به گزارش ایکنا از قم، محمد خواجویی، فعال رسانهای امروز در نشست تخصصی حج، انسجام اسلامی و آینده همگرایی در جهان اسلام که در دفتر بعثه مقام معظم رهبری در قم برگزار شده بود، گفت: اسلامهراسی پس از واقعه 11 سپتامبر شدت گرفت و رسانههای صهیونیستی بر شدت آن افزودند.
وی افزود: پس از روی کارآمدن داعش و از بین رفتن داعش، موضوع اسلامهراسی رنگ و بو و شکل سابق خود را ندارد؛ بلکه امروز موضوع ایرانهراسی و اسلام انقلابی که از سوی ایران مطرح شده است، در دستور کار رسانههای غربی قرار گرفته است.
وی عنوان کرد: کوبیدن ایران امروز در اولویت همه برنامههای رسانهای غربی قرار گرفته است؛ وقتی که حکومت عربستان پیشقراول ارتباط با رژیم صهیونیستی میشود، مسئله سادهای نیست که بتوانیم از آن بگذریم.
خواجویی اظهارکرد: برگزاری کنفرانس صلح با اسراییل در بحرین برگزار میشود و این مسئله کاملا هدفمند و پیچیده است؛ بخشی از کشورهای اسلامی در حوزه برنامههای سیاسی و امنیتی خود با اسراییل و آمریکا حرکت همسان دارند.
این فعال رسانهای یادآورشد: انتقال پیام، کارکرد یک رسانه است و حج نیز یک ابرپیام است، زیرا در هر سال حجمی میلیونی از مردم مسلمان کشورهای مختلف جهان را در کنار هم داریم که مناسک مشترک و نمادین انجام میدهند و هر کدام از آنها زمینهای برای رسانهای شدن است.
وی گفت: از دیگر سوژههای رسانهای در کنار حضور گسترده مردم، پیام صلحطلبی و مسالمتجویی مسلمانان است؛ با توجه به اینکه اکثر احکام حج در بین مسلمانان، اختلاف نظری وجود ندارد، این صلح و اشتراک بیش از پیش به چشم میخورد و همین مسئله ظرفیتی مهم در توسعه وحدت خواهد بود.
وی اظهارکرد: برخی تصور میکنند که تبلیغ بیش از حد حج، افزایش و تقویت جایگاه عربستان سعودی است؛ البته یکی از زمینههای قدرت فرهنگی عربستان، موضوع حج است و در ایام حج همه ارکان رسانهای عربستان به دنبال قدرتنمایی عربستان هستند.
خواجویی بیان کرد: در کشور ما نیز بعضا تلقی میشود که این امر به افزایش قدرت عربستان میانجامد؛ پس از گسترش راهپیمایی اربعین در سالهای اخیر، متاسفانه چنین تلقی شد که دوگانهسازی بین اربعین و حج در حال رخ دادن است که به هر شکلی که انجام شود، کار اشتباهی است.
وی گفت: رسانههای کلاسیک کارکردهای خاص خود را دارند، ولی رسانههایی که در سالهای اخیر در عرصه انتقال پیام، تاثیرگذارتر هستند، شبکههای اجتماعی هستند که متاسفانه در حج از کارکرد این رسانهها غافل شدهایم.
وی اظهارکرد: در شبکههای اجتماعی با یوزرهایی مواجه هستیم که هر کدام از آنها یک رسانه هستند و در حج هر انسان، یک رسانه خواهد بود.
این فعال رسانهای عنوان کرد: در این زمینه کمتر گزارشی برای مخاطبان دیگر فرهنگها در حوزه رسانهای تولید کردهایم و فعالان حج و زیارت باید بیش از پیش وارد تولید محتوا شوند.
وی گفت: رسانههایی در جهان اسلام وجود دارند که میتوانند ظرفیت بسیار خوبی برای انتقال پیام باشند؛ رسانه المیادین به تنهایی بار سنگینی در حوزه رسانهای مقاومت است؛ شاید ظاهر این شبکه با ظاهر رسانههای ما متفاوت باشد ولی در انتقال پیام مقاومت بسیار موفق بودهاند.
وی یادآورشد: رسانههای اجتماعی امروزه کارکرد بالاتری نسبت به رسانههای کلاسیک در موضوع حج دارند؛ ولی متاسفانه کمتر از این حوزه استفاده کردهایم.
خواجویی اظهارکرد: تولید محتوا و کار تشکیلاتی از مهمترین کارهایی است که در توسعه فعالیتهای رسانهای در زمینه حج میتوان انجام داد.
انتهای پیام