مسابقات قرآن؛ ابزار توسعه فرهنگی
کد خبر: 3844875
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۱

مسابقات قرآن؛ ابزار توسعه فرهنگی

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ عضو هیئت مدیره جامعه‌القرآن‌الکریم اصفهان گفت: مسابقات قرآن باید ابزاری برای توسعه فرهنگی و آموزش عمومی قرآن باشد، نه اینکه آن را به هدف نهایی خود تبدیل کنیم.

مسابقات قرآن؛ ابزار توسعه فرهنگی

حجت‌الاسلام مهدی اژه‌ای، عضو هیئت مدیره جامعه‌القرآن‌الکریم اصفهان، در گفت‌و‌گو با ایکنا اصفهان، با اشاره به چهل‌و‌دومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران، اظهار کرد: یکی از عواملی که می‌تواند توجهات را به سمت رویدادی جلب کند، انتشار اخبار مربوط به آن است. اگر اخبار مربوط به یک رویداد منتشر نشود، خود به خود توجهات را نیز جلب نمی‌کند. پیامبران، نبی نامیده می‌شوند، چون از وقوع رویدادی خبر دارند؛ چنانکه قرآن کریم می‌گوید: «عَمَّ يَتَسَاءَلُونَ، عَنِ النَّبَإِ الْعَظِيمِ؛ درباره چه چيز از يكديگر مى‌پرسند، از آن خبر بزرگ».
وی افزود: در چنین مسابقاتی، افراد با یکدیگر به رقابت می‌پردازند و بهترین آنها مشخص می‌شوند و همین رقابت برای بهتر بودن، انگیزه‌ای برای حضور و شرکت در مسابقات خواهد بود، چنانکه اگر در ورزش مسابقات قهرمانی وجود نداشته باشد، کسی به آن توجه نمی‌کند؛ بنابراین اهمیت مسابقات قرآن بالاتر از هر مسابقه‌ای است و وقتی اخبار مربوط به آن منتشر می‌شود، علاقمندان قرآن بیشتر به یادگیری مفاهیم و آموزه‌های این کتاب آسمانی رغبت نشان می‌دهند و شرکت‌کنندگان در مسابقات نیز متوجه تأثیر آن می‌شوند.
عضو هیئت مدیره جامعه‌القرآن‌الکریم اصفهان با بیان اینکه بررسی نقاط قوت و ضعف مسابقات باعث می‌شود تا این رقابت‌ها در دوره‌های بعدی با کمیت و کیفیت بهتری برگزار شود، گفت: لازمه این کار این است که قبل از برگزاری مسابقات، جلساتی در این خصوص تشکیل شود و از همه بخش‌ها ارزیابی دقیقی به عمل آید. ضمن اینکه این مسابقات محملی برای استعدادسنجی است تا افراد مستعد شناسایی شده و برای تربیت و پرورش آنها برنامه‌ریزی شود.
حجت‌الاسلام اژه‌ای تصریح کرد: مسابقات قرآن باید ابزار و وسیله‌ای برای توسعه فرهنگی و آموزش عمومی قرآن باشد، نه هدف نهایی. هدف باید دستیابی به زندگی قرآنی باشد، البته این مهم یک شبه و با گفتن و شنیدن به دست نمی‌آید، بلکه باید در این خصوص برای همه اقشار جامعه هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی شود.
انتهای پیام

captcha