نظریه «زمین بدهیم زمان بخریم»؛ اوج خیانت بنی‌صدر در دوران جنگ
کد خبر: 3821676
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۵
به بهانه سالروز فرار بنی‌صدر از کشور؛

نظریه «زمین بدهیم زمان بخریم»؛ اوج خیانت بنی‌صدر در دوران جنگ

گروه اجتماعی ــ یک استاد دانشگاه بیان کرد: تحولات جنگ، موقعیت را برای بنی‌صدر و تحقق اهداف سیاسی او دشوار کرد، بنی‌صدر نظریه «زمین بدهیم زمان بخریم» را مطرح کرد و با این تفکر در نظر داشت خود را مورد حمایت غرب قرار دهد و از طرفی با بهره‌گیری از اهرم‌های مختلف، حمایت مردم را نیز جلب کرد.

نظریه «زمین بدهیم زمان بخریم»؛ اوج خیانت بنی صدر در دوران جنگپس از آن‌كه مجلس شورای اسلامی به دلیل همسویی و همكاری بنی‌صدر رئیس جمهور وقت با گروهك منافقین، دامن زدن به تشنجات و درگیری‌ها در كشور، كوتاهی در دفاع از مرزهای ایران در دوران جنگ و عدم ممانعت از تجاوز ارتش بعث عراق به مرزهای كشور، رأی به عدم كفایت سیاسی وی داد و حضرت امام خمینی(ره) نیز، او را از ریاست جمهوری عزل كردند، او به یك زندگی مخفی روی آورد و همواره توسط نامه و نوار، مردم را به شورش و آشوب دعوت می‌كرد.

اما زندگی مخفی او چندان به طول نیانجامید و با مشت محكمی كه مردم با شركت در انتخابات ریاست جمهوری و انتخاب شهید رجایی به این سمت، بر دهانش كوبیدند، با حالت سرخوردگی و ذلّت تمام، در 7 مردادماه 1360 همراه با مسعود رجوی سركرده منافقین و با چهره و لباس زنانه از كشور فرار كرد.

سعید نظری، استاد دانشگاه، رئیس بیمارستان شهید مطهری همدان، در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، اظهار کرد: بحث انتخابات ریاست جمهوری ابوالحسن بنی‌صدر به دلیل هم‌زمانی با سال‌های نخست شکل‌گیری انقلاب و عدم شناخت کامل از شخصیت وی  در شرایط خاص و حساس اتفاق افتاد.

نظری افزود: بنی‌صدر از همراهان امام(ره) در پاریس بود و هم‌زمان با ورود امام به ایران، به کشور بازگشت و در نخستین انتخابات ریاست‌جمهوری کشور، با کسب ۱۱ میلیون رأی به‌عنوان اولین رئیس‌جمهور کشور انتخاب شد.

این فعال فرهنگی گفت: او که عضو شورای انقلاب بود یک ماه پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری، با حکم امام خمینی(ره) به‌عنوان فرمانده کل قوا منصوب شد، امام خمینی(ره) در حکم تنفیذ وی، او را از تبعیت هوای نفس هشدار می‌دهد و فرمودند؛ «من یک کلمه به آقای بنی‌صدر تذکر می‌دهم؛ این کلمه تذکر برای همه است: حب الدنیا رأس کل خطیئه».

استاد دانشگاه ‌ادامه داد: مهم‌ترین مشکل و خطای بنی‌صدر، اطاعت از هوای نفس، عدم تبعیت از رهبری، منیت و غرور و همچنین عدم اعتماد به نیرو‌های مذهبی و ارزشی همچون شهید بهشتی، رجایی، باهنر و مقام معظم رهبری بود.

وی ابراز کرد: بنی‌صدر مغرور از کسب درصد بالای آرا در انتخابات ریاست جمهوری و اطمینان از پیروی همیشگی مردم و امام از وی، هیچ‌گاه فکر شکست و ناکامی در پست ریاست جمهوری را در ذهن خود نمی‌گنجاند.

رئیس بیمارستان شهید مطهری گفت: بنی‌صدر از همان ابتدا، مستقیم و غیرمستقیم با حضرت امام خمینی(ره) و یاران و طرفداران امام، خط امام و عناصر خدوم و مبارزان حزب‌اللهی به مخالفت برخاست.

تخریب شخصیت‌های انقلابی‌
وی بیان کرد: بنی‌صدر مغرور از آرای مردم به کمک دوستان همفکر و طرفداران خود كه سوابق مشکوکی داشتند و حتی با انقلاب اسلامی نیز مخالف بودند، توطئه‌ها و کوبیدن شخصیت‌های اسلامی و انقلابی را علیه انقلاب اسلامی و امام و مردم آغاز کرد.

نظری ابراز کرد: پس از انتخاب بنی‌صدر به ریاست جمهوری، وی درصدد حذف نیروهای انقلابی که پس از اشغال لانه جاسوسی آمریکا، به‌عنوان نیروهای خط امام متشکل شده بودند، برآمد.

رئیس بیمارستان شهید مطهری گفت: تحولات جنگ، موقعیت را برای بنی‌صدر و تحقق اهداف سیاسی او دشوار کرد، بنی‌صدر نظریه «زمین بدهیم زمان بخریم» را مطرح کرد و با این تفکر در نظر داشت خود را مورد حمایت غرب قرار دهد و از طرفی با بهره‌گیری از اهرم‌های مختلف، حمایت مردم را نیز جلب کند.

نظری بیان کرد: علی‌رغم تلاش‌های بنی‌صدر در سازمان‌دهی ارتش و اجرای عملیات نظامی به‌منظور کسب پیروزی سیاسی ـ نظامی، این اقدامات با شکست و ناکامی همراه شد و این شکست‌ها، برنامه‌های دیگری را پیش‌روی او و نیروهای ضد نظام قرار داد.

این استاد دانشگاه ابراز کرد: در ادامه حادثه 14 اسفند در دانشگاه تهران و سخنان بنی‌صدر علیه نظام و انقلاب باعث شد تا مخالفت‌های مردم علیه بنی‌صدر به دلیل درگیری با نیروهای خط امام، اختلاف‌افکنی بین ارکان نظام و تمرد از قانون، در نهایت به‌ حکم عزل بنی‌صدر از فرماندهی کل قوا توسط امام خمینی(ره) در ۲۰ خردادماه سال ۱۳۶۰ منجر شود.

وی گفت: در ادامه پس از گذشت چند روز طرح بررسی عدم‌ کفایت بنی‌صدر در مجلس آغاز شد که در پایان به دلیل موضع‌گیری بنی‌صدر علیه نظام جمهوری اسلامی، ارتباط با مجاهدین خلق، اتحاد با نیروهای ضدانقلاب وابسته به شرق و غرب و ... باعث شد تا حکم عدم‌ کفایت سیاسی بنی‌صدر از ریاست جمهوری در مجلس تصویب شود.

کشف ارتباط بنی‌صدر با سرکرده منافقان
رئیس بیمارستان شهید مطهری ابراز کرد: این‌ چنین بود که پس از برگزاری چند جلسه مجلس در نهایت در روز ۳۱ خرداد ۱۳۶۰ طرح دوفوریتی عزل رئیس‌جمهور با ۱۷۷رأی موافق، یک رأی مخالف و ۱۲رأی ممتنع به تصویب رسید.

نظری گفت: با مشخص شدن اسناد لانه جاسوسی درباره بنی‌صدر، ارتباط او مسعود رجوی به‌عنوان سرکرده مجاهدین خلق و سرویس‌های بیگانه و همچنین تفکر لیبرالیستی وی باعث می‌شود تا در جهت عدم شناسایی در 7 مردادماه به فرانسه فرار کند.

وی با اشاره به اینکه دو نوع تفکر انقلابی و لیبرالی وجود دارد، گفت: اکنون نیز در برخی ارکان نظام و میان برخی دولت‌مردان «تفکر بنی‌صدری» یا همان تفکر لیبرال با محوریت وابستگی کشور در بسیاری حوزه‌ها به غرب و عدم اعتماد به توان داخل وجود دارد.

این فعال فرهنگی بیان کرد: از گذشته تاکنون هر کجا پیروی از تفکر انقلابی با محوریت تبعیت از رهبری و حضرت امام خمینی(ره) وجود داشته است با موفقیت و پیشرفت در حوزه‌های مختلف نظامی، فناوری، دانش هسته‌ای و موشکی، پزشکی، هوافضا و ...همراه بوده است.

نظری اظهار کرد: در مقابل هر جا که میل به‌سوی تفکر لیبرال و تنبلی و رفاه‌زدگی بوده کشور جزء خواری و پس‌رفت با چیزی روبرو نشده است لذا آن دسته از معدود مسئولان و دولت‌مردانی که تفکر بنی‌صدری دارند باید توبه کرده و با افزایش بصیرت خود به خیل توده انقلابی مردم بپیوندند، در غیر این صورت باید از صحنه مدیریتی نظام کنار گذاشته‌ شده و دستشان از بیت‌المال و حکومت اسلامی کوتاه شود.
انتهای پیام

captcha