نگاهی به الگوی آرامش‌محور حضرت زهرا(س) در خانواده
کد خبر: 3871428
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۸

نگاهی به الگوی آرامش‌محور حضرت زهرا(س) در خانواده

گروه اجتماعی ــ مدیر اندیشکده سبک زندگی اسلامی با اشاره به این سخن حضرت امیرمؤمنان (ع) که فرمودند: «به راستی هر وقت زهرا را نگاه می‌کردم همه غصه‌هایم بر طرف می‌شد»، گفت: براساس این روایت می‌توان همسران را در مقابل شوهران خود به دو دسته تقسیم کرد؛ برخی آسایش‌محور و برخی آرامش‌محور هستند.

ی

حجت‌الاسلام حسین عباسی‌اصل، مدیر اندیشکده سبک زندگی اسلامی خوزستان، در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان، به بیان نکاتی در ارتباط با حضور اجتماعی حضرت فاطمه(س) پرداخت و گفت: روایت است حضرت زهرا(س) در کنار همسر و پدر خود و با حفظ مسئولیت فرزندداری و فرزندآوری به معلمی و تبلیغ دین می‌پرداخت.

وی اظهار کرد: تحلیل این روایت شاید بتواند در حل مسئله مهم حضور اجتماعی زنان گره‌گشا باشد. ضمن تأیید حضور فعال زنان در جامعه باید گفت که این حضور به دو صورت «حضور اقتصادی» و «حضور اجتماعی» می‌تواند باشد.

این پژوهشگر سبک زندگی ادامه داد: بسیاری از زنان حضور فعال زنان در جامعه را با حضور اقتصادی در جامعه اشتباه گرفته و فکر می‌کنند هر زنی که بتواند درآمد بیشتری داشته باشد حضور اجتماعی بیشتری دارد. این التقاط نظری، آسیب‌های اجتماعی بسیاری دارد؛ از جمله محدود شدن فرصت‌های شغلی برای مردان و به تبع آن تاخیر در ازدواج و همچنین بالا رفتن اضطراب عمومی و شکاکیت زنان خانواده و صدها آفت دیگر.

عباسی‌اصل افزود: اما عده‌ای از زنان با تمییز بین حضور اقتصادی و حضور اجتماعی به خوبی توانسته‌اند، با عزت نفس بدون آنکه کارگر یا کارمند جایی باشند، نقش خود را به عنوان یک زن در رشد و تعالی اجتماعی ایجاد کنند، این گونه زنان با فعالیت فرهنگی و اجتماعی، تلاش‌های خود را نه به نفع جیب خود بلکه برای تطهیر جامعه خود از هرگونه ناهنجاری سوق می‌دهند. آنان ضمن محکومیت هر گونه سکون و سکوت، درست در جایی فعالیت می‌کنند که اگر آنان نباشند، فرد دیگری نمی‌تواند انجام دهد.

وی بیان کرد: حضرت زهرا(س) نمونه حضور اجتماعی غیر اقتصادی بود؛ ایشان در بین دو راهی فدک‌داری و خانواده‌داری، خانواده را انتحاب کردند و در موازات خانواده‌داری به وظیفه معلمی و ترویج معارف دینی و انسانی بدون دریافت اجرت پرداختند و وظیفه نان‌آوری را به مرد خانه سپردند. البته واضح است  که خانواده‌های مستضعف مالی و شغل‌های زنانه از این مطلب مستثنی هستند.

مدیر اندیشکده سبک زندگی اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این سخن حضرت امیرمؤمنان(ع) که فرمودند: «به راستی هر وقت زهرا را نگاه می کردم همه غصه‌هایم بر طرف می شد»، گفت: براساس این روایت می‌توان همسران را در مقابل شوهران خود به دو دسته تقسیم کرد؛ برخی آسایش محور و برخی آرامش محور هستند. بسیاری از همسران سطح توقعات خود را با جامعه تنظیم می‌کنند و هر چه سطح توقع در جامعه بالاتر می‌رود، انتظارات آنها نیز بالا می‌رود. در شرایط کنونی که درد همه خانواده‌ها سطح نیاز بالا و درآمد کم است، لاجرم همسر در خانه طلبکار شوهر است.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی که همسر آسایش خانواده را مشروط به خرید آخرین امکانات رفاهی بداند، اگر چه خانه او کامل است؛ اما خانواده‌اش ناقص می‌شود؛ چرا که مرد بدهکار در خانه و جامعه هر روز جایگاه خود را بیشتر از دست می‌دهد و فاصلهه  عاطفیش از خانواده زیاد‌تر می‌شود.

عباسی‌اصل گفت:  در این میان برخی از همسران نیازها و توقعاتشان را با شرایط همسر خود تنظیم می‌کنند. این همسران گرچه در سال‌های اول زندگی خانه‌ای کامل ندارند؛ اما خانواده کاملی دارند، مرد در خانه احساس مرد بودن می‌کند و بدون نگرانی از درخواست‌های خانواده، در خانه آرامشی دارد که بیرون از خانه به دست نمی‌آرود.

انتهای پیام
captcha