روضه‌خوانی شبانه در کوچه‌های سبزوار
کد خبر: 3921622
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۶

روضه‌خوانی شبانه در کوچه‌های سبزوار

یکی از برکات کرونا با وجود تمام نکات نامطلوبی که داشت، برپایی مجالس حسینی در کوچه‌ها و پارک‌ها بود، مراسمی که شاید بتوان گفت برای اولین بار در حال برگزاری بود و با استقبال چشمگیر مردم روبه‌رو شد.

روضه خوانی شبانه در کوچه های سبزوار

عقربه‌های ساعت، عدد 21 را نشان می‌دهد و من در حال عبور از کوچه‌های شهرک توحید سبزوار هستم. از دور صدایی شبیه روضه‌خوانی مراسم سیدالشهدا(ع) به گوش می‌رسد. نزدیک‌تر می‌شوم، خودروهای پارک شده داخل کوچه و روشنایی چراغ داخل حیاط خانه‌ای، نوید برگزاری مراسم عزاداری را می‌دهد، اما اینگونه نیست.

کمی جلوتر که می‌روم چشمم به جمعیت حاضر در پارک کوچکی کنار کوچه می‌افتد که در گوشه‌ای تاریک مردان و زنانی به همراه کودکانشان روی زمین یا بر روی جدول‌های کنار پارک نشسته‌اند و روضه‌خوانی سیدالشهدا(ع) را در حالی که مداح مجلس در حال خواندن روضه حضرت اباالفضل العباس(ع) است و برخی آرام اشک می‌ریزند، گوش می‌دهند.

بر روی بنر روی دیوار همسایه پارک نوشته شده است: «به مجلس سوگواری حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) خوش آمدید.»

ورود کرونا به ایران در حالی که باعث شد بسیاری از تجمعات عمومی و گروهی تعطیل شود، اما هیچگاه نتوانست مراسم عزاداری سیدالشهدا(ع) و عشق و ارادت مردم به اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) را کم کند. مردمی که حاضر هستند، پای اعتقادات و ارادتشان به اباعبدالله الحسین(ع) جانشان را فدا کنند.

در تاریکی شب سعی می‌کنم بتوانم عکس مناسب خبری بگیرم، اما جمعیت پراکنده است و هر کدام ماسکی بر روی صورت زده‌اند و ثبت این لحظه‌ها کار دشواری است.

همراه با جمعیت می‌شوم و در مجلس عزای حسینی که در دهه دوم ماه محرم در این مکان هر شب برگزار می‌شود، دقایقی را می‌نشینم.

برپایی 30 سال مجلس عزای حسینی در منزل

بعد از پایان مراسم، علیرضا تقوی‌مقدم، بانی برپایی این مجلس حسینی، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی اظهار می‌کند: حدود 30 سال است که روضه‌خوانی سیدالشهدا(ع) را هر ساله در منزل برپا می‌کردم، اما امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا این مراسم را به نزدیکترین پارک محله منتقل کردیم تا مجلس حسینی تعطیل نشود و مردم بتوانند از برکات این مجالس بهره‌مند شود.

وی با بیان اینکه از سن 20 سالگی که ازدواج کردم این مراسم حسینی در منزلم برپا بوده و برکات زیادی در زندگیم داشته است، عنوان می‌کند: هرچه دارم از امام حسین(ع) است و نباید مجالس زنده نگه داشتن نهضت حسینی به هیچ وجه تعطیل شود.

رضا آرمان‌خواه، مداح و روضه‌خوان این مجلس حسینی نیز در گفت‌وگو با ایکنا با بیان اینکه از سال 82 به صورت رسمی مداحی مجالس حسینی را آغاز کرده‌ام، می‌گوید: سالی که مداحی را آغاز کردم، از سیدالشهدا(ع) درخواست کردم توفیق یکبار زیارت کربلا و ضریحش را نصیبم کند ولی آقا تاکنون 20 بار این توفیق زیارت و مداحی در کربلا را نصیبم کرده است.

خالصانه بودن برپایی مجالس عزاداری حسینی در پارک‌ها

وی با تاکید بر اینکه شرکت در مجالس حسینی به ما آبرو و عزت داده است، تصریح می‌کند: برپایی مجالس عزاداری در پارک‌ها بی‌ریا و خالصانه است و در تاریکی شب هر کس در گوشه‌ای نشسته و در حالی که با خدای خودش راز و نیاز می‌کند، به روضه سیدالشهدا(ع) نیز گوش می‌دهد.

این مداح و روضه‌خوان مجلس حسینی بیان می‌کند: تاکنون توفیق زیارت اربعین به دلیل برپایی مجالس عزاداری در این ایام را نداشته‌ام، بر خلاف آرزوی دشمنان اسلام برای تعطیلی مجالس امام حسین(ع)، این مجالس تعطیل نشدند و پرشورتر از همیشه توسط مردم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد و این چندمین مجلس عزاداری حسینی است که شب‌ها برای مداحی و روضه‌خوانی به اینجا می‌آیم.

انتهای پیام
captcha