توصیه‌های پزشکی منافاتی با اعتقاد به خداوند ندارد
کد خبر: 3882513
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۶

توصیه‌های پزشکی منافاتی با اعتقاد به خداوند ندارد

رئیس شورای استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خراسان رضوی گفت: توصیه‌های علمی و پزشکی منافاتی با اعتقاد به خداوند ندارد و با اعتقاد به خدا و استمداد از او رعایت می‌کنیم.

توصیه‌های علمی و پزشکی منافاتی با اعتقاد به خداوند نداردحجت‌الاسلام احمد ترابی، رئیس شورای استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خراسان رضوی، در گفت‌وگو با ایکنا، در خصوص توصیه‌های دین برای مراجعه به متخصص جهت درمان بیماری، اظهار کرد: در روایتی آمده که حضرت موسی(ع) بیمار شده بود و به نزد اطبای آن زمان نرفت. خطاب آمد که چرا پیش طبیب نرفتید؟ موسی(ع) جواب داد که خدایا همه آنچه من دارم نزد توست، شفا هم در نزد توست و من به جای دیگری برای دریافت شفا و یا سلامتی روی نخواهم آورد. خطاب آمد که، استعداد، درک برای فراگیری مسائل طبابت و درمان در گیاهان را من در طبیب قرار دادم و از تو می‌‎خواهم به طبیب مراجعه کنی و تا زمانی که مراجعه نکنی تو را شفا نخواهم داد.

وی افزود: این حدیث نشان می‌د‌هد که بین اعتقاد به خدا، دین و اهل‌ بیت(ع) و رعایت مسائل عقلی و علمی هیچ منافاتی وجود ندارد. عقل و علم را نیز خداوند قرار داده و اینکه می‌گوییم همه چیز دست خدا بوده یا عنایات پروردگار است، امامان خودشان وسیله شفا هستند و خداوند از طریق آن‌ها شفا را قسمت کسانی می‌کند که درخواست کنند با رعایت مسائل پزشکی منافاتی ندارد.

لزوم بهره‌گیری از دانش پزشکی

ترابی بیان کرد: ائمه نیز در شرایطی که لازم بود پزشکی آن‌ها را ببیند، امتناع نمی‌کردند و مانع نمی‌شدند، زیرا براساس همان روایت و براساس اعتقادات ما، یکی از راه‌های درمان الهی که شفا را به بندگان خود می‌دهد، استفاده از امکاناتی و استعدادی است که خدا به بشر داده است. فراگیری دانش پزشکی در شرایطی که مردم و جامعه اسلامی لازم داشته باشند، از باب واجب، کفایی واجب می‌شود؛ بنابراین دستورات و راهنمایی‌های آن‌ها نیز در صورتی که قرائن و شواهد نشان دهد که آن‌ها هدفی جز درمان و صلاح مردم ندارند، الزام‌آور خواهد بود.

رئیس شورای استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خراسان رضوی ابراز کرد: افرادی که چنین القا کرده و تصور می‌کنند که رعایت توصیه‌های پزشکی با اعتقاد به توحید، خداوند و قدرت خداوند، مقام و حرم اهل بیت، منافات دارد، راه را اشتباه می‌روند، این دو با هم تنافی ندارند و این همان اشتباهی است که وهابی‌ها انجام داده و می‌گویند اگر یا علی بگویید شرک است، در حالی که ما حضرت(ع) را بنده خوب خدا می‌دانیم و قدرت او منبعث از قدرت الهی بوده و جدا از قدرت خداوند نیست، بلکه وسیله است، خداوند قدرت خود را از طریق اولیای خود می‌فرستد و از طریق آن‌ها شفا می‌دهد.

وی ادامه داد: توصیه‌های علمی، عقلی و پزشکی منافاتی با اعتقاد به خداوند ندارد، بلکه با اعتقاد به وجود خدا و استمداد از او، رعایت می‌کنیم، چه بسا رعایت کنیم و باز هم مبتلا شویم. این ما را بی‌نیاز از اتکا به خداوند، درخواست از اولیای الهی و وسیله شدن برای شفا و رحمت نمی‌کند و منافاتی با هم ندارد؛ بنابراین جزو وظایف هر مسلمانی است که همان‌طور که تکالیف دینی خود را انجام می‌دهد و اعتقاد دارد، مسائل بهداشتی و توصیه‌های پزشکی را نیز رعایت کند.

ترابی با اشاره به آیه 43 سوره نحل که خداوند می‌فرماید: «آیه فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ؛ آنجا که شما خودتان دانشی را ندارید، آن دانش را باید از اهل دانش بگیرید و بپرسید»، تصریح کرد: نباید اینگونه باشد که ما چون قرآن داریم، نیازی به چیزی نداریم، ما قرآن داریم، اما خود قرآن به علم‎آموزی، تفکر، تدبر و رفتن در طریقت خواص طبیعت، کاربردهای آن و آیات الهی در طبیعت تشویق می‌کند. یکی از آیات الهی در طبیعت، رهیافت‌های پزشکی و طبی است که بشر امروز به آن دست پیدا کرده و متوجه شده خداوند چه اسراری را در طبیعت قرار داده که رعایت آن‌ها باعث سلامت می‌شود.

رئیس شورای استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خراسان رضوی با بیان اینکه متاسفانه دو ویروس به جامعه ما راه یافته است، بیان کرد: یک ویروس کروناست که از کشورهای دیگر به ما رسیده و ویروس دیگر اضطراب و نگرانی است که آن را نیز کشورهای غربی به ما تحمیل می‌کنند.

شناسایی دوست از دشمن

وی اضافه کرد: یکی از راه‌ها برای شناسایی دوست و دشمن این است که دشمن انسان همواره دنبال اضطراب، دلهره، ناامنی و ناآرامی طرف مقابل است و ما باید توجه داشته باشیم که تمام کانال‌ها و شبکه‌های مجازی که کارشان دلسرد کردن، وحشت انداختن، کم جلوه دادن تلاش‌های پزشکان و حقیر جلوه دادن توانمندی‌های کشور ما است، دوست ما نیستند، بلکه دشمن هستند و ما باید از آن‌ها اعلان بیزاری کنیم و دل به حرف‌های آن‌ها ندهیم، بلکه به مسئولان کشور خودمان و مسئولان پزشکی اعتماد کنیم که آرامش و اطمینان، راه سلامت است.

ترابی در خصوص اقدامات آستان قدس برای زائران جهت جلوگیری از شیوع کرونا، گفت: باید از آستان قدس رضوی تشکر کرد که به نظر می‌رسد برخلاف تندروی‌هایی که برخی افراد دارند، تولیت آستان قدس رضوی رفتاری بسیار دقیق و مطابق با معیارهای عقلی و دینی را به کار گرفت و از موضع‌گیری‌های افراد سطحی‌نگر نهراسید. البته نباید افراط و تفریط کرد، یعنی ما نباید بیش از حد لازم، خود را در مضیقه قرار دهیم، کمااینکه آستان قدس رضوی راه اعتدال را در پیش گرفته، هم راه باز است و امکان زیارت وجود دارد و هم نکته‌هایی که باید رعایت شود، در نظر گرفته می‌شود.

 

انتهای پیام
captcha