اذان‌گویی در مساجد سامان مشخصی ندارد
کد خبر: 3832213
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۷
سبزعلی:

اذان‌گویی در مساجد سامان مشخصی ندارد

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ مسئول هیئت داوران رشته اذان چهل و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم با بیان اینکه اذان‌گویی در مساجد سامان مشخصی ندارد، گفت: برای تشویق و ایجاد انگیزه در متسابقان سراسری اذان پیشنهاد می‌کنم تا مساجد سراسر کشور از این مؤذنان برای دعوت به عمل آورند.

اذان‌گویی در مساجد سامان مشخصی ندارد/ استفاده از موذنین برتر مسابقاتبه گزارش ایکنا از قم، به نقل از ستاد خبری مرحله مقدماتی چهل‌ودومین دوره مسابقات سراسری قرآن در قم، محمدحسین سبزعلی، قاری بین‌المللی کشور و مسئول هیئت داوران رشته اذان این دوره از رقابت‌ها با اشاره به اهمیت اذان به عنوان اصلی‌ترین شعار اسلام بیان کرد: در بسیاری از مساجد شاهد این هستیم که اذان به‌صورت غیرزنده پخش می‌شود و مؤذنینی هم که نیز به اذان مشغول هستند به‌صورت غیرحرفه‌ای و دلی اذان می‌گویند و ساماندهی مشخصی ندارد.
وی افزود: از طرفی برای ایجاد انگیزه رتبه‌آوردندگان مسابقات اذان می‌توان از این عزیزان با در نظرگرفتن حقوق و مزایایی در مساجد مناطق خود استفاده کرد، زیرا ما برای مؤذنان اعزام به خارج از کشور نداریم و همچینن مسابقات نیز در حد کشوری باقی مانده و رقابت بین‌المللی برای این رشته وجود ندارد که البته دلایل خودش هم دارد.
سبزعلی تصریح کرد: بنابراین می‌توان از این پتانسیل‌های جوان در مساجد که روزی سه نوبت اذان می‌دهند استفاده کرد و در مراتب بعدی نیز با برنامه‌ریزی شورای عالی قرآن ترتیبی برای پخش اذان آن‌ها از رسانه‌ملی اتخاذ شود.
این استاد پیکسوت قرآن در ادامه گفت: در سایر کشورهای اسلامی اهتمام زیادی نسبت به اذان وجود دارد و هرکسی نمی‌تواند اذان بگوید و باید یکسری پارامترهای مشخص شده را داشته باشد.
سبزعلی با اشاره به ویژگی‌های یک اذان خوب بیان کرد: اولین ویژگی برای اذان خوب، صدای خوب است و منظور از صدای خوب یعنی صدای رسا، دارای زیر و بم، دارای تحریر و انعطاف که همه این موارد در کنار هم یک صدای مناسب برای اذان گفتن را رقم می‌زند. در کنار یک صدای خوب باید تجوید عبارات اذان هم به خوبی رعایت شود و لحن‌گذاری به‌صورتی باشد که مخاطب را با شنیدن اذان جذب نماز و مسجد کند.
وی افزود: سازمان اوقاف قدم خود را برای شناسایی استعدادهای توانمند برای اذان با ایجاد این مسابقات برداشته و حال نوبت سایر ارگان‌های قرآنی است که با ایجاد انگیزه و فراهم آوری محیطدمناسب برای رشد این عزیزان تکمیل کننده این راه باشند.
انتهای پیام
captcha