توهین به پیامبر(ص) را چگونه محکوم کنیم؟ / از اقدامات تبیینی تا راهکارهای عملی
کد خبر: 3932678
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۱

توهین به پیامبر(ص) را چگونه محکوم کنیم؟ / از اقدامات تبیینی تا راهکارهای عملی

در پی اقدام شنیع رئیس‌جمهور فرانسه در اهانت به ساحت پیامبر(ص)، ایکنا چهارمحال‌وبختیاری با طرح این پرسش که پیشنهادهای شما برای محکومیت هتک حرمت رسانه‌ها و برخی سردمداران غربی به مقدسات اسلامی و ساحت پیامبر اسلام(ص) چیست؟ پاسخ برخی قرآنیان استان را جویا شد.

اسلام دین احترام و تکریم انسان‌ها با هر دین و مذهب و نژادی و تکمیل‌کننده اديان توحیدی پیشین و تعليمات انبيای الهی  است. اسلام به اديان دیگر احترام می‌گذارد. لذا اهانت به پيامبر خاتم(ص) اهانت به همه انبیای الهی است و باید محکوم شود.

موج ادامه‌دار اسلام‌هراسی در غرب و اقدامات اسلام‌ستیزانه و هتاکانه به مقدسات اسلامی این بار با حمایت مذبوحانه رئیس‌جمهور فرانسه از نشریه شارلی‌ابدو و اهانت به ساحت مقدس پیامبر(ص) باز هم قلب‌های مسلمانان و آزادی‌خواهان جهان را در آستانه میلاد با سعادت خاتم‌النبیین محمد مصطفی(ص) به درد آورد.

در پی این اقدام شنیع رئیس‌جمهور فرانسه، گروه‌ها و سازمان‌ها و جامعه قرآنی کشور با صدور بیانیه‌هایی انزجار خود را از تکرار این دست توهین‌ها به ساحت مقدسات اعلام کردند و خواستار اقدامات عملی دستگاه دیپلماسی کشور در قبال این جسارت‌ها از قبیل تحریم ورود کالاهای فرانسوی یا قطع روابط دیپلماتیک شدند.

ایکنا چهارمحال‌وبختیاری، با طرح این پرسش که پیشنهادهای شما برای محکومیت هتک حرمت رسانه‌ها و برخی سردمداران غربی به مقدسات اسلامی و ساحت پیامبر اسلام(ص) چیست؟ پاسخ برخی قرآنیان استان را در این خصوص جویا شد که از نظر خوانندگان گرامی می‌گذرد. البته تأکید قرآنیان بر لزوم صدور بیانیه از سوی جامعه قرآنی و فعالیت گسترده در فضای مجازی به منظور محکومیت این اقدام شنیع برای پرهیز از تکرار در این گزارش درج نشده است.

لزوم معرفی «نهج‌الفصاحه» به جهان

روح‌انگیز بهرامی، مدیر مؤسسه قرآنی الرحمن شهرکرد، با تأکید بر اینکه کارهای مقطعی چندان تأثیرگذار نیست، به خبرنگار ایکنا گفت: باید کاری ریشه‌ای و پشتوانه‌ای انجام داد تا با گذشت زمان بتوان آثارش را دید. باید با شناساندن و معرفی قرآن و ارائه تبیین و تفسیر آیات این کتاب آسمانی در جذب همه گروه‌ها به‌صورت جهانی تلاش کرد.

وی افزود: باید «نهج‌الفصاحه» را به جهانیان معرفی کرد. خوشبختانه در فضای مجازی با بعد وسیع‌تری از افراد جامعه در ارتباط هستیم و می‌توان این دست اقدامات را گسترش داد، چرا که دشمن می‌کوشد قران و عترت را کم‌سو کند و باید در نشر این دو گنجینه ارزشمند نهایت تلاش را داشت.

ترویج آيات معرف شخصيت پیامبر(ص)

زهرا اقبالی، حافظ کل قرآن کریم و مدرس حفظ، با اشاره به اینکه آیات فراوانی در قرآن به معرفی سیره و رفتار پیامبر عظیم‌الشأن اسلام(ص) اشاره دارند، بیان کرد: وظیفه قرآنیان، ترویج این آیات و تبیین و معرفی این شخصیت والای انسانی به همه جهانیان است.

وی با برشمردن آیات معرف شخصیت پیامبر(ص)، تصریح کرد: آیه ۱۲۸ سوره توبه، آیه ۴۰ سوره مبارکه احزاب، آیه ۲۹ سوره مبارکه فتح، آیات ۵۷ ، ۵۸ و ۲۱ سوره مبارکه احزاب، آیه ۱۰۷ سوره مبارکه انبیا، آیه ۱۵۹ سوره مبارکه آل‌عمران، آیه ۴ سوره مبارکه قلم از جمله آیاتی هستند که به معرفی جایگاه و شخصیت آن حضرت اشاره دارند.

این حافظ کل قرآن با نام بردن از برخی آیات الهی که به احترام به دیگر ادیان توحیدی اشاره دارند، تصریح کرد: با این حال، خداوند در آیه ۸۵ سوره مبارکه آل‌عمران «وَمَنْ يَبْتَغِ غَيْرَ الْإِسْلَامِ دِينًا فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْهُ وَهُوَ فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِينَ» و آیات نظیر آن، صراحتاً اعلام می‌کند که هیچ دینی جز اسلام پذیرفته نیست.

تشکیل گروه‌های اندیشه‌ورز

سپس سیدعبدالله میراحمدی، مدرس دانشگاه و قاری ممتاز استان، به خبرنگار ایکنا گفت: تهیه و تدوین طرح‌های معرفی چهره مبارک رسول اکرم(ص) در سطوح مختلف شناختی به آحاد جامعه اسلامی و جهانی و نیز، تهیه و تدوین طرح‌های معرفی چهره مبارک ایشان با شیوه‌ها و ابزار هنری از جمله شعر، خطاطی، نقاشی، فیلم و... از جمله اقدامات مؤثر در جهت معرفی پیامبر اسلام(ص) به جهان است.

وی تشکیل گروه‌های اندیشه‌ورز در رسانه‌ها و نهادهای متولی برای بررسی و هم‌اندیشی و هم‌افزایی پیروان پیامبر(ص) را یادآور شد و گفت: تهیه برنامه‌های رسانه‌ای قوی برای معرفی آن حضرت در جهان، انجام فعالیت‌های گروهی و نشست‌های دسته‌جمعی حضوری یا مجازی و بحث و تبادل نظر در خصوص شخصیت یگانه آفریده جهان هستی و تهیه طرح‌ها، تشکیل هسته‌های اجتماعی برای ایجاد حرکت‌های جمعی در جامعه و ایجاد جریان‌های اجتماعی مردمی در راستای تحقق اهداف قرآن و عترت(ع)، از دیگر اقدامات شایسته در این خصوص است.

لزوم تأسى به آيه «نفى سبيل»

در ادامه، ذوالفقار علیخانی، قاری با سابقه و مدرس قرآن، با اشاره به لزوم اقدامات تبیینی و پژوهشی، اظهار کرد: شناخت جریان‌های حق‌ستیز و روش‌ها و اهداف آن‌ها از زمان انبیای الهی تاکنون بلکه پیش از آن، نزاع همیشگی شیطان با حق و در جهان امروز، کشف ارتباط این توهین‌ها با اتفاقات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در کشورها از جمله مطالعات مورد نیاز برای روشنگری است. باید بدانیم که این قبیل اقدامات ادامه‌دار در توهین به مقدسات اسلامی، بخشی از پازل ضد اسلامی يهوديت و از اهداف استکباری آمریکایی و صهیونیستی است. همچنان که خداوند در آیه ۱۲۰ سوره مبارکه بقره می‌فرماید: یهودیان و مسیحیان از شما دست بر نمی دارند تا شما را تابع خود کنند.

علیخانی در تشریح راهبردهای دفاع در قبال این دست حملات و توهین‌ها به اسلام، بیان کرد: درک عمیق مسلمانان از مسئله رسالت نبوی و قرآن و ایمان وعمل به دستورات الهی به‌ویژه در ابعاد اجتماعی آن‌، ایجاد وحدت حول قرآن و پیامبر اسلام(ص)، تقویت بناهای علمی و صنعتی و ایجاد زمینه‌های استقلال و رهایی از سلطه غرب بر اساس نص صریح قرآن در آیه نفی سبیل (سوره نسا، آیه ۱۴۱) از جمله راهبردهای دفاعی بلندمدت هستند. ایجاد روحیه امید و توکل به خدا و خودباوری در بین جوانان مسلمان، تبیین و انتشار مبانی دین مبین با استدلال‌های قوی به‌صورت اقناعی مانند نامه رهبر فرزانه انقلاب به جوانان غرب و دعوت برای شناخت اسلام از منابع اسلامی و رهایی از تار و پودهایی که رسانه‌های امپریالیستی و صهیونیستی برای بشر امروز بافته‌اند، از دیگر اقدامات لازم در این خصوص است.

وی با تأکید بر لزوم ایجاد زمینه‌های بین‌المللی و پیگیری حقوقی و مجازات هتاکان به مقدسات الهی، افزود: ایجاد حساسیت عمومی در مسلمانان در واکنش به این هتاکی‌ها و تحریم عمومی کالاهای وارداتی از فرانسه و دیگر کشورهای غربی هتاک، از جمله راهکارهای عملی محکومیت این دست اقدامات است.

همسوسازی افکار عمومی جهان اسلام

نادعلی نصر، دیگر چهره و فعال قرآنی استان، در گفت‌وگو با ایکنا، با تأکید بر لزوم همسوسازی افکار عمومی مردم جهان اسلام برای انسجام و وحدت در چنین شرایطی، اظهار کرد: تهیه بروشورهای فرهنگی مختصر و مفید و معرفی مهم‌ترین و جذابترین ویژگی‌های برجسته اخلاقی پیامبر اکرم(ص) به زبان‌های فرانسوی، انگلیسی، عربی و فارسی و انتشار در فضای مجازی یکی از راهکارهای شناساندن شخصیت معنوی آن حضرت به جوانان جهان است.

وی به چند پیشنهاد عملی اشاره کرد و ادامه داد: اعلام محکومیت و انزجار از طریق سازمان‌های بین‌المللی، احضار سفیر فرانسه و تهدید به قطع کامل روابط فرهنگی و اقتصادی و سیاسی، ارسال پیام‌های ویژه برای رهبران دینی دیگر ادیان الهی از جمله راهکارهای عملی هستند. پیروان دیگر ادیان باید بدانند که توهین به پیامبر اسلام(ص) توهین به مقدسات دیگر اقوام دینی دیگر نیز هست و اینکه نباید در قبال این توهین‌ها بی‌تفاوت ماند.

این فعال قرآنی و فرهنگی در استان بیان کرد: ترویج اخلاق و رفتار پیامبراکرم(ص) با پرداختن به داستان‌های مرتبط با حضرت برای کودکان و نوجوانان سراسر جهان و تهیه و ارائه آثار هنری زیبا با موضوع سیره و سنت نبوی و تبلیغ عملی با هدف الگوسازی برای نوجوانان و جوانان جهان از دیگر اقدامات برای معرفی پیامبر(ص) به جهانیان است.

 رساندن صدای اعتراض مسلمانان

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین ابوذر کارگر، سرپرست اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی استان، با اشاره به اینکه آحاد مسلمانان جهان به هر طریق ممکن واکنشی در محکومیت ادامه توهین‌ها به مقام بلند پیامبر اسلام(ص) و مقدسات اسلامی داشتند، اظهار کرد: از جمله اجتماع میلیونی مردم یمن یا واکنش‌های مجازی و ... قابل ملاحظه است، جامعه قرآنی کشور نیز با محکوم کردن این جسارت‌ها در قالب بیانیه و یا در صفحات شخصی برخی قرآنیان، در فضای حقیقی و مجازی انزجار خود را نشان دادند.

وی با بیان اینکه برای رساندن صدای اعتراض مسلمانان به گوش جسارت‌کنندگان غربی باید این فریاد دسته‌جمعی باشد، افزود: می‌طلبد که قرآنیان نیز با همسویی و هم‌افزایی فریاد محکومیت سردهند و با وحدت و یکپارچگی در قبال این دست اقدامات توهین‌آمیز اعلام انزجار کنند.

حجت‌الاسلام کارگر با تأکید بر لزوم وحدت رویه در مطالبه‌گری از سوی قرآنیان، بیان کرد: مثلاً در موضوع اعتبارات قرآنی و کاهش شدید بودجه، بسياری از قرآنيان و دلسوزان قرآن انتقادات و اعتراضات خود را بیان کردند، اما وحدت و یکصدایی لازم برای رساندن این گلایه‌ها به مسئولان تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز شکل نگرفت. در ابراز احساسات قرآنیان نسبت به توهین به مقدسات اسلامی توسط نشریه فرانسوی و سپس رئیس جمهور فرانسه نیز این وحدت رویه و یکصدایی مشاهده نشده و به اقداماتی روتین مانند صدور بیانیه و واکنش در صفحات شخصی اکتفا شد. همه می‌پذیریم که برنامه‌های قرآنی استان ضعف دارند و مشکلات اعتباری یا برنامه‌ریزی و ... را شاهد هستیم و می‌طلبد جامعه قرآنی استان با یکدلی و یکصدایی و با دغدغه‌مندی این مشکلات را ببینند و حرکتی برای تغییر داشته باشند. در زمینه ابراز احساسات قرآنیان به توهین به پیامبر(ص) نیز که قطعاً دغدغه و دلسوزی وجود دارد، باید حرکتی یکپارچه و همدلانه قرآنیان شکل بگیرد.

سرپرست اداره امور قرآنی استان بیان کرد: ما پیرو دینی هستیم که اجازه توهین و جسارت را به هیچ یک از ادیان دیگر نمی‌دهد و همواره به احترام و تکریم توصیه می‌کند باید بتوانیم عطوفت و مهربانی و زیبایی‌های اسلام را از قرآن استخراج و این مبنای قرآنی را به‌صورت قوی و گسترده در جهان انتشار دهیم.

حجت‌الاسلام کارگر در پایان با اشاره به ظرفیت‌های جامعه قرآنی در عرصه بین‌المللی، اظهار کرد: قاریان و حافظان شناخته شده و جهانی و یا دبیرخانه مسابقات بین‌المللی قرآن و سایر تشکل‌ها و گروه‌های شناخته شده قرآنی ظرفیت‌های بسیار خوبی در رساندن موج محکومیت قرآنیان نسبت به جسارت به مقدسات اسلامی هستند که باید مدیریت‌شده در این راستا قدم برداشته شود.

قرآن کریم رسانه‌ای قدرتمند در رساندن پیام مهربانی و عطوفت میان انسان‌ها و پیروان ادیان گوناگون است و مشاهده اهانت به ساحت مقدسات اسلامی دل هر مسلمان و آزاده‌ای را که پرتوی از انوار نورانی قرآن را دریافت کرده باشد به درد می‌آورد. امیدواریم با واکنش‌های شایسته جهان اسلام به ‌ویژه قرآنیان و اتخاذ اقدامات کوتاه‌مدت و بلندمدت هیچ‌گاه شاهد این دست جسارت‌ها به مقدسات اسلامی و ساحت پیامبر اسلام(ص) نباشیم.

انتهای پیام
captcha