بایدها و نبایدهای برگزاری غیرحضوری مسابقات سراسری قرآن
کد خبر: 3930802
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۹

بایدها و نبایدهای برگزاری غیرحضوری مسابقات سراسری قرآن

در گفت‌وگوی ایکنا خوزستان با «مهدی دغاغله» و «خیریه عچرش» که هر دو سابقه داوری در مسابقات سراسری قرآن کشور را دارند، بایدها و نبایدهای برگزاری غیرحضوری و مجازی دوره چهل و سوم مسابقات قرآن بررسی شد.

مسابقات سراسری قرآن کریم

برگزاری چهل و سومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم با توجه به گسترش‌ ویروس کرونا به صورت غیرحضوری برگزار خواهد شد. ایکنا خوزستان، در گفت‌وگو با مهدی دغاغله و خیریه عجرش که هر دو سابقه داوری در مسابقات سراسری قرآن کشور را داشته‌اند بایدها و نبایدهای برگزاری این مسابقات به صورت مجازی را بررسی کرده است که در ادامه می خوانید:

خیریه عچرش، داور مسابقات قرآن کشور در این‌باره گفت: تجربه برگزاری مسابقات قرآن دانش‌آموزان کشور را به صورت مجازی در همین اواخر داشتیم که یکی از مشکلات برگزاری آن در فضای مجازی ضعف اینترنت و قطع و وصل شدن برنامه است.

وی در پاسخ به این پرسش که به منظور مجازی برگزار شدن مسابقات دو شیوه تلویزیونی و اینترنتی مورد پیشنهاد است، شما کدام را بهتر می‌دانید؟ گفت: شاید استفاده از صداوسیما برای آقایان مناسب باشد، چنانکه در حال حاضر هم مسابقات قرآن از طریق شبکه‌های تلویزیونی اجرا و پخش می‌شود، اما برای خانم‌ها چنین چیزی میسر نیست.

عچرش افزود: از طرفی برگزاری مسابقات از طریق صدا و سیما این مزیت را هم دارد که سایر افراد می‌توانند مسابقات را دنبال کنند، چنانکه در دوره‌های قبل با استقبال مواجه شد و ما نیز به عنوان داور، از داوری‌ها استفاده کردیم و این کار مفید بود. البته با توجه به شرایط امکان می‌توان مرحله فینال مسابقات با توجه به محدود بودن تعداد راهیافتگانبه صورت حضوری و با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار شود.

طراحی نرم‌افزار مسابقات قرآن

مهدی دغاغله، پیشکسوت و داور بین‌المللی قرآن کریم، درباره شیوه برگزاری چهل و سومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم اظهار کرد: تصمیماتی که در زمینه مسابقات قرآن گرفته می‌شود، مبنی بر تجارب دست‌اندرکاران این امور است. در حال حاضر در یک وضعیت بحرانی قرار داریم؛ بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی، معیشتی و فرهنگی تعطیل شده‌اند و مشخص نیست که وضعیت این ویروس تا چند سال دیگر ادامه پیدا می‌کند.

دغاغله ادامه داد: آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها آموزش‌های خود را از طریق فضای مجازی دنبال می‌کنند و مسئولان قرآنی تراز اول کشور باید فکری برای طراحی نرم‌افزاری در فضای مجازی که آموزش و مسابقات قرآن را دربرمی‌گیرد می‌کردند.

این داور بین‌المللی قرآن گفت: در کشورمان برنامه‌نویس حرفه‌ای کم نداریم می‌توانستیم داده‌های مختلف از آنچه که می‌خواهیم را در اختیار آنها قرار دهیم و بگوییم که از یک برنامه مجازی چه می‌خواهیم. جای این برنامه در فضای قرآنی خالی است.

وی بیان کرد: اگر که مقرر شد مسابقات قرآن در فضای مجازی برگزار شود باید شرایط به نحوی آماده شود که راه‌حل‌ها برای بروز هرگونه مشکل دیده شود. داوران و قاری باید دیده شوند.

دغاغله در پایان تصریح کرد: حضوری برگزار کردن مسابقات قرآن ریسک است. عدم برگزاری چهل و سومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم هم از نظر من یک نقص به شمار می‌رود. معتقدم که برگزاری آن در فضای مجازی بهتر از برگزار نشدن آن است و با اینکه مسابقات تعطیل شود مخالف هستم. 

انتهای پیام
captcha