کوچ اساتید و مربیان قرآنی سبزواری از کلاس‌های حضوری به مجازی
کد خبر: 3891475
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۲

کوچ اساتید و مربیان قرآنی سبزواری از کلاس‌های حضوری به مجازی

تعطیلی مدارس و کلاس‌های حضوری مؤسسات و خانه‌های قرآن در کشور از اسفند سال گذشته به علت بیماری کرونا باعث نشد تا مربیان و اساتید قرآنی آموزش‌های قرآنی را در سبزوار تعطیل کنند و در خانه بیکار بنشینند.

هجرت اساتید و مربیان قرآنی از کلاس‌های حضوری به مجازی در سبزوار/ 1

از اسفند سال 98 کلاس‌های حضوری مؤسسات و خانه‌های قرآن در سبزوار تعطیل شده و به دلیل برقراری فاصله اجتماعی برای جلوگیری از کرونا امکان برگزاری کلاس‌های حضوری غیر ممکن شده است.

برای بررسی اوضاع قرآن‌آموزان در این ایام به سراغ اساتید قرآنی سبزوار رفتیم تا از نزدیک با فعالیت‌های قرآنی این عزیزان بیشتر آشنا شویم.

زهرا شم‌آبادی، مسئول خانه قرآن بیت‌النور سبزوار در همین رابطه در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، اظهار کرد: بیشتر اوقات در نوبت صبح و بعدازظهر به آموزش، مرور حفظیات قرآن در کنار شاگردان قرآنی در فضای مجازی و مرور و آموزش جدید به حافظان قرآنی به‌صورت تلفنی اختصاص داده شده است.

وی با اشاره به فعالیت 10 نفر از اساتید و مربیان قرآنی این خانه قرآن در ایامی که بسیاری از افراد در تعطیلات به سر می‌برند، ادامه داد: کلاس‌های قرآنی در رشته‌های تجوید، حفظ کلام‌الله مجید، روخوانی و روان‌خوانی قرآن در ایام نوروز و ایام قرنطینه ادامه دارد و 50 نفر از شاگردان این خانه قرآنی در حال یادگیری علوم قرآنی و ادامه حفظ با حضور در فضای مجازی هستند.

شم‌آبادی گفت: هزینه‌ای برای آموزش فعالیت‌های قرآنی به‌صورت مجازی و تلفنی توسط مربیان قرآنی دریافت نمی‌شود، خانواده‌ها از این روش استقبال خیلی خوبی کرده و پیشرفت 70 درصدی قرآنیان نشان از مفید بودن روش‌های موجود و رغبت برای ادامه برگزاری کلاس‌های قرآنی دارد.

مسئول خانه قرآن بیت‌النور سبزوار بیان کرد: تعطیلی و ماندگاری مردم در خانه، فرصتی را فراهم کرده تا خانواده‌ها به بهترین وجه بتوانند از آموزش‌های قرآنی با تدریس اساتید در فضای مجازی و به‌صورت تلفنی استفاده کنند.

وی افزود: اگر چه این آموزش‌ها ضعف‌هایی نیز دارد؛ اما پیشرفت بسیار خوب قرآنیان نشان می‌دهد که از ظرفیت فضای مجازی می‌توان بیشتر استفاده کرد و برای روزهای آینده قصد داریم تا از روش‌های تازه بیشتری برای برگزاری کلاس‌های قرآنی بهره ببریم.

آموزش در فضای مجازی برای قاریان

سیدمهدی ذاکری، از دیگر مربیان و اساتید قرآنی سبزوار است که کلاس‌های آموزش قرآنش را در بخش صوت و لحن آوایی تعطیل نکرده و در ایام کرونایی فعالیت‌های خیلی خوبی در این زمینه داشته است.

وی درباره آموزش‌های قرآنی در فضای مجازی در گفت‌وگو با ایکنا اظهار کرد: اعضای کلاس حضوری را در فضای مجازی در یک گروه تشکیل دادیم و قرآن‌آموزان با حضور در این کلاس یادگیری مطالب خودشان را ادامه می‌دهند.

رتبه نخست کشور در رشته اذان معلمان با بیان اینکه از کلاس‌های آموزش قرآن مجازی نتیجه خیلی خوبی دریافت کرده‌ایم، بیان کرد: در کلاس‌های حضوری امکان ضبط و مرور صدای قاریان قرآن فراهم نبود اما در فضای مجازی این امکان فراهم شده است تا قرآن‌آموزان بتوانند بهترین قرائت‌های خودشان را ضبط و ارائه دهند و اساتید قرآنی نیز بتوانند در فرصت کافی و به دور از هرگونه مشغله کاری و ذهنی دیگری اشکالات قاریان قرآن را بررسی کنند.

ذاکری گفت: با داشتن مطالب بیان شده توسط استاد کلاس و همچنین موجود بودن قرائت قاریان قرآن، قرآن‌آموزان تلاش می‌کنند تا این اشکالات را به‌خوبی رفع کنند و برای کلاس‌های بعدی با آمادگی بهتری مراجعه کنند. در بخش آموزش قرائت قرآن و آوایی تمرینات انجام شده مفید بوده و پیشرفت قاریان قرآن در کلاس به‌خوبی احساس می‌شود.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از مزایای برگزاری این نوع کلاس‌ها محدود نبودن به ساعت و زمان خاصی در روز است و همچنین محدود نبودن به مکان خاصی برای برگزاری کلاس و امکان دسترسی همیشگی به مطالب است.

این معلم قرآنی گفت: از دیگر مزایای برگزاری کلاس‌های قرآن امکان برگزاری مسابقات در فضای مجازی است. حس رقابت بین قرآن‌آموزان در این روش بیشتر است و همیشه با گوش دادن و بررسی صوت و لحن قاریان دیگر تلاش می‌کنند، بهترین کار خودشان را ارائه بدهند.

در ادامه جلال رنجبر، مسئول خانه حفاظ قرآن کریم سبزوار با اشاره به اینکه کلاس‌های حضور از ابتدای اسفند 98 برای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا تعطیل شده است، عنوان کرد: در ایام تعطیلات و قرنطینه کلاس‌های حفظ قرآن به صورت تلفنی و مجازی در حال برگزاری است.

وی ادامه داد: کلاس‌های حفظ قرآن مجازی در حال حاضر جایگاه خود را پیدا کرده و خانواده‌ها استقبال خوبی از آن‌ها دارند، باید گفت چهار مربی قرآن در 7 گروه مجزا در حال آموزش و حفظ قرآن هستند.

رنجبر با اشاره به حضور 70 نفر در کلاس‌های قرآنی خاطرنشان کرد: به زودی کلاس‌های مجازی را با فیلم‌های اموزشی نیز آغاز خواهیم کرد.

محمدرضا جاهدی‌نیا، حافظ کل قرآن کریم نیز از اساتیدی است که کلاس‌های آموزش حفظ قرآنش تطیل نشده و در حال برگزاری است.

وی با بیان اینکه کلاس‌های آموزش تجوید قرآن تعطیل شده است، اما کلاس‌های حفظ قرآن تا پایان سال 98 در حال برگزاری بود، بیان کرد: در سال جدید نیز کلاس‌های حفظ قرآن در حال برگزاری است.

انتهای پیام
captcha