جهاد دانشگاهی در تحقق خوداتکایی ملی نقش موثری دارد
کد خبر: 3926533
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۴

جهاد دانشگاهی در تحقق خوداتکایی ملی نقش موثری دارد

استاندار گیلان با بیان اینکه هدف از انجام فعالیت‌های فناورانه، رسیدن به خوداتکایی ملی است، گفت: جهاد دانشگاهی با ظرفیت‌هایی که در بخش پژوهش‌های فناورانه دارد، می‌تواند در این زمینه نیز نقش‌آفرین باشد.

به گزارش ایکنا از گیلان، ارسلان زارع، استاندار گیلان امروز، 9 مهرماه در دیدار با حمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی، ضمن قدرددانی از مجموعه فعالیت‌های جهاد دانشگاهی در استان، اظهار کرد: در دوره بیش از هفت ماهه که از شیوع کرونا می‌گذرد، گیلان بعد از قم اولین استانی بود که درگیر این بیماری شد لذا تاکید داشتیم که هر کدام از دستگاه‌ها در حیطه خود خدماتی داشته باشند تا آسیب‌ها به حداقل برسد و تلاش‌های خوبی هم صورت گرفت.

وی با اشاره به اقدامات انجام گرفته در حوزه پسماند، افزود: به سبب تاثیرگذاری جهاد دانشگاهی و گسترش فعالیت‌های آن در حوزه پژوهش، آموزش، پیوند علم و دانش با صنعت و همچنین فعالیت‌های فناورانه‌ای که در کشور انجام داده، می‌تواند با ظرفیت پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی در حوزه پسماند نیز اقدامات ارزنده‌ای انجام دهد.

استاندار گیلان، با بیان اینکه هدف از انجام فعالیت‌های فناورانه رسیدن به خوداتکایی ملی است، ادامه داد: عملا موسسات دانشگاهی می‌‌توانند با کاربردی کردن پژوهش‌ها ما را به این استقلال برسانند؛ همچنین جهاددانشگاهی با ظرفیت‌هایی که در بخش پژوهش‌های فناورانه دارد می‌تواند در این زمینه نیز نقش‌آفرین باشد.

زارع، با اشاره به اینکه حاصل پیوند علم و دانش و تولید و اشتغال با صنعت خوداتکایی است، بیان کرد: شرکت‌های دانش بنیان در خلق مولفه توسعه یافتگی و درآمد سرانه مردم بسیار نقش دارند؛ حرکت‌های خوبی در سال‌های اخیر اتفاق افتاده که زمینه‌های خوداتکایی را فراهم کرده است.

وی تصریح کرد: در حوزه پسماند دولت توجه ویژه‌ای به استان‌های شمالی دارد و عملا میزان اعتباری که پیش بینی کردیم نسبت به سال‌های گذشته بی سابقه است لذا از طرح‌های جدیدی که بتواند در این راستا کمک‌کننده باشند، استقبال می‌شود.

استاندار گیلان ادامه داد: در گیلان ظرفیت فراتری از پسماند وجود دارد که تالاب انزلی یکی از همین موارد است. با کلیات طرح احیای تالاب موافقت شده و بالغ بر 2600 میلیارد تومان اعتبار نیز پیش بینی شده و با توجه به اینکه وقتی ظرفیت لازم در جهاد دانشگاهی استان وجود دارد، می‌تواند ذی‌نقش باشد.

زارع، چای را از دیگر ظرفیت‌های استان دانست و خاطرنشان کرد: در حوزه چای هم برای کارهای پژوهشی، تحقیقاتی و بهره وری و میزان تولید چای، حتی کیفیت بخشی ماشین آلات حوزه چای هم حمایت‌های لازم انجام می‌گیرد.

وی با اشاره به اقدامات تخصصی در حوزه «تصفیه پساب‌های صنعتی» و «آب همراه نفت» و «نمک زدایی»، بیان کرد: اخیرا بازدیدی از این طرح داشتیم و از بابت صدور مجوزها و تامین اعتبار مشکلی نداریم.

انتهای پیام
captcha