کمبود معرفت الهی؛ عامل گرایش انسان به خرافات
کد خبر: 3830734
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۰

کمبود معرفت الهی؛ عامل گرایش انسان به خرافات

گروه معارف ــ مدرس حوزه علمیه بیجار با بیان اینکه خرافات، پایه و اساس علمی و معقول ندارد، اظهار کرد: انسان به‌ دلیل کمبود معرفت الهی و عدم آگاهی از عکس‌العمل هر عملی در دنیا و آخرت، به خرافات روی می‌آورد.

کمبود معرفت الهی؛ عامل گرایش انسان به خرافات

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسین پناهی، مدرس حوزه علمیه بیجار، در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌غربی، با اشاره به مصیبت و بلاهایی که انسان دچار آن می‌شود، اظهار کرد: خداوند متعال در سوره یس به انسان می‌فرماید که بخت و اقبال انسان به خود و اعمالش بستگی دارد و فال بد وجود ندارد و اعمال انسان در پیشامدهای زندگی او تأثیرگذار است.

وی به نتایج اعمال انسان اشاره کرد و افزود: انعکاس تمام رفتارهای انسان در دنیا و آخرت مشهود بوده و اعمال زشت و ناپسند موجب دچار شدن وی به عذاب الهی و اعمال نیک و اصلح موجب نزول پاداش و اجر الهی می‌شود.

مدرس حوزه علمیه بیجار با اشاره به علت گرایش انسان به خرافات ادامه داد: انسان تلاش می‌کند همیشه خود را از خطا و گناه مبرا کند و خود را عاری از خطا و اشتباه جلوه دهد و اگر بلایی به انسان برسد، مسئولیت آن را از خود سلب کند و انعکاس رفتار و اعمال خود را انکار کند، روزگار و امور خرافی را مسئول این امر می‌داند.

وی اظهار کرد: انسان به‌دلیل کمبود معرفت الهی و عدم آگاهی از عکس‌العمل هر عملی در دنیا و آخرت، به خرافات روی می‌آورد و یا ممکن است معرفت الهی در انسان وجود داشته باشد، اما بخواهد خود را از گناه و خطا پاک بداند، بنابراین امور خرافی و روزگار و سرنوشت را عامل تمامی بدی‌هایی که به وی می‌رسد می‌داند تا خود را مبرا کند.

تأثیرات خرافه‌گرایی در اجتماع
پناهی به تأثیر خرافه‌گرایی در اجتماع اشاره کرد و ادامه داد: اعتقاد به خرافات و پذیرش بی‌اراده بودن انسان ‌برابر سرنوشت و اتفاقات زندگی، موجب کاهش تفکر در انسان شده و باعث تضعیف انسان برای تلاش و کوشش می‌شود و اگر تلاش کاهش یابد، جامعه دچار ضعف و سستی می‌شود و در مراحل بعدی خرافه‌گرایی و حس پوچی افراد جامعه مانع از پیشرفت علمی، اقتصادی و فرهنگی در یک جامعه می‌شود.

راه‌های مقابله با خرافه‌گرایی
وی در رابطه با راه‌های مقابله با خرافه‌گرایی گفت: مؤمنان باید نسبت به افرادی که دچار خرافات می‌شوند، آیات الهی را متذکر شوند و به دین و دستورات اسلام توجه بیشتری داشته باشند و تفکر و اندیشیدن و سپس پذیرش عقلانی و منطقی امور، پس از تحقیق و اثبات درستی آن و افزایش بصیرت و آگاهی افراد جامعه از راه‌های جلوگیری از خرافه‌گرایی است.

پیامدهای خرافه‌گرایی
مدرس حوزه علمیه بیجار به پیامدهای خرافه‌گرایی در زندگی شخصی اشاره کرد و افزود: خرافه‌گرایی موجب عدم اعتماد به‌ نفس شده و موجب می‌شود تا انسان به اینکه در زندگی خود هیچ نقشی ندارد و تمام امور از پیش تعیین‌شده و طبق سرنوشت انجام می‌پذیرد، اعتقاد پیدا کند و چنین شخصی دچار عدم اعتماد به‌ نفس و مشکل در تفکر و تصمیم‌گیری می‌شود و نمی‌تواند از عقل و اندیشه به‌ نحو مناسب استفاده کند.

پناهی با بیان اینکه خرافات، پایه و اساس علمی و معقول ندارد، اظهار کرد: خرافات نوعی باور است که به لحاظ علمی ثابت نشده و منطقی پشت آن نیست و افراد در پذیرش یا نپذیرفتن آن دچار تردید می‌شوند و انسان عواملی مانند شانس و سرنوشت را عامل تمامی اتفاقات در زندگی می‌داند.

وی افزود: در روایات اسلامى از فال نیک نهى نشده، اما فال بد به‌شدت محکوم شده است، در حدیثی از پیامبر اکرم(ص) آمده که همواره کار‌ها را به فال نیک بگیرید و امیدوار باشید تا به آن برسید، همانگونه که در حالات خود پیغمبر(ص) و پیشوایان اسلام نیز دیده مى‌شود که گاهى مسائلى را به فال نیک مى‌گرفتند، مثلاً در جریان برخورد مسلمانان با کفار مکه در سرزمین حدیبیه، هنگامى که سهیل‌بن‌ عمرو به‌عنوان نماینده کفار مکه به سراغ پیامبر(ص) آمد و حضرت از نام او آگاه شد، فرمودند که از نام سهیل من تفأل مى‌زنم که کار بر شما سهل و آسان می‌شود و فال بد در واقع نوعی شرک به خدا است.

پناهی گفت: در رابطه با فال بد که عرب آن‌ را تطیّر می‌نامند، در روایات اسلامی مذمت شده و در قرآن مجید بارها به آن اشاره شده و محکوم شده است، مشرکان خرافی برابر پیامبران الهی به این حربه متوسل می‌شدند، چنان‌که در مورد موسی(ع) و یارانش در قرآن ذکر شده که هرگاه ناراحتی به فرعونیان می‌رسید، آن‌ را از شوم بودن موسی(ع) و همراهانش می‌‎دانستند.
انتهای پیام

captcha