چرا دانشگاه شهید چمران تنها رتبه‌آور قرآنی در خوزستان بود؟
کد خبر: 3853389
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۱

چرا دانشگاه شهید چمران تنها رتبه‌آور قرآنی در خوزستان بود؟

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ سی‌وچهارمین جشنواره قرآن و عترت دانشجویان کشور در حالی به پایان رسید که فقط دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز از سراسر استان و در میان دانشجویان 7 دانشگاه دولتی فقط خوزستان موفق به کسب رتبه‌های برتر کشوری شدند.

چرا 6 دانشگاه خوزستان در  سی‌وچهارمین جشنواره قرآن و عترت دانشجویان کشور رتبه نیاوردند؟

به گزارش ایکنا از خوزستان، سی و چهارمین دوره جشنواره قرآن و عترت دانشجویان کشور در مهرماه با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به میزبانی قم به پایان رسید.

طبق روال همه ساله دانشجویان استان خوزستان هم به عنوان راه‌یافتگان به مرحله نهایی این دوره از جشنواره قرآنی به محل مسابقات اعزام شدند. آنچه در این میان جالب توجه به نظر می‌رسد فقط رتبه‌آوری دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز در میان 7 دانشگاه دولتی استان خوزستان بوده است. 

خوزستان 7 دانشگاه دولتی دارد؛ دانشگاه شهید چمران اهواز، دانشگاه صنعت نفت، دانشگاه صنعتی خاتم الانبیاء(ص) بهبهان، دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول، دانشگاه صنعتی شهدای هویزه، دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر و دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان است و همانگونه که از نامشان برمی‌آید، 4 دانشگاه صنعتی است، یک دانشگاه به‌طور تخصصی رشته‌های کشاورزی را ارائه می‌دهد و دیگری هم در خرمشهر به آموزش دانشجویان در حوزه علوم دریایی می‌پردازد؛ در این میان فقط دانشگاه شهید چمران اهواز است که با تنوع رشته و تعداد بالای دانشجو به فعالیت خود ادامه می‌دهد. 

در دوره‌های گذشته جشنواره قرآن و عترت دانشجویان کشور، دانشگاه‌های دیگر خوزستان به غیر از دانشگاه شهید چمران اهواز، هرچند اندک اما یک رتبه را کسب می‌کردند اما امسال در کمال شگفتی این اتفاق رخ نداد تا همچنان دانشگاه شهید چمران تنها رتبه‌آور قرآنی در میان دانشگاه‌های خوزستان باشد. 

تعداد بالای دانشجو و موفقیت در جشنواره‌های قرآنی 

حمید ساجد، مسئول دفتر فعالیت‌های قرآنی دانشگاه شهید چمران اهواز در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنای خوزستان در این زمینه، اظهار کرد: این موضوع به تعداد دانشجویان نسبت به دانشگاه‌های دیگر هم بستگی دارد؛ بالاخره تعداد دانشجویان دانشگاه ما خیلی بالاتر است. در دوره‌ای دانشجویان خوب هستند و می‌توانند فعالیت‌های قرآنی داشته باشند. البته حضور دانشجویان ما در رشته‌های حفظ و قرائت بیشتر است و ما کمتر شاهد استقبال دانشجویان از بخش‌های معارفی، هنری و ادبی هستیم.

اهمیت پیشینه دانشجو در دوره دانش‌آموزی 

وی ادامه داد: موفقیت و استقبال دانشجویان از جشنواره قرآن به پیشینه آنها در دوران دانش‌آموزی‌شان باز می‌گردد. کسب رتبه‌های برتر در مسابقات قرآنی دانش‌آموزان باعث می‌شود که ما بیشتر بر روی آنها سرمایه‌گذاری کنیم تا در جشنواره‌های سراسری امید به کسب رتبه برای آنها وجود داشته باشد.

ساجد گفت: به دلایل متعدد همچون آغاز سال تحصیلی نتوانستیم برای دانشجویان اعزامی به مسابقات کشور در مرحله اول کارگاه برگزار کنیم، اما برای راه‌یافتگان به مرحله ملی حتماً دوره آموزشی خواهیم داشت.

همچنین علی حمیداوی، کارشناس قرآن دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین هم در این زمینه، گفت: دانشجویان ما در بخش‌های کتبی و شفاهی در مرحله اول حائز رتبه شدند اما با توجه به کمبود امتیاز به مرحله سراسری جشنواره قرآن راه نیافتند.

پیگیری دانشجویان علاقه‌مند به مباحث قرآنی 

وی ادامه داد: به دلیل اینکه رشته‌های دانشگاه رامین تخصصی هستند و ما دانشجویان رشته‌هایی مثل الهیات و علوم قرآن را نداریم، تمایل آنها بر تسلط روی دروس فنی است. دانشجویان ما در این زمینه آنقدر قوی نیستند. دانشجویانی بوده‌اند که از دوره‌های گذشته خودشان برای برگزاری دوره‌ها و برنامه‌های قرآنی به ما پیشنهاد می‌دادند و پیگیر می‌شدند اما با فارغ‌التحصیل شدن آنها دیگر، دانشجویان پیگیر برنامه‌های قرآنی نمی‌شوند. دوره‌هایی که برگزار می‌کنیم، تعداد دانشجویان از ثبت‌ نام تا حضور بسیار متفاوت است. البته بخش زیادی از دانشجویان مبتدی هستند و دستمان را برای سرمایه‌گذاری و استعدادشان و کسب رتبه در مسابقات قرآن کشور می‌بندند.

حمیداوی گفت: تعداد دانشجویان ما از کارشناسی تا دکتری 1600 نفر است. استقبال از این گونه برنامه‌ها بیشتر از سوی دانشجویان کارشناسی صورت می‌گیرد. دانشجویان به دلیل اینکه در تحصیلات تکمیلی حضور دارند سعی می‌کنند در برنامه‌های تخصصی شرکت داشته باشند. بنابراین ما آنقدر دانشجو نداریم که بخواهیم بر آنها برای مسابقات کشوری حساب باز کنیم.

آنچه در این میان قابل توجه است تعداد بالای دانشجو و تنوع رشته یکی از دلایل مهمی است که می‌تواند به کشف استعدادهای قرآنی و پرورش آنها برای میادین کشوری منجر شود. دانشگاه شهید چمران با دارا بودن حدود 15 هزار دانشجو، محلی هم برای استقبال خوب از برنامه‌های جانبی از تحصیل است و هم استعدادهای برتر در آن یافت می‌شود. 

همه آنچه که بیان شد به این نکته بازمی‌گردد که دانشجو باید با پیشینه‌ای قرآنی وارد دانشگاه شود تا با گسترش آموزش‌ها بتواند در جشنواره‌ قرآنی دانشجویان کشور بدرخشد؛ باز هم نقش خانواده و مدرسه در اینجا نمایان می‌شود که باید فرد را در خانه و مدرسه با مباحث قرآنی آشنا کرد. دانشگاه فرصتی برای آغاز راه قرآنی تخصصی در رشته‌ای مثل قرائت نیست؛ دانشگاه در فرصت چهارساله دوره کارشناسی بتواند برنامه‌های جانبی که هدایت‌کننده و اثربخش باشد را برای دانشجویان برگزار کند اما نمی‌تواند از فردی که هیچ زمینه و پیشینه قرآنی ندارند، یک قاری یا حافظ تراز اول بسازد! 

البته موفقیت در رشته‌هایی مثل قرائت یا حفظ لازمه گذشته‌‌ای آموزش‌دیده است و این نکته که دانشجو را نمی‌توان در چهارسال قاری یا حافظ کرد نباید باعث شود تا دانشگاه‌ها از پا بنشینند. این اتفاق که هیچ‌یک از دانشگاه‌های خوزستان به غیر از دانشگاه شهید چمران موفق به کسب رتبه در جشنواره کشوری قرآن نشده‌اند، اصلا مناسب و برازنده، استان نیست. جشنواره دارای بخش‌های متعددی همچون بخش معارفی، ادبی و پژوهشی و فناوری است که می‌توان با هدایت استعداد دانشجویان به این سمت‌وسو حداقل به کسب رتبه در بخش‌های غیر از آوایی، امیدوار بود.

بارها از بزرگان دین شنیده‌ایم که علم بدون اخلاق بلای جان بشریت است؛ طبیعی است که در دانشگاه‌های صنعتی دغدغه، مواردی دیگر باشند، اما شورای فرهنگی دانشگاه‌ها از این نکته غافل نشوند که دانشجویان با حضور در مجالس قرآنی می‌توانند به افراد تأثیرگذار بهتری برای جامعه تبدیل شوند. 

سیما محسنی، سردبیر ایکنا خوزستان

انتهای پیام
captcha