درس بندگی خدا از امام سجاد(ع) بیاموزیم
کد خبر: 3920233
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۶

درس بندگی خدا از امام سجاد(ع) بیاموزیم

روایات بسیاری در باب نیت داریم، اسلام به طور کلی کار به کثرت عمل ندارد و آنچه مدنظر دارد، کیفیت عمل است؛ لذا عبادتی که بخواهد جنبه عبادی به خود بگیرد باید همگام با نیت باشد.

درسی از امام سجاد / جایگاه رفیع نیت در بندگی خدابه گزارش ایکنا از یزد، آیت‌الله سیدمحمدکاظم مدرسی، امام جمعه بخش مرکزی یزد، امروز، 11 شهریورماه در مراسمی مجازی به مناسبت 12 محرم، سالروز شهادت امام سجاد(ع) با اشاره به عظمت شخصیت این امام همام اظهار کرد: امام ملقب به سجاد شدند، چون براساس تاریخ و روایتی که از امام باقر(ع) به دست ما رسیده است، ایشان در قبال هر نعمتی و همچنین در مقابل دفع هر نقمتی و سختی بلافاصله سجده می‌کردند.

وی ادامه داد: کثرت سجده امام سجاد(ع) در مقابل نعمت‌های بیکران الهی و رفع و دفع نقمت‌ها باعث شد، این امام همام به عنوان سجاد ملقب شوند و درس بزرگی برای همه ما در رابطه با نعمت‌ها و رفع بلاها و نقمت‌ها است.

مدرسی با اشاره به یادگار گذاشتن دو اثر گرانبها از سوی این امام همام افزود: یکی از آثار زیبا و پرمحتوای ایشان صحیفه سجادیه است که طبق یکی از گزارشات، 54 دعا را در خود جای داده و البته این اثر دارای صحیفه سجادیه کامله و جامعه است.

وی اظهار کرد: صحیفه سجادیه مستندترین کتاب شیعه و منسوب به اهل بیت(ع) و بعد از قرآن و نهج‌البلاغه امیرالمؤمنین(ع) است تا جایی که «زبور آل محمد» و یا «اخت‌القرآن» نامیدند. عالمان و دانشمندان بر این معتقدند که علو مضامین و بالابودن دعاهای مذکور در صحیفه ما را مستغنی سندگردی می‌کند و از لحاظ مرتبه دال بر این است که غیر معصوم امکان صدور چنین اثری را ندارد. البته دعاهایی که در صحیفه سجادیه وجود دارد، کمتر در مفاتیح‌الجنان به عنوان شاخص‌ترین کتاب دعایی شیعه بیان شده است و همین موضوع را از مرحوم شیخ عباس قمی سؤال کردند که چرا در مفاتیح الجنان دعاهای صحیفه ذکر نشده است؟ و پاسخ دادند: چون نمی‌خواستم مردم مستغنی این کتاب مستند شوند و کمتر نقل کردم تا نیازشان نسبت به مجموعه این کتاب باقی باشد و در کنار قرآن و نهج‌البلاغه، صحیفه را برای خود اصل قرار دهند.

مدرسی با اشاره به دعای بیستم صحیفه سجادیه که به عنوان مکارم الاخلاق نام نهاده شده است، بیان کرد: این دعا در حقیقت آداب بندگی را برای ما روشن می‌کند و ادب برای انسان هویت انسانی است و انسان اگر ادب زندگی را رعایت نکند و نتواند آداب را در زندگی خود حاکم کند به تعبیر امیرالمؤمنین این انسان، انسان نیست و هویت انسانی ندارد.

وی اولویت‌دارترین اصل برای انسان‌ها را «ادب» دانست و ادامه داد: در فرهنگ دینی ما آداب زیادی از جمله آداب معاشرت، اجتماعی، سیاسی و... وجود دارد، اما «ادب»، اصل مهم در زندگی انسان‌هاست، زیرا که فرزند انسان اولین چیزی که آموزش می‌بیند، آداب زندگی است و در بندگی خدا هم باید ادب را یاد بگیریم و ادب بندگی در دعای شریف مکارم الاخلاق باید دنبال کنیم.

مدرسی ادامه داد: در ابتدای این دعا دو فراز کوتاه وجود دارد در یک قسمت امام سجاد بیان می‌فرمایند: «خدایا من را موفق بدار به بهترین نیت را دل گذراندن» و در یک فراز دیگر بلافاصله بیان می‌کنند: «خدایا به من توفیق وفور نیت را عطا کن». این دو جمله کیفیت نیت و یکی هم کمیت نیت است به دیگر سخن این دو جمله وفور نیت و دیگری صعود نیت است. بدین معنا در بندگی خدا آنچه جایگاه رفیع دارد نیت ما انسان‌هاست زیرا که هر انسانی بر اساس نیت درونی شکل و شمایل به خود می‌دهد. روایات زیادی در باب نیت داریم، اسلام به طور کلی کار به کثرت عمل ندارد و آنچه مدنظر دارد، کیفیت عمل است لذا عبادتی که بخواهد جنبه عبادی به خود بگیرد باید همگام با نیت باشد.

وی ادامه داد: صعود نیت یعنی کیفیت نیت، گاهی عبادات رنگ دنیایی می‌گیرد، قصد قربت دارد اما هدف عبادت او دنیا است اما انسان‌هایی هم داریم دنیای آنها رنگ عبادی می‌گیرد برخلاف افرادی که عبادت آنها رنگ دنیا می‌گیرد و وفور نیت یعنی عبادت «تاریخی»، یعنی انسان در زمان حاضر است، اما ثواب اصحاب سیدالشهدا درسال 61 و ثواب انسان‌های شایسته در رکاب امام عصر را زمان ظهور می‌توان به دست آورد.

انتهای پیام
captcha