دوگانه چالش و موفقیت؛ رهاورد پارلمان معلمان خراسان رضوی
کد خبر: 3920870
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۳

دوگانه چالش و موفقیت؛ رهاورد پارلمان معلمان خراسان رضوی

پارلمان معلمان خراسان رضوی یک ساختار منحصر به فرد در میان ساختارهای آموزش و پرورش است که بدون داشتن جایگاه رسمی، موفقیت‌های قابل توجهی را در پیگیری امور معلمان به دست آورده، اما به گفته اعضای هیئت رئیسه مدتی است که این پارلمان رونق سابق را ندارد.

دوگانه چالش و موفقیت؛ رهاورد کار پارلمان معلمان خراسان رضوی «پارلمان معلمان» یک ساختار جدید در بدنه آموزش و پرورش است که برای نخستین‌ بار در استان خراسان رضوی و با مشارکت نمایندگان معلمان هر شهرستان شکل گرفته است و 6 دوره از فعالیت آن می‌گذرد. این تشکل مسائل، موضوعات و مشکلات مادی و معنوی معلمان را در ارتباط با مدیران ستادی بررسی و پیگیری می‌کند، اما مدتی است که فعالیت این پارلمان رونق ثابت خود را ندارد. خبرنگار ایکنا خراسان رضوی،‌ برای پیگیری این موضوع با چند نفر از اعضای هیئت رئیسه پارلمان معلمان خراسان رضوی گفت‌وگویی داشته است که در ادامه می‌خوانید:

حمیدرضا اکبری، رئیس دوره‌های پنجم و ششم پارلمان معلمان خراسان رضوی، در گفت‌وگو با ایکنا، بیان کرد: ساختار پارلمان معلمان، مشورتی است و یک ساختار سازمان‌یافته و به ثبت رسیده نیست. البته تلاش ما بر این بود تا این پارلمان را به عنوان یک ساختار معلم‌نهاد به ثبت برسانیم، در تمام جریان‌ها و نهادهایی که در رابطه با معلمان فعالیت داشته به جزء سازمان معلمان ایران، تشکل‌ دیگری را نمی‌بینیم که اظهار نظر رسمی داشته باشد.

انتخاب یک مسیر آزادمنشانه

وی افزود: یا باید یک سازمان معلم‌نهاد ثبت شده و رسمی داشته باشیم یا همچنان به عنوان یک نهاد مشورتی در جلسات شورای آموزش و پرورش در کارشناسی‌های مختلف، مسائل و نظرات را مطرح کنیم و نشست‌هایی را با مسئولین عالی کشور از جمله نمایندگان مجلس و مقام عالی وزارت داشته باشیم. ادامه تحصیل معلمان و اجازه ثبت مدارک تحصیلی بالاتر از مسائلی بود که مورد توجه پارلمان معلمان بود که به لطف خدا با پیگیری و تأمین بودجه این مسئله حل شد. انتخاب کردیم تا به جای اینکه پارلمان به عنوان یک ساختار رسمی به ثبت برسد خودمان را به عنوان یک مجموعه زیر نظر مدیرکل آموزش و پرورش استان قرار بدهیم. اگر این ساختار آزادمنشانه و به دور از نگاه‌های سلیقه‌ای مدیران، مسائل را پیگیری کند، پیشنهادات راهگشایی از سوی فعالان در پارلمان معلمان به مدیران آموزش و پرورش ارائه خواهد شد.

اکبری در بیان علل کمتر شدن فعالیت‌های این پارلمان، اظهار کرد: به تبعیت از شرایط موجود و فراگیر شدن کرونا و تعطیل شدن تعلیم و تربیت، کمرنگ شدن فعالیت در پارلمان معلمان نیز محسوس بوده است. باید ببینیم مدیران بعدی آموزش و پرورش در این رابطه چه نظری خواهند داشت. آینده پارلمان به این بستگی دارد که اعضای هیئت رئیسه جدید به چه نتیجه خواهند رسید. اینکه آیا فعالیت این نهاد به عنوان یک NGO یا مثل چنین ساختاری ادامه پیدا می‌کند و یا به همین حالت امور مربوطه پیگیری می‌شود. در صورتی که فعالیت به صورت رسمی و ثبت شده و زیر نظر سازمان معلمان ادامه یابد، به دلیل نگاهی که از بالا به پایین وجود دارد فعالیت‌های پارلمان اثر مثبتی نخواهد داشت. مسائل آموزش و پرورش از جزئی‌ترین ساختار یعنی از مدرسه حل می‌شود. مشکلات موجود در آموزش و پرورش را همه می‌دانند، اما راه حل‌های لازم که در مدرسه ایجاد و پیشنهاد می‌شود، کمک‌کننده و حلال مسائل آموزش و پرورش است. اقدامات ما در پارلمان معلمان باید توسط آموزش و پرورش، تبیین شود. احساس ما این است که باید تلاش فراوانی صورت گیرد تا نگاه معلمان به پیگیری مسائلشان از سیاه به خاکستری و پس از آن به سفید تبدیل شود.

وقفه‌ای در فعالیت پرشور پارلمان معلمان

قاسم نامنی، نائب رئیس ششمین دوره پارلمان معلمان خراسان رضوی، نیز در گفت‌وگو با ایکنا اظهار کرد: کرونا باعث وقفه‌ای در فعالیت‌های پارلمان شد و ما از بهمن ماه سال گذشته به بعد جلسات حضوری نداشتیم و برخی مسائل هم باعث شد تا فعالیت‌ها آن شتاب سابق را نداشته باشد. مهمترین دلیل کمرنگ شدن فعالیت پارلمان معلمان به نتیجه نرسیدن خواسته‌ها و پیگیری های همکاران ما بود. در روند پیگیری ما از مدیران پاسخ دریافت می‌کردیم، اما نتیجه عملی احساس نمی‌شد؛ برای مثال، ما در رابطه با بیمه‌های تکمیلی و طلایی همکاران فرهنگی به مدت زیادی پیگیری و مکاتبه داشتیم اما سرانجام به نتیجه مطلوبی نرسید.

وی ادامه داد: حلقه بین معلمان و نیروهای ستادی هستیم و باید زمینه مشارکت همکاران را فراهم کنیم، اما وقتی که انتقادات و پیشنهادات را از معلمان می‌گرفتیم و مطرح می‌کردیم، پاسخ‌های دریافتی ما از مدیران آموزش و پرورش بیشتر توجیه بود و تلاش و مطالبه‌گری هرچه بیشتر ما نتیجه کمتری داشت. به دلیل اینکه در سند تحول، جایگاهی برای پارلمان معلمان نداریم، ‏تلاش چندانی برای ثبت این ساختار و رسمیت یافتن آن انجام نشده و پارلمان معلمان در بین استان‌های کشور فقط در استان خراسان رضوی تشکیل شده است.

نامنی شکل‌گیری پارلمان معلمان را نقطه عطفی در آموزش و پرورش دانست و گفت: وجود چنین ساختاری معقول و صحیح به نظر می‌رسد، چرا که باید صدای معلم در حیطه‌های آموزشی شنیده شود و ضروری است که مشکلات و مسائل مربوط به معلمان و مدارس در نقاط دور دست به گوش مدیران برسد. شاید دیدگاه‌ها با سلیقه‌های شخصی هم در تضعیف فعالیت پارلمان معلمان نقش داشته است، شاید اعمال نظر مدیران در برخی از دوره‌ها باعث کمرنگ یا پررنگ شدن فعالیت‌های پارلمان شد. پارلمان باید از سوی وزارت و اداره کل آموزش و پرورش مورد حمایت قرار بگیرد. بدون حمایت و دعوت مدیران از اعضای پارلمان معلمان، پیگیری‌ها به نتیجه نخواهد رسید. اگر مدیران چنین نظری داشته باشند که پارلمان می‌تواند مشکلات و مزاحمت هایی برایشان ایجاد ‌کند، آنگاه ما با یک فعالیت یک‌طرفه به جایی نمی‌رسیم. ارتباط اعضای پارلمان معلمان با مدیران استانی در حد انتظار نبوده است، فعالیت‌های خودجوش همیشه به تشویق و پشتیبانی نیازمند است.

به حاشیه رفتن پارلمان معلمان خراسان رضوی

امید عرب، نائب رئیس دوم و عضو مستعفی پارلمان معلمان خراسان رضوی، همچنین در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، اضافه کرد: با پیگیری‌های مدیرکل وقت آموزش و پرورش، پارلمان معلمان،‌ فقط در خراسان رضوی شکل گرفت و پس از آن پارلمان‌های مدیران، اولیا و دانش‌آموزان نیز راه‌اندازی شد و بر اساس انتخابات، جلسات پارلمان‌ها با شور و حرارت برگزار می‌شد. پارلمان معلمان خراسان رضوی، ظرفیت بسیار ارزشمندی است که می‌تواند فعالیت‌های اثرگذاری داشته باشد، اما متأسفانه با عدم توجه مدیران به حاشیه رفته است. در سال‌های اخیر سه پارلمان مدیران اولیا و دانش‌آموزان در سطح استان به علت همین عدم توجه‌ها فروپاشید و پارلمان معلمان به سختی به فعالیت خود ادامه داد.

وی ضمن بیان انتقاداتی نسبت به مدیران آموزش و پرورش خراسان رضوی افزود: در سفر اخیر که وزیر آموزش و پرورش به استان خراسان رضوی داشته از هیچ‌یک از اعضای پارلمان معلمان استان برای حضور و دیدار با وزیر دعوت نشده است و اعتراض ما در این رابطه هم به نتیجه‌ای نرسید.

عرب با تشریح دلائل استعفای خود از پارلمان معلمان خراسان رضوی گفت: وقتی دیدم یک مسئله برای معلمان در سراسر استان از سوی مدیران آموزش و پرورش مورد توجه قرار نگرفته و از نمایندگان معلمان هیچ نظرخواهی صورت نمی‌گیرد، استعفای خود را به ریاست پارلمان معلمان تقدیم کردم. هیچ تشکلی به جز پارلمان معلمان در سطح استان نداریم که پیگیر خواسته های مادی و معنوی معلمان باشد، ما در دیدار با وزیر سابق آموزش و پرورش پیشنهاد تشکیل پارلمان کشوری را نیز ارائه کردیم. وزیر در آن زمان اعلام کرد که پیگیر تشکیل سازمان نظام معلمی هستیم که طرح آن از سوی نمایندگان مجلس تدوین شده است، اما این موضوع که می‌توانست به تصمیم‌گیری‌های مهمی از سوی معلمان منجر شود به نتیجه نرسید.

وی ادامه داد: پارلمان معلمان برای نمایش تشکل‌ها و عکس گرفتن در جلسات بسیار مورد توجه مدیران آموزش و پرورش است، اما وقتی زمان پاسخگویی و همکاری می‌رسد، مسئولان پا عقب می‌کشند. پارلمان، محل قانون‌گذاری است اما در این تشکل، قانون‌گذاری انجام نمی‌شود و این نام برای این تشکل اشتباه است و در واقع پارلمان یک مجمع مشورتی است و یکی از ضعف‌های پارلمان معلمان این است که جایی برای قانون‌گذاری و کار اجرایی ندارد. ثبت جایگاه این پارلمان می‌تواند منجر به کارهای بسیار بزرگ شود. البته در همین مجمع مشورتی نیز اگر اعمال نظر و سلیقه مدیران در فعالیت‌های پارلمان دخیل نباشد، پارلمان می‌تواند جایگاه مناسبی داشته باشد. مشکل آنجایی است که مدیران آموزش و پرورش به لحاظ شکل و ظاهر، پارلمان معلمان را می‌پذیرند، اما از جهت محتوایی همراه با آن نمی‌شوند و عملا فعالیت این تشکل متوقف شده است.

عرب در رابطه با برنامه‌های پیگیری شده و به نتیجه رسیده در پارلمان معلمان خراسان رضوی نیز گفت: افزایش حقوق فرهنگیان، امتیازبندی نومعلمان دانشگاه فرهنگیان و بومی‌سازی و ساماندهی نیروهای فرهنگی از جمله کارهای مثمر ثمر در آموزش و پرورش بود که از طریق پارلمان معلمان خراسان رضوی پیگیری شد. ارتباط معلمان با مدیران ستادی یک معامله دو سر سود است، این کار هم تصمیم‌گیری‌هایی مدیریتی را دقیق‌تر به نتیجه می‌رساند و از طرفی مشکلات معلمان نیز شنیده و حل می‌شود. در حال حاضر نظر مثبتی نسبت به همکاری مدیران و پارلمان معلمان احساس نمی‌شود.

انتهای پیام
captcha