اربعین؛ بزرگ‌ترین زیارت سالانه جهان
کد خبر: 3928052
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۹

اربعین؛ بزرگ‌ترین زیارت سالانه جهان

آیین‌ها بخشی از فرهنگ هر جامعه هستند و تفاوت دیدگاه‌ها به جهان هستی را بیان می‌کنند. در جوامع دینی فرهنگ، با منشأ دینی گره‌ خورده است. فرهنگ عزاداری حماسه عاشورا و اربعین در میان شیعیان وجه تمایز اصلی آن نسبت به سایر فرهنگ‌هاست که در پیاده‌روی اربعین تجلی‌یافته است.

اربعین بزرگ‌ترین زیارت سالانه جهاندر پدیده‌ها با منشأ فرهنگی، نیروی انسانی نقش تأثیرگذارتری نسبت به سایر منابع ازجمله منابع مالی و سیاسی دارد و در واقع بسیج احساسات، عواطف و عقاید انسانی در چنین پدیده‌های اجتماعی می‌تواند آثار و تبعات سیاسی نیز به همراه داشته باشد.

اربعین حسینی، چهلمین روز شهادت امام حسین(ع) و ۲۰ صفر است. زیارت اربعین از اعمال خاص در 20 صفر محسوب می‌شود و براساس روایتی از امام حسن عسکری(ع) زیارت اربعین در این روز یکی از نشانه‌های مؤمن است.

اساس پیاده‌روی اربعین

جابر بن عبدالله انصاری، از صحابه پیامبر اسلام(ص) و نخستین زائر امام حسین(ع) در اولین چهلم شهادت امام حسین(ع)، یعنی ۲۰ صفر سال ۶۱ق، به همراه عطیه عوفی به کربلا رفت و مرقد مطهر امام حسین(ع) را زیارت کرد و منشا پیاده‌روی و زیارت حرم مطهر امام حسین (ع) در روز اربعین شد. جابر بن عبدالله انصاری و عطیه عوفی با پای پیاده از مدینه حرکت کردند و در صبح اولین اربعینی که از شهادت حضرت سیدالشهدا(ع) می‌گذشت، به کربلا رسیدند.

براساس قول مشهور، سر مبارک امام حسین(ع) که در روز عاشورا از تن شریف ایشان جداشده بود، در روز اربعین به بدن مبارک ملحق شد. این قول مشترک میان بسیاری از مورخان و اندیشمندان شیعه و سنی است. علمای شیعه، ازجمله شیخ صدوق، سیدمرتضی، فتال نیشابوری، ابن نما حلی، سید ابن طاووس، شیخ بهایی و علامه‌مجلسی این قول را بیان کرده‌اند.

گرچه نام کربلا و یاد عاشورای محرم سال 61 هجری بعد از شهادت امام حسین(ع) و یارانش، مرزهای جغرافیایی و تاریخی را درنوردید، اما پیامبر(ص) از همان هنگامه تولد نواده معصومش، حادثه عاشورا را برای امت اسلامی بیان فرموده بود. به همین دلیل، افرادی مانند جابر بن عبدالله انصاری با آغاز سفر تاریخی امام حسین(ع) از مدینه به مکه و از آنجا به عراق تحقق این پیش‌گویی را مدنظر داشتند.

زیارت اربعین، بزرگ‌ترین اجتماع عمومی جهان است که هرساله در کربلای عراق برگزار می‌شود. مسلمانان معتقدند که امام حسین(ع) نمادی جهانی، بدون مرز و فرادینی از آزادی و شفقت و اربعین بزرگ‌ترین زیارت سالانه جهان است.

اربعین تمرین معنوی برای شیعه، سنی و حتی مسیحی است. حسین (ع) یک رهبر قرن هفتم بود که در برابر فساد و استبداد، آخرین فداکاری را برای عدالت اجتماعی انجام داد و در این قیام می‌توان امید، عشق، مهربانی، حقیقت و فداکاری را مشاهده کرد.

اربعین 2020

وزارت بهداشت عراق اعلام کرد: با توجه به شرایط سلامتی اضطراری که کشور عراق به دلیل شیوع کووید-19 تجربه می‌کند، در اربعین امسال مراسمی متفاوت از سال‌های گذشته برگزار می‌کند و از همه زائران، صاحبان موکب‌ها و مسئولان عتبات عالیات، مساجد و حسینیه‌ها می‌خواهیم اقدامات احتیاطی لازم را انجام دهند و از کلیه اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از شیوع عفونت استفاده کنند.

این وزارت افزود: مهم‌ترین این اقدامات تعهد کامل به استفاده از ماسک توسط همه زائران (بدون استثناء)، حفظ فاصله فیزیکی تا حد ممکن و شست و شوی دست‌هاست.

این وزارتخانه از کلیه کارکنان بهداشتی و گروه‌های پزشکی خود که به‌طور پراکنده فراخوانده شده‌اند، خواست اقدامات لازم پیشگیرانه بهداشتی، ارائه خدمات بهداشتی تشخیصی، درمانی، آموزشی و نظارت بر اجرای اقدامات پیشگیرانه در موکب‌ها، به‌ویژه مواد غذایی ارائه‌شده به زائران را با بسته‌بندی رعایت کنند.

همچنین از شهروندان، به‌ویژه افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن و سنین بالا، خواست زیارت از راه دور داشته باشند.

این وزارتخانه از روحانیون، رهبران قبایل و سازمان‌های جامعه مدنی خواست تا برای گسترش آگاهی از سلامت همه تلاش کنند و از زائران بخواهند اقدامات پیشگیرانه از جمله استفاده از ماسک و فاصله فیزیكی را برای حفظ سلامت و ایمنی خود و ایمنی دیگران رعایت کنند.

کمیته عالی بهداشت و امنیت ملی عراق تصمیم گرفته است، ورود زائران از همه کشورها به عراق را ممنوع کند. این حرکت تلاشی برای مبارزه با ویروس کرونا عنوان شده است.

خدمت‌رسانی در اربعین 2020

در این اوقات دشوار همه‌گیری کروناویروس، اکثر ما قادر نیستیم برای بزرگداشت اربعین امام حسین (ع) به کربلا برویم. به همین دلیل در کشورهای مختلف روش‌هایی برای جبران این مورد ارائه‌شده است.

به‌عنوان‌مثال، مسلمانان یک پیاده‌روی ساده مجازی در اربعین ایجاد کردند تا از طریق آن برای یک چاه آب در آفریقا پول جمع‌آوری کنند.

لازم به ذکر است، بسیاری از روستاهای آفریقا به آب آشامیدنی تمیز دسترسی ندارند. زنان و کودکان برای تهیه آب برای خانواده‌های خود باید کیلومترها راه بروند. از طریق این برنامه مجازی کمک می‌شود تا یک چاه آب برای آن‌ها در داخل روستای خود ایجاد شود.

در عراق، برخی موکب‌ها همچنان به زائران امام حسین (ع) خدمت‌رسانی می‌کنند و مانند گذشته مواد خوراکی و آشامیدنی در اختیار زائران قرار می‌دهند. برخی دیگر به‌منظور حفظ رعایت پروتکل‌های بهداشتی ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده ارائه می‌کنند و سنت خود در ایام محرم را حفظ کردند و امیدوارند که هرچه زودتر با لطف و عنایت امام حسین(ع) از این همه‌گیری رهایی یابند.

در پاکستان نیز پلیس قصد دارد با تدابیر امنیتی مراسم اربعین را در امنیت و آسایش برگزار کند.

مرحوم آیت‌الله‌العظمی بهجت(ره) فرمود: «امام زمان (عج) پس از ظهور، خود را به‌واسطه امام حسین (ع) به همه عالم معرفی می‌کند، بنابراین در آن زمان باید همه مردم عالم، حسین (ع) را شناخته باشند و پیاده‌روی اربعین بهترین فرصت برای این کار است.»

اجتماع بزرگ اربعین و پیاده‌روی آن در راستای تبری جستن از اقدامات ضدبشری تکفیری‌ها و دشمنان اهل‌بیت(ع) به شمار می‌رود. از طرفی نیز بیانگر وفاداری و علاقه شدید محبان و ارادتمندان به ساحت مقدس سیدالشهدا (ع) است.

گردآورنده و مترجم: راحله بختیاری، مترجم و خبرنگار ایکنای خراسان رضوی

منابع:
gofundme.com
ensani.ir
mutualwebagency.com
privecatering.nyc
iraq-businessnews.com

انتهای پیام
captcha