نجات از بحران‌های روحی با دعا / اخلاص شرط استجابت دعاست
کد خبر: 3925885
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۱

نجات از بحران‌های روحی با دعا / اخلاص شرط استجابت دعاست

مفسر قرآن‌ کریم با تأکید بر اینکه دعا موجب نجات انسان از بحران‌های روحی و پیوند روح و قلب با خداوند می‌شود، اظهار کرد: شرط اصلی پذیرفته شدن آن اخلاص است.

نجات از بحران‌های روحی با دعا / اخلاص شرط استجابت دعا استمهرداد ویسکرمی، مفسر قرآن‌کریم و نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، با اشاره به اهمیت دعا در فرهنگ اسلام، اظهار کرد: دعا همواره مورد تأکید قرار گرفته است و در فرهنگ تشیع به‌ واسطه انوار اهل‌بیت(ع)، دعاهایی چون ابوحمزه، عرفه و کمیل جایگاه ممتازی دارند، چراکه این ادعیه سخن گفتن با خدا از زبان معصومین است.

وی با ذکر اینکه معصومین(ع) خداوند متعال را بهتر می‌شناسند و با خدا بهتر راز و نیاز می‌کنند، دعا را سپری در برابر غفلت دانست و افزود: معنای لغوی دعا صدا زدن و معنای اصطلاحی آن صدا زدن و سؤال کردن است و راه رسیدن به کمال و رستگاری، دعا کردن است. البته قبل از دعا باید ایمان داشته باشیم.

ویسکرمی با اشاره به این‌که خداوند متعال با تکلم وحده با انسان‌ها سخن گفته است، تصریح کرد: خداوند متعال همه گناهان را می‌آمرزد و از همه چیز به ما نزدیک‌تر است. قبل از دعا کردن باید انسان جایگاه اصلی خود را بشناسد و به ذات اقدس الهی ایمان داشته باشد. همچنین، صرف دعا کردن انسان آمرزیده نمی‌شود، بلکه استجابت دعا شرایطی دارد. شرط اول استجابت دعا آن است که دعا حقیقی باشد و دعا باید خالص باشد گاهی خدا را از روی خلوص نیت و به دل نمی‌خوانیم.

نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه دعا موجب نجات از بحران‌های روحی و افزون شدن امید انسان می‌شود، افزود: باید به خدا امیدوار باشیم چراکه ناامیدی از درگاه خدا، گناهی سنگین است. گاهی ما چیزهایی از خدا طلب می‌کنیم که در خلقت تعبیه نشده است. دعا باید با عقل و منطق سازگار باشد و شرط دیگر استجابت دعا، به زبان آوردن است. ما باید حاجات و حوایج شرعی خود را به زبان بیاوریم.

ویسکرمی اصلی‌ترین مانع پذیرش و استجابت دعا را عدم خلوص نیت و  اخلاص دانست و با تأکید بر این‌که شرط پذیرفته شدن دعا اخلاص است، گفت: عدم شناخت درست خداوند و هوای نفس مانع اخلاص می‌شود و تا زمانی که دعای ما خالص نباشد، در محضر الهی پذیرفته نخواهد شد. گاهی دعا پذیرفته نمی‌شود. برخی دعاها در آخرت مستجاب می‌شود. گاهی دعاها با تأخیر در دنیا مستجاب می‌شود، اما در همه حال تأکید بر اصرار در دعا کردن است چون خداوند از همه چیز به ما نزدیک‌تر است و قدرت تصرف در ما دارد.

نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه دعا آثار فراوانی دارد و کمترین اثر دعا این است که دعا نوعی عبادت است و ثواب آن در کارنامه اعمال انسان نوشته می‌شود، تصریح کرد: دعا موجب نجات انسان از مشکلات روحی و ارتباط مستقیم انسان و پیوند روح و جان انسان با خدا می‌شود. البته تمام مشکلات با دعا کردن برطرف نمی‌شود. انسان بیمار باید ابتدا به پزشک مراجعه و سپس برای شفا دعا کرد، چراکه دعا کردن، حرکت در مسیر ایمان و معرفت است.

انتهای پیام
captcha