«دریا سمیر کو؟»؛ نمایش آیین‌های سنتی مردم جنوب
کد خبر: 3743241
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۴

«دریا سمیر کو؟»؛ نمایش آیین‌های سنتی مردم جنوب

گروه فرهنگی ــ کارگردان نمایش «دریا سمیر کو؟» گفت: این اثر در بخش آیینی ـ سنتی در این دوره از جشنواره تئاتر مریوان به نمایش درمی‌آید که در آن سعی کرده‌ایم دو آیین از آیین‌های مردم منطقه جنوب کشورمان را نشان دهیم.

«دریا سمیرکو؟» آیین‌های سنتی مردم جنوب را به نمایش می‌گذارد

فاطمه بحرینی، کارگردان نمایش «دریا سمیر کو؟» در گفت و گو با ایکنا از کردستان، اظهار کرد: این اثر در بخش آیینی ـ سنتی در این دوره از جشنواره به نمایش درمی‌آید که در آن سعی کرده‌ایم دو آیین از آیین‌های مردم منطقه جنوب کشورمان را نشان دهیم.
وی با اشاره به اینکه تمام زندگی مردم جنوب وابسته به دریاست، افزود: صیادی و ماهیگیری از جمله مهم‌ترین کارهای آنهاست که در هنگام آن، شعر می‌خوانند و به آن «نیمه خوانی» می‌گویند.
بحرینی با بیان اینکه آیین نیمه‌خوانی در این نمایش به اجرا درآمده است، عنوان کرد: یکی دیگر از رسوم مردم خطه جنوب، گرفتن مراسمی خاص برای سوگ و عزای تازه دامادی است که در دریا غرق شده است.
وی بیان کرد: «نِیمه خوانی» آوازهای دریانوردان هنگام کار بر روی لِنج است و معمولاً در میان جاشوان(کسی که در کشتی کار می‌کند) و دریانوردان جنوبی رواج دارد.
این کارگردان جنوبی اعلام کرد: آواز نی‌مه، یک تکخوان دارد و بقیه افراد، در جواب او با «هله مالی» یا «هله» همراهی‌اش می کنند. آن زمان که لنج‌ها و کشتی های بادبانی مسیرهای طولانی زنگبار و ملیوار و … را سفر می‌کردند، هنوز نیروهای مکانیکی جای بازوان دریانوردان را نگرفته بود و این آوازها از ارکان اصلی کار بر روی لنج محسوب می‌شد.
وی ادامه داد: واژهٔ نیمه‌خوانی دگرگون‌شدهٔ «نغمه‌خوانی» در گویش فارسی است؛ هر نِیمه‌خوانی، ضرب‌آهنگ ویژه و جدایی دارد که به سبک یا سنگین بودن نوع کار یا مراسم مرتبط است.
بحرینی گفت: در این نمایش، سمیر تازه دامادی است که در دریا غرق می‌شود و ما هم نحوه عزا برای وی را همراه با آلات موسیقی کوبه‌ای همچون کوبیدن بر دمام نشان داده‌ایم.
کارگردان نمایش دریا سمیر کو؟ در بخشی دیگر از سخنان خود ذکر کرد: برای اولین بار است که در جشنواره تئاتر خیابانی مریوان شرکت کرده‌ام اما قبلا در جشنواره‌های عروسکی هم شرکت کرده‌ام.
وی از جشنواره تئاتر مریوان به عنوان بزرگترین جشنواره تئاتر خیابانی یاد کرد و گفت: مردم مریوان بسیار خوب و مهمان نواز هستند و فرهنگ تماشای تئاتر را دارند.
بحرینی، برگزاری جشنواره‌ها را در شهرهای کوچک مثبت ارزیابی کرد و افزود: با این کار تمرکززدایی می‌شود و ظرفیت‌های شهرهای مختلف کشور هم شناسایی می‌شود.
وی در پایان یادآور شد: انتظار داریم که در این نوع جشنواره‌ها برنامه‌ریزی‌ها بیشتر شود.
یادآور می‌شود؛ نمایش «دریا سمیر کو؟» با حضور بازیگرانی از شهرهای آبادان و خرمشهر در روز اول جشنواره در جوار دریاچه زریبار به نمایش درآمد که در آن 12 بازیگر با سر کردن کله‌های عروسکی و کوبیدن بر سازهای کوبه‌ای، دو آیین سنتی منطقه جنوب را اجرا کردند.
نمایش «دریا سمیر کو؟» در ایام جشنواره تئاتر خیابانی مریوان پنج اجرا را در شهرهای مریوان و سنندج خواهند داشت.
لازم به ذکر است؛ سیزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان از دهم تا چهاردهم شهریورماه و با حضور 39 گروه داخلی و خارجی در بخش‌های مسابقه، آزاد، آیینی و سنتی، خارجی، مرور، کودک و نوجوان، ویژه و جنبی برگزار می‌شود.
انتهای پیام

captcha