فیلم | مجوز صریح قرآن به امام زمان برای انتقام‌گیری از قاتلان امام حسین(ع)
کد خبر: 3919110
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۰

فیلم | مجوز صریح قرآن به امام زمان برای انتقام‌گیری از قاتلان امام حسین(ع)

حجت‌الاسلام سعدی با اشاره به آیه ۳۳ سوره اسرا، گفت: بر اساس این آیه شریفه خداوند به ولی دم مقتول مظلوم، سلطنت و سیطره داده که می‌تواند قاتل را بکشد. می‌خواهیم از این مطلب این نکته را استفاده کنیم که وقتی حضرت حجت‌ابن الحسن ظهور کردند و گفتند آمدم تا انتقام خون حسین را بگیرم ولیِ شرعی او است؛ ««أَیْنَ الطّالِبُ بِدَمِ الْمَقْتُولِ بِکَرْبَلاءَ» مقتولی مظلوم‌تر از امام حسین وجود دارد؟ آیه شریفه صریحاً به آقا حجت‌ابن الحسن(عج) مجوز می‌دهد که از قاتلان اباعبدالله الحسین انتقام بگیرد.

فیلم | مجوز صریح قرآن به امام زمان برای انتقام‌گیری از قاتلان امام حسین(ع)به گزارش ایکنا از خوزستان، حجت‌الاسلام سعید سعدی، مدرس حوزه و دانشگاه و مدير مؤسسه حقوق و قضای اسلامی اهواز، در ادامه مباحث مربوط به موضوع «آیات قرآن کریم مرتبط با اهل‌بیت علیه‌السلام و امام حسین(ع)» با اشاره به آیه ۳۳ سوره اسرا «وَلَا تَقْتُلُوا النَّفْسَ الَّتِي حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا بِالْحَقِّ وَمَنْ قُتِلَ مَظْلُومًا فَقَدْ جَعَلْنَا لِوَلِيِّهِ سُلْطَانًا فَلَا يُسْرِفْ فِي الْقَتْلِ إِنَّهُ كَانَ مَنْصُورًا؛ و نفسى را كه خداوند حرام كرده است جز به حق مكشيد و هر كس مظلوم كشته شود به سرپرست وى قدرتى داده‏‌ايم پس [او] نبايد در قتل زياده‏‌روى كند زيرا او [از طرف شرع] يارى شده است.» اظهار کرد: در ادامه بحثی که طرح شد؛ _ تعدی به نفس محترمه _  اینقدر این بحث مهم است که خدای تبارک و تعالی علاوه بر اینکه در آخرت جزای آن را می‌گیرد در اینجا به ولی او یعنی به ولی مقتولِ به ناحق، به ولی نفس محترمه که کشته شده، به ولی او یعنی اولیای دم او اجازه می‌دهد که مقابله به مثل کنند. اجازه می‌دهد یعنی سیطره پیدا می‌کند؛ سیطره یعنی چه؟ یعنی سیطره حقوقی یعنی جواز حقوقی از نظر حقوقی، شرعی و احکام رسمی اجازه دارد انتقام بگیرد، اجازه دارد در مقابل این نفس محترمه که بدون دلیل دچار آن مطلب شد و مظلومانه کشته شد می‌تواند ولی او انتقام بگیرد. قصاص کند.

کلمه قصاص هم معنای جالبی دارد؛ قصای از «یَقتصَ أَثَرَهُ» می‌آید یعنی وقتی کسی حرکت می‌کند دیگری می‌خواهد جای پای او را پیدا کند و دنبال او برود می‌گفتند از طریق حرکت او حرکتش ادامه پیدا می‌کرد وگرنه فرد هیچ انگیزه‌ای نداشت. انسان نشسته و هیچ انگیزه‌ای برای کشتن ندارد.

بر اساس این آیه شریفه خداوند به ولی دم مقتول مظلوم، سلطنت و سیطره داده که می‌تواند قاتل را بکشد. می‌خواهیم از این مطلب این نکته را استفاده کنیم که وقتی حضرت حجت‌ابن الحسن ظهور کردند و گفتند آمدم تا انتقام خون حسین را بگیرم ولیِ شرعی او است؛ ««أَیْنَ الطّالِبُ بِدَمِ الْمَقْتُولِ بِكَرْبَلاءَ» مقتولی مظلوم‌تر از امام حسین وجود دارد؟ آیه شریفه صریحاً به آقا حجت‌ابن الحسن(عج) مجوز می‌دهد که از قاتلان اباعبدالله الحسین انتقام بگیرد.

 
 

فیلمبردار: محمد محمدعلی‌پور

تهیه و تدوین: گروه چندرسانه‌ای ایکنا خوزستان

انتهای پیام
captcha