لقب و رتبه قاری را مغرور نکند/ توجه قاری به لقب و رتبه مصیبت است
کد خبر: 3778225
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۷ - ۰۲:۳۰

لقب و رتبه قاری را مغرور نکند/ توجه قاری به لقب و رتبه مصیبت است

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ مهدی دغاغله با تأکید براینکه القاب نباید ما را مغرور کند؛ گفت: گروهی هستند که توجه زیادی به این ظواهر دارند که این مصیبت است زیرا مقام اول و دوم و سوم نباید قاری و حافظ را مغرور کند. ما به رتبه‌آوران خود افتخار می‌کنیم چون به موفقیت دست یافتند اما مطلوب ما، اخلاق خوب است.

لقب و رتبه قاری را مغرور نکند/ توجه قاری به لقب و رتبه مصیبت است

به گزارش ایکنا از خوزستان، مهدی دغاغله پیشکسوت و داور بین‌المللی قرآن کریم در محفل انس با قرآن که شامگاه 13 دی‌ماه در اهواز برگزار شد به بیان ویژگی‌های قاری پرداخت و گفت: یکی از ویژگی‌هایی که قاری قرآن باید از آن برخوردار باشد، خشوع، تواضع و خُلق کریم است؛ شخصی که به عنوان قاری یا حافظ قرآن شناخته می‌شود، از فضیلت بزرگی برخوردار است که خداوند آن را به هر کسی عطا نمی‌کند، از این رو نیازمند شکر است. 

وی ادامه داد: البته شکر صرفا شکر زبانی نیست؛ بلکه بخشی از شکر زبانی است و بخشی از تجلیات شکر، خُلق نیکو است؛ آنچه رسول اکرم( ص) برای آن مبعوث شدند و به آن متصف بودند؛ «انک لعلی خلق عظیم.» امام علی(ع) فرمودند: اگر نعمت‌های خداوند به شما رسید آن را با اندکی شکر، از دست ندهید. 

خلق کریم در پی این بینش به دست می‌آید که این دنیا را یک گذرگاه بدانیم

دغاغله خطاب به قاریان و حافظان حاضر در این محفل قرآنی گفت: همه ما به عنوان قاری قرآن با جستجو و نگرش در خود از صفر تا بیست، به اخلاق، تواضع و فهم صحیح خود از زندگی نمره دهیم. این را همه می‌دانیم که هیچ‌یک از ما در صد سال آینده دیگر نیستیم و فراموش شده‌ایم. املاک و خانه‌های ما مورد استفاده کسانی قرار می‌گیرد که نمی‌شناسیم. همه عمر ما یک فرصت اندک است. ما در این فرصت چه چیز به دست آوردیم، چه کردیم و از خود چه چیز باقی گذاشتیم؟ نام ما به چه چیز یاد می‌شود؟ مسیر ما کجاست؟ اگر انسان چنین نگاهی به زندگی داشته باشد، خواسته‌ها، زیبایی‌ها و تجملات بسیار در نگاهش کوچک می‌شود. به زندگی ائمه(ع) نگاه کنید که فهم کاملی از این موضوع داشتند و از این رو در زندگی آنها خبری از حسد، ظلم، طمع، غضب و… نیست. خلق کریم در پی این بینش به دست می‌آید که این دنیا را یک گذرگاه بدانیم. 

خُلق مسیر پس از مرگ را مشخص می‌کند

مولف کتاب «سفر به مصر پایتخت قرائت» با تأکید بر اینکه قرآن به عنوان ریسمان الهی و ائمه(ع) که به قرآن عمل کردند، راه نجات ما هستند، ادامه داد: تمسک و توسل و پیروی از راه آنها، عمر ابدی انسان را تضمین می‌کند، چراکه پس از مرگ ما آغازی داریم و خُلق ما است که مسیر ما را پس از آن مشخص می‌کند. 

وی بیان کرد: القاب نباید ما را مغرور کند؛ گروهی هستند که توجه زیادی به این ظواهر دارند که این مصیبت است. مقام اول و دوم و سوم شما را مغرور نکند. صحیح است که ما به رتبه‌آوران خود افتخار می‌کنیم چون به موفقیت دست یافتند اما مطلوب ما، اخلاق خوب است.

راز ماندگاری تلاوت مصطفی اسماعیل خشوع است

دغاغله در ادامه به موضوع خشوع در تلاوت پرداخت و گفت: خشوع ویژگی بسیاری از قاریان بزرگ مصری بوده است. قاریان قرآن و استادان طراز اولی در دنیای اسلام وجود داشته و دارد که از فنون تلاوت آنها پیروی می‌کنیم از جمله مصطفی اسماعیل که حق بزرگی بر ما دارد؛ یکی از اسرار ماندگاری تلاوت مصطفی اسماعیل خشوع در تلاوت است. این نکته‌ای است که مقام معظم رهبری نیز به آن اشاره کردند. این خشوع از احساسی که با صوت ارتباط پیدا می‌کند به وجود می‌آید؛ میان صوت، احساس و خشوع ارتباط وجود دارد. برخی صوت‌ها، ترسان، برخی حزین و برخی شاد، برخی صادق، برخی متملق و… هستند. صوت می‌تواند این ویژگی‌ها را داشته باشد و از این رو می‌تواند برخی احساسات درونی انسان را نشان دهد. 

نماینده شورای عالی قرآن در استان خوزستان به توضیح تفاوت خشوع و خضوع پرداخت و عنوان کرد: خشوع حالتی روحی اما خضوع ساختاری فیزیکی است. دستیابی به خشوع در تلاوت نیازمند مقدماتی همچون صفای نفس، وضو و آمادگی قلب است و اگر این مقدمات برای قاری فراهم نشود، نیازمند تباکی است؛ تباکی به این معنی است که حالت گریه در خود به وجود بیاوریم. گاهی خشوع تصنعی می‌شود، اما اشکالی ندارد چون تلاوت در خشوع لازم است و اگر روح انسان مستعد این خشوع نباشد باید با تصور خشوع برای به دست آوردنش تلاش کرد. قرآن کلام خداوند است و باید هیبت و ابهت آن را همواره در نظر داشته باشیم.

انتهای پیام 

captcha