مداحی قلم؛ این راه برایم مثل پیاده‌روی اربعین است
کد خبر: 3918899
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۲
دقایقی با خالق روضه‌های مصور؛

مداحی قلم؛ این راه برایم مثل پیاده‌روی اربعین است

فاطمه طیوب، از هنرمندان تصویرگر استان خوزستان، در محرم امسال «روضه‌های مصور» را به سفارش خانه طراحان انقلاب اسلامی و براساس بیانات مقام معظم رهبری درباره عاشورا خلق کرده است.

مداحی قلم/این راه برایم مثل پیاده‌روی اربعین استبه گزارش ایکنا از خوزستان، تصویرگری در کنار هنرهایی مثل شعر، داستان، موسیقی و نمایش از دیرباز  به نظاره عاشورا ایستاده و تلاش کرده است که زوایایی از این واقعه را به زبان خاص خود روایت کند؛ روایتی که مخاطبان آن همه اقشار مردم هستند. تصویرگری عاشورا بیش از آنچه ما فکر می‌کنیم به نزدیک شدنمان به واقعه کربلا کمک کرده است و هنرمندان تصویرگر سهم بزرگی در وضوح تصویر این واقعه در ذهن و ضمیر ما دارند. 

فاطمه طیوب، از هنرمندان تصویرگر استان خوزستان، محرم امسال به سفارش خانه طراحان انقلاب اسلامی بخشی از رویدادهای کربلای امام حسین(ع) را براساس بیانات مقام معظم رهبری به تصویر کشیده است. این تصاویر با نام «روضه‌های مصور» از طریق صفحات مجازی خانه طراحان انقلاب اسلامی منتشر شده‌اند. متن زیر گفت‌وگویی کوتاه با خالق این «روضه‌های مصور» است. 

فاطمه طیوب، تصویرگر عاشورایی، در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان گفت: تصویرگری در این عرصه عنایت امام حسین(ع) و برکت ایشان است. در طول سال هر وقت برای امام حسین(ع) کار می‌کنم سرعت پیشرفت کار بیشتر است. قلم زدن در عرصه خلق آثاری درباره اهل‌بیت(ع) برای من حس مداحی قلم را دارد. مداحی را دوست دارم. مداح نشدم، اما قلمم مداح شد. استادان بزرگی همچون روح‌الامین و دوست‌محمدی روایت‌گری و مداحی قلم می‌کنند و من هم در حد خیلی پایین‌تر از ایشان کار می‌کنم. همین که اهل‌بیت(ع) قبول کردند تا در این خیمه خادمی کنم توفیقی است که نصیبم شده و ان‌شاءالله که اهل‌بیت(ع) معرفتش را به من ارزانی کنند.

این هنرمند درباره نقش این دو استاد در آثار خود اظهار کرد: طراحی‌ام بسیار ضعیف بود و می‌خواستم دست از کار بکشم اما این دو استاد روح تازه‌ای به آثارم دادند و اگر کمک‌ها و حمایت‌های این دو استاد به ویژه استاد دوست‌محمدی نبود، این کار به ثمر نمی‌رسید. این بذر تربیتی است که استاد دوست‌محمدی در وجود شاگردان خود می‌کارند و این‌چنین به ثمر می‌نشیند. ایشان در این مسیر بسیار به من کمک کردند. بیشتر آثار میدان ولی‌عصر تهران آثار ایشان است، اما آنقدر که مخلصانه کار می‌کنند در این عرصه گمنام هستند. البته خواسته ایشان است.

طیوب با اشاره به علاقه خاص خود در ترسیم وقایع عاشورایی، گفت: همیشه عاشق عاشورا بودم. به عشق عاشورا به دانشگاه رفتم. به عشق کار کردن برای امام حسین(ع) در این راه قدم گذاشتم و آموختم. خلق تصاویر عاشورایی از دانشگاه و پروژه دانشگاه شروع شد.

وی درباره محتوای روضه‌های مصور بیان کرد: اثر روضه‌های مصور که در دهه محرم منتشر شد براساس محتوایی است که گروه خانه طراحان انقلاب با توجه به بیانات مقام معظم رهبری تهیه کرده‌اند. در کنار محتوا، روضه هم گوش می‌کنم و اتفاقاتی را که در روضه پررنگ است به تصویر می‌کشم. شیوع ویروس کرونا و محدود شدن مراسم عزاداری داغی بر دلمان گذاشت. از اینکه نمی‌توانم خودم را به هیئت‌ها برسانم واقعاً دردمندم. این درد باعث می‌شود که چنین آثاری خلق بگیرد که ان‌شاءالله اهل‌بیت(ع) از ما بپذیرند.

طیوب با بیان اینکه کسانی که در عرصه عاشورا تصویرگری می‌کنند عشق به امام حسین(ع) دارند، گفت: این حسم امسال بیشتر شد. خلق یک اثر مثل رسیدن به امام حسین(ع) است. این مسیر برای من مثل اربعین است. همیشه قبل از اینکه محرم شروع شود این درد و دغدغه برای من وجود دارد که خود را به عاشورا و امام حسین(ع) برسانم و این نگرانی که نکند جا بمانم همراهم است.

این هنرمند نقاش اظهار کرد: مد‌ت‌ها قبل‌تر اشتیاق زیادی برای رفتن به کربلا داشتم اما امکان آن فراهم نمی‌شد. واقعا دردمند بودم که نکند جا بمانم و این حس جا ماندن بسیار دردناک بود؛ گرچه وقتی به کربلا رفتم، آن عطش از بین نرفت و به شکل دیگری نمود یافت. هر کس هر طور از دستش برمی‌آید تلاش می‌کند که خود را به امام حسین(ع) برساند؛ یکی با قلم، یکی با خادمی برای امام، یکی با چای دادن، یکی با جفت کردن کفشها و ... هر کس هر طور می‌تواند این محبت را نشان می‌دهد.

مداحی قلم/این راه برایم مثل پیاده‌روی اربعین است

 

مداحی قلم/این راه برایم مثل پیاده‌روی اربعین است

انتهای پیام
captcha