورت گرفته و به آحاد جامعه و مخصوصا جوانان دراین زمینه هشدار داد.

 عرفان‌های دروغین سرمایه‌های دینی افراد را به حراج می‌گذارند

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، قرائت‌های مختلف از دین باعث شکل‌گیری فرقه‌ها و عرفان‌های نوظهوری می‌شود که بی اساس شکل گرفته و از هیچ پشتوانه دینی برخوردار نیستند. بروز و ظهور عرفان‌های کاذب که با روش‌های مختلف درصدد هستند تا جوانان را فریب داده و برای خود یاران کذایی جمع کنند باعث می‌شود افراد بدون پشتوانه علمی و بدون در نظر گرفتن مبانی و مبادی اولیه این عرفان های کاذب در دام آنها گرفتار شوند.

اشخاصی که به دلیل ناآگاهی و نداشتن اطلاعات پایه در دام عرفان‌های دروغین گرفتار می‌شوند بعد از پی بردن به ماهیت کثیف آنها نادم و پشیمان می‌گردند.

فاطمه ارجمند، کارشناس مذهبی در گفت‌وگو با ایکنا می‌گوید: عرفان‌های دروغینی که در سطح کشور یکی یکی خود را نمایان می‌کند، نام‌های خود را معنویت مدرن می‌نامند و در جلسات رسمی و غیر رسمی خود با توسل به دین و قرائت‌ها و برداشت‌های مختلفی که از دین دارند سعی می‌کنند برای خود یارگیری کنند.

عرفان‌های دروغین زندگی اخروی انسان را نادیده گرفته است
وی افزود: سرکردگان حلقه‌های عرفانی و کهکشانی به بهانه اینکه ادیان در گذر ایام رنگ کهنگی به خود می‌گیرند سعی می‌کنند با افزایش دروغ‌ها و وانمود کردن اینکه دین جدیدی از سوی خداوند به بشر اعطا شده است سعی می‌کنند حرف‌های نادرست را در جامعه گسترش دهند.

کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه آموزه عرفان‌های دروغین زندگی اخروی انسان را نادیده گرفته است اظهارکرد: یکی از اصول دین اسلام موضوع معاد و زندگی پس از مرگ و حیات مجدد است در حالی که عرفان‌های کاذب که معلوم نیست بر چه اساس و شالوده فکری بنا نهاده شده اند معتقد است که زندگی انسان در همین زندگی دنیایی خلاصه شده است و رسیدگی به اعمال انسان وجود ندارد که این اعتقاد از اساس باطل است.

وی یکی دیگر ازآموزه‌های عرفان‌های کاذب را شادی و نشاط دنیایی ذکر کرد و افزود: عرفان‌های دروغین به گونه‌ای وانمود می‌کنند که دین اسلام برنامه‌ای برای شادی و نشاط روحی انسان در دنیا ندارد در حالی که هر کس آثار و متون دین را مطالعه می‌کند متوجه می‌شود که در متن قرآن کریم و متون دینی، آیات وروایات معتبر به شادی و سرور در اسلام و آرامش تاکید شده است.

عرفان‌های دروغین معنویت مدرن را با خود یدک می‌کشند
ارجمند تصریح کرد: عرفان‌های دروغین که معنویت مدرن را با خود یدک می‌کشند سرمایه‌های دینی افراد را به حراج می‌گذارند و برای مقابله با چنین عرفان‌های نوظهوری که ادعاهای زیادی نیز دارند باید جلسات نقد و بررسی صورت گرفته و به آحاد جامعه و مخصوصا جوانان دراین زمینه هشدار داد.

وی با اشاره به افزایش گروه‌ها و حلقه‌های عرفانی و کیهانی افزود: متاسفانه این نوع حلقه‌های دروغین در حال گسترش در جامعه هستند و افرادی که رهبری این گروه‌ها را بر عهده دارند وانمود می‌کنند که آموزه‌های این عرفان‌های نوظهور با آموزه‌های اسلامی یکسان بوده و در یک راستا قرار دارند در حالی که باید مبانی فکری این گروه‌های تازه پدید آمده بررسی و تحلیل شده و به عموم مردم هشدارهای لازم داده شود که جنبش‌های جدید و دروغین هیچوقت با معنویت اسلامی سازگاری ندارد.

پیشگیری بهتر از درمان است
این کارشناس مذهبی با یادآوری اینکه فرقه‌های نوظهور تاکید می‌کنند که آموزه‌های دینی و اسلامی با رویدادهای جدید جهانی مطابقت ندارد و باید یک بازنگری اساسی در به روز آوری آن انجام داد اقدام به گسترش و اشاعه افکار خود می‌کنند بنابراین در این زمینه نخبگان جامعه مخصوصا فرهیختگان دینی و افرادی که در حوزه روشنگری فعال هستند باید در برابر این هجمه‌های دینی به روشنگری افکار عمومی پرداخته و اجازه ندهند تفکرات بی پایه و بی اساس آنها در جامعه منتشر شود.

ارجمند با اشاره به اصل «پیشگیری بهتر از درمان است» خاطرنشان کرد: زمانی که نخبگان جامعه به روشنگری بپردازند جوانان و عموم مردم را با نیات شوم و بی پشتوانه عرفان‌های کاذب آشنا کنند و از ورود آنها به حلقه‌های دروغین پیشگیری کنند بهتر از این است که بعد از پیوستن مردم برای جدایی از آن اقدام کنند.

معنویت دینی جدید
وی تاکید کرد: معنویت دینی جدید عنوانی است که این گروه‌های عرفانی برای خود نامگذاری کرده‌اند تا از این طریق بتوانند بر نقص، خلا و آسیب های خود رنگ و لعاب بکشند.

کارشناس دینی یکی از مهم ترین علل گرایش افراد به این گروه‌ها را ادعای فرا درمانی و شفا گری ذکر کرد و افزود: این ادعاها مهم ترین جذابیت عرفان‌های کاذب است که نه تنها سودی به حال افراد ندارد بلکه ناراحتی انها را تشدید می‌کند.

انتهای پیام

captcha