محرم متفاوت امسال با شعور حسینی همراه است/ روضه‌های خانگی؛ جزء یادگارهای اهل‌بیت(ع)
کد خبر: 3919198
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۲

محرم متفاوت امسال با شعور حسینی همراه است/ روضه‌های خانگی؛ جزء یادگارهای اهل‌بیت(ع)

امسال محرم را مردم کمی متفاوتر از سال‌های گذشته برگزار می‌کنند محرم امسال با سایه منحوس کرونا، اما دل‌های حسینی در شور و شوق حسین می‌تپد و محرم امسال با شعور حسینی همراه می‌شود.

محرم متفاوت امسال با شعور حسینی همراه است/ روضه‌های خانگی؛ جزء یادگارهای اهل‌بیت(ع)به گزارش ایکنا از همدان، عزاداری، احیای خط خون و شهادت و رساندن صدای مظلومیت آل علی به گوش تاریخ است. محرم فصل عاشقی شیعه با زبان اشک است و اشک‌های شیعه فریاد مظلومیت حسین(ع) از دل تاریخ است، فریاد مظلومیتی که بیش از 1400 سال است شیعه آن را تکرار می‌کند اما این قصه هرگز تکراری نیست و هر چه از آن می‌گذرد بیان آن بیشتر دل شیعیان علی را به درد می‌آورد.
هر سال محرم که می‌شود عزاداران حسینی به عشق مولایشان، پیراهنِ عشق می‌پوشند و سیاهپوش در عزای سرور و سالار شهیدان عاشقانه ماتم می‌گیرند.
عزاداری برای حسین، انتقال «فرهنگ شهادت» به نسل‎های آینده و شور و عاطفه را از شعور و شناخت، برخوردار می‏سازد و ایمان را در ذهن جامعه هوادار زنده نگه می‏دارد و عمیق‌ترین پیوندها میان عقل و عشق و عاطفه و برهان در سایه عزاداری برای عاشورا شكل می‌گیرد.
امسال محرم را مردم کمی متفاوتر از سال‌های گذشته برگزار می‌کنند محرم امسال با سایه منحوس کرونا، اما دل‌های حسینی در شور و شوق حسین می‌تپد و محرم امسال با شعور حسینی همراه می‌شود.
امسال چشم‌های شیعیان حسین باران اشک می‌شود بر مظلومیت حسین و دستای تمنا و دعای همه مومنان وملت‌های جهان در این روزهای عاشقانه حسین از خداوند سلامتی و عافیت همه گرفتاران در بند بیماری کرونا را می‌طلبد باشد که با شفاعت حسین شاهد ریشه‌کنی و کم شدن سایه این میهمان ناخوانده و منحوس از سرار گیتی باشیم.
با وجود بیماری کرونا و به منظور جلوگیری از انتشار این ویروس منحوس، مسئولان بهداشتی به مردم توصیه کردند تا عزاداری‌های امسال به دور از تجمعات گسترده و با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی همراه باشد تا سلامت مردم با مخاطره همراه نشود و برگزاری مراسم‌های محرم و صفر با چارچاب و ضوابط برگزار شود.
حجت‌الاسلام محمدباقر برقراری، امام‌جمعه ملایر در گفت‌وگو با ایکنا از همدان با تسلیت فرارسیدن ایام شهادت سیدوسالار شهیدان(ع) اسلام را فرصتی برای عاشقی و نشان دادن عشق و ارادت به سیدالشهدا و اهل‌بیت دانست.
وی بابیان اینکه مکتب عاشورا مکتب تربیتی است، گفت: مهم‌ترین درسی که از عاشورا می‌گیریم دشمن‌شناسی است، ما نیز باید در مکتب حسین و ادامه راه و اهداف ایشان حرکت کنیم.
حجت‌الاسلام برقراری با اشاره به ترویج روضه‌های خانگی به‌ویژه در ایام کرونا و شرایط موجود جامعه گفت: روضه‌های خانگی جزء یادگارهای اهل‌بیت است و کسی که روزه‌های خانگی را ترویج داده است خود اهل‌بیت و ائمه اطهار هستند.
وی یادآور شد: روضه‌خوانی به منزل امام صادق(ع) می‌رفت امام از او درخواست می‌کردند که روضه پدرم اباعبدالله را بخوانید، این روایت نشان از ارزش و اهمیت روضه‌های خانگی به‌ویژه در ایام شهادت حضرت اباعبدالله حسین(ع) دارد.
امام‌جمعه ملایر با اشاره به آثار و برکات روضه‌های خانگی گفت: خانه‌ای که در آن روضه سیدالشهدا(ع) خوانده شود وجود پیامبر و اهل‌بیت خود باعث برکت در آن خانه می‌شود و اگر بخواهیم این خیر را به خانه‌ها ببریم باید این روضه‌ها را ترویج دهیم.
وی بابیان اینکه مادران در این زمینه نقش مهمی دارند، گفت: مادران می‌توانند نقش بزرگی را در تربیت فرزندان در راه حسین(ع) ایفا کنند و وقتی مادری نام فرزندش را حسین می‌گذارد در تربیت فرزند نقش بسزایی را ایفا می‌کند .
برقراری در ادامه بابیان اینکه مکتب و پرچم امام حسین(ع) پابرجاست، گفت: اسلام دین عقلانیت است و می‌گوید هم سلامت مردم باید حفظ شود هم معنویت و همه ما وقتی پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم جسممان سلامت می‌ماند و مجلس امام حسین(ع) روح ما را سلامت می‌کند و این دو باید باهم باشند.
وی بابیان اینکه می‌شود هر خانه را به هیئت امام حسین(ع) تبدیل کرد، تصریح کرد: به طور مثال به‌جای خواندن نماز ظهر عاشورا که هر ساله با حضور چند هزار نمازگزار برپا می‌شد نماز ظهر عاشورای امسال را می‌توان با حضور 7 یا 8 نفر در کنار هر مسجد بر پا کنیم.
برقراری در ادامه با اشاره به اینکه در ایام محرم معمولاً مردم نذورات زیادی دارند، خاطرنشان کرد: با توجه به وجود کرونا ماهیت نذورات می‌تواند به روش‌های دیگری انجام گیرد می‌تواند به‌صورت بسته‌های معیشتی و جیره خشک به دست خانواده‌های نیازمند رساند.

گزارش از اکرم یوسفی پارسا

انتهای پیام
captcha