نشان دادن آیات قرآن به بهانه شهادت شهید سردار سلیمانی به دنیا
کد خبر: 3875686
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۴

نشان دادن آیات قرآن به بهانه شهادت شهید سردار سلیمانی به دنیا

گروه سیاست و اقتصاد ــ رئیس دفتر مقام معظم رهبری در قم گفت: آیات قرآن کریم در وجود سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و به بهانه شهادت او نه تنها به مردم ایران بلکه به تمامی دنیا نشان داده شده است.

نشان دادن آیات قرآن به بهانه شهادت شهید سردار سلیمانی به دنیابه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمود محمدی عراقی، رئیس دفتر مقام معظم رهبری در قم صبح امروز 12 بهمن‌ماه در تالار قدس کتابخانه مرکزی حرم مطهر امام رضا (ع) در آستانه ۴۱ امین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی در خصوص فضیلت زیارت این امام رئوف اظهار کرد: یکی از نعمت‌های معنوی بزرگ برای ما شیعیان اعتقاد به امام رضا(ع) به عنوان موجودی حی و زنده و زیارت ایشان است.

وی ادامه داد: تمامی ما در حین خواندن اذن دخول شهادت می‌دهیم و خدمت این امام بزرگوار سلام عرض می‌کنیم. در این هنگام باید به این مسئله توجه داشته باشیم که پاسخ سلام واجب بوده و امام رضا‌(ع) قطعا سلام ما را شنیده و پاسخ سلام ما را خواهد داد، توجه به این مسئله در حین خواندن اذن دخول و زیارت این حضرت بسیار مهم و تاثیرگذار است.

محمدی عراقی بیان کرد: سرتا سر تمامی زیارت نامه‌ها سرشار از توحید، معرفت خداوند و بندگان خوب خدا، امام‌شناسی، راه‌شناسی و پیامبرشناسی است، چه زیارت‌های کوچک مانند زیارت «امین الله» و چه زیارت‌های بزرگ‌تر همچون زیارت «جامعه». چه بسیار افراد کور دلی وجود دارند که حقیقت زیارت را درک نمی‌کنند و ما را به شرک متهم می‌کنند.

قران؛ سرفصل همه برنامه‌های آموزشی و تربیتی

رئیس مجتمع حوزه صدر با ذکر بیاناتی از رهبر معظم انقلاب اسلامی مطرح کرد: سرفصل تمام برنامه‌های آموزشی و تربیتی در حوزه علمیه قرآن است. در سوره ابراهیم آیات زیادی به انقلاب حضرت موسی‌(ع) پرداخته‌اند، شاید یکی از علل تکرار زیاد این داستان سخن حضرت رسول الله(ص) باشد که فرمودند:«همه آنچه در قوم بنی اسرائیل رخ داد، در امت من نیز دقیقا رخ خواهد داد.»

وی افزود: در ابتدای این آیه که با نام خود قرآن آغاز می‌شود، به فلسفه نبوت پرداخته شده و در آیه چهارم از سوره ابراهیم نیز همین موضوع تکرار شده است. در آیه پنجم نیز وارد داستان انقلاب حضرت موسی (ع) می‌شود.

امام(ره) واژه‌های قرآنی زیادی را برای نخستین بار وارد حوزه سیاست کرد

محمدی عراقی اظهار کرد: امام راحل(ره) کلمات قرآنی زیادی را برای نخستین بار وارد حوزه سیاست کرد، از جمله این کلمات می‌توان به «یوم الله»، «مستضعفین»، «مستکبرین» و «شیطان بزرگ» در مورد آمریکا اشاره کرد، ایشان 22 بهمن ماه را «یوم الله» نامید و مقام معظم رهبری نیز پیرو ایشان روز تشییع جنازه سردار بزرگ، شهید قاسم سلیمانی را «یوم الله» نامیدند، چرا که دست قدرت الهی به این شکل به ما نشان داده شد، خداوند در این روز قدرت‌نمایی کرد، حقانیت آیات قرآن و حاکمیت بر دل‌ها را نشان داد و دل‌ها را به حرکت درآورد.

رئیس دفتر مقام معظم رهبری در قم خاطر نشان کرد: حال باید ببینیم این شهید بزرگوار چه کرده بود که توانست این شایستگی را کسب کند که آیات قرآن کریم در وجود او و به بهانه شهادت او نه تنها به مردم ایران بلکه به تمامی دنیا نشان داده شود، بنابراین این روز قابلیت نامیده شدن «یوم الله» را دارد.

نسل امروز به یادآوری نیاز دارند

وی ضمن بیان آیه 6 سوره ابراهیم ادامه داد: طبق این آیه خداوند می‌فرماید: « وَإِذْ قَالَ مُوسَى لِقَوْمِهِ اذْکُرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَیْکُمْ إِذْ أَنْجَاکُمْ مِنْ آلِ فِرْعَوْنَ یَسُومُونَکُمْ سُوءَ الْعَذَابِ وَیُذَبِّحُونَ أَبْنَاءَکُمْ وَیَسْتَحْیُونَ نِسَاءَکُمْ وَفِی ذَلِکُمْ بَلاءٌ مِنْ رَبِّکُمْ عَظِیمٌ» در تفسیر این آیه حضرت موسی (ع) مسئولیت دارد به مردم یادآوری کند، این خطاب امروز متوجه ما خواهد بود. دست‌های دشمن قصد کمرنگ کردن عظمت انقلاب اسلامی و 22بهمن‌ماه را در نسل‌های آینده دارد. ما امروزه با نسل چهارم انقلاب اسلامی رو به رو هستیم، نسلی که امام خمینی (ره) و جنگ را ندیدند، دوران قبل از انقلاب را درک نکردند و شکنجه‌‌گاه‌های شاه و تبعید‌ها را لمس نکردند، بنابراین عظمت انقلاب برای این نسل باید با تبیین صحیح نشان داده شود.

محمدی‎عراقی مطرح کرد: آیه آخر از این سوره که خداوند می‌فرماید: « هَذَا بَلاغٌ لِلنَّاسِ وَلِیُنْذَرُوا بِهِ وَلِیَعْلَمُوا أَنَّمَا هُوَ إِلَهٌ وَاحِدٌ وَلِیَذَّکَّرَ أُولُو الألْبَابِ» نیز به شکرگزاری این نعمات می‌پردازد، اگر نعمت‌های خداوند را شکرگزاری کنید، خداوند نعمات شما را زیاد خواهد کرد. نعمت آزادی، استقلال، ولایت و رهبری نعمات بزرگی هستند، اما شکر این نعمت‌ها چگونه است و چگونه باید شکر این نعمات را به جا آورد؟

خداوند متعال با هیچ امتی عهد اخوت نبسته است

رئیس مجتمع حوزه صدر بیان کرد: اگر برای نعمات اعطا شده از سوی خداوند شکرگزاری نکنیم، این نعمات را از دست خواهیم داد، چرا که خداوند متعال با هیچ امتی عهد اخوت نبسته است. مردم در زمان پیامبر(ص) و همچنین امیرالمومنین(ع) قدر نعمات خداوند را ندانسته‌اند، چرا که بیشتر آنان آن نعمت‌ها را نشناخته‌اند.

وی افزود: افرادی وجود داشتند که نتوانستند تشخیص دهند حق با علی (ع) است یا معاویه؟ حق با حسین(ع) است یا یزید، چرا که درگیر گمراهی، فتن و فضایی غبار آلود شدند. بنابراین بزرگترین مسئولیت امروزه ما خوب شناختن همین نعمات الهی است، چرا که اگر انسان چیزی را نشناسد نمی‌تواند ارزش و قدر آن را بداند.

بزرگترین آیات الهی زمان ما؛ پرورش نسل انقلابی

محمدی‌عراقی اظهار کرد: در آستانه چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و چهل و دومین بهار آزادی هستیم. یکی از بزرگترین آیات الهی در زمان ما طبق فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی، تربیت چنین انسان‌هایی است، کار بزرگ امام راحل(ره) و فتح الفتوح ایشان به تعبیر مقام معظم رهبری، پرورش همین نسل انقلابی بوده است.

رئیس دفتر مقام معظم رهبری در قم خاطرنشان کرد: با توجه به فرارسیدن اولین سالگرد بیانیه اول رهبر معظم انقلاب اسلامی و در راستای شکرگزاری این نعمت بزرگ بر ما واجب است یکی از برنامه‌های خود را به بازبینی، بازاندیشی و بازخوانی این بیانیه اختصاص دهیم. سپس به گفتگو درباره چگونگی تبیین این بیانیه برای دیگران و گفتمان سازی در زمینه این پیام بپردازیم.

وی ادامه داد: در مرحله بعد باید به چگونگی تحقق این بیانیه پرداخت و باید بدانیم که این بیانیه از ما چه می‌خواهد و وظیفه ما در راستای تحقق این پیام چه خواهد بود؟ این بیانیه شامل سه فصل مهم است؛ فصل اول آن مربوط به گذشته است. گذشته انقلاب اسلامی شامل دستاورد‌های مهم انقلاب در چهل سال گذشته، تحول عظیم به وجود آمده در جهان دو قطبی آن روز، ثبات، امنیت، حفظ تمامیت عرضی، اثبات حقانیت اسلام و جمهوری اسلامی در عرصه‌های مختلف و... بوده است.

محمدی‌عراقی بیان کرد: فصل دوم این بیانیه به توانایی‌ها و ظرفیت‌های بالفعل و بالقوه ما می‌پردازد، ما باید در کنار دستاورد‌های انقلاب، ظرفیت‌های کشور خود را برای گام دوم بهتر بشناسیم. به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی عیب بزرگی نیز در این میان وجود دارد، ایشان می‌فرمایند: «کشور ما کشور بسیار بزرگی با توانایی و ظرفیت‌های عظیم است و اگر اعتماد به نفس و نگاه به داخل وجود داشته باشد به معنای واقعی و کامل بی‌نیاز است».

رئیس مجتمع حوزه صدر مطرح کرد: رهبر معظم انقلاب در ادامه می‌فرمایند: « ایران با دارا بودن یک درصد جمعیت کل جهان، دارای هفت‌ درصد ذخایر معدنی جهان است، منابع عظیم زیرزمینی، موقعیت استثنائی جغرافیای میان شرق و غرب و شمال و جنوب، بازار بزرگ ملی، بازار بزرگ منطقه‌ای، داشتن 15 همسایه با داشتن ششصد میلیون جمعیت، سواحل دریای طولانی، حاصل‌خیزی زمین، محصولات متنوع کشاورزی و باغی، اقتصاد بزرگ و متنوع و... بخش‌هایی از ظرفیت‌های کشور بوده است».

عیب بزرگ با وجود ظرفیت‌های بسیار در کشور

وی افزود: اما عیب بزرگ به تعبیر مقامم معظم رهبری دست نخورده ماندن بسیاری از این ظرفیت‌هاست. همچنین گفته شده است ایران از نظر استفاده نکردن از ظرفیت های طبیعی و انسانی در رتبه اول جهان قرار دارد، ایشان ادامه می‌دهد: « بی‌شک شما جوانان مومن و پرتلاش خواهید توانست این عیب بزرگ را برطرف کنید».

محمدی‌عراقی اظهار کرد: فصل سوم و آخر این بیانیه نیز در خصوص نگاه به آینده و توصیه‌های اساسی در خصوص آن است، این فصل شامل توصیه‌های مقام معظم رهبری در هفت فصل بوده است که حدود دو یا سه سرفصل از میان آن‌ها به طور مستقیم به ما مربوط خواهد بود.

خودباوری، درمان درد‌های کشورهای اسلامی

رئیس دفتر مقام معظم رهبری در قم خاطر نشان کرد: قصد من ایجاد یک امید بیجا نبوده و تنها یک دید خوشبینانه به آینده داشته‌ام اما آن کاذب و فریبنده نبوده و مبتنی بر واقعیات است. توصیه اول در این فصل علم و پژوهش بوده است، رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند:«روی دیگر دانایی، توانایی است و دنیای غرب به برکت دانش خود توانست برای خود قدرت، نفوذ و قدرت 200 ساله فراهم کند». درمان آن دردی که امروزه کشور‌های جهان سوم و از جمله کشور‌های اسلامی از آن رنج می‌برند، خود باوری است.

انتهای پیام
captcha