بررسی تأثیرات کرونا بر مسابقات قرآن / نبود ملاک‌های مشخص داوری؛ مهم‌ترین ضعف
کد خبر: 3940772
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۳

بررسی تأثیرات کرونا بر مسابقات قرآن / نبود ملاک‌های مشخص داوری؛ مهم‌ترین ضعف

یک فعال قرآنی و شرکت‌کننده در مسابقات سراسری قرآن اوقاف، نبود ملاک‌های مشخص در بین داوران را مهم‌ترین ضعف مسابقات امسال دانست و گفت: اساتید و داوران باید به جمع‌بندی واحدی در مورد ملاک‌های مختلف برسند.

بررسی تأثیرات مثبت و منفی کرونا بر مسابقات قرآن/ نبود ملاک‌های مشخص داوری؛ مهم‌ترین ضعفحمیدرضا شاکری، فعال قرآنی و یکی از پنج شرکت‌کننده در مرحله کشوری چهل‌و‌سومین مسابقات سراسری قرآن در رشته قرائت در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، اظهار کرد: با توجه به اینکه در مسابقات قرائت هر ساله داوران تغییر می‌کنند، سلیقه و نظر آن‌ها در داوری هم متفاوت می‌شود. به‌عنوان مثال نکاتی که داور سال گذشته به آن اهمیت بیشتری می‌داد، داور سال جاری به آن توجه کمتری داشت و این موضوع سبب شد که شرکت‌کنندگان دچار سردرگمی شوند.

شاکری ادامه داد: نظر جامع و مشخصی در بین داوران قرائت وجود ندارد، قبل از برگزاری مسابقات اساتید و داوران باید به جمع‌بندی واحدی برسند و با چاپ کتاب و یا برگزاری جلساتی با فعالان قرآنی هر استان این ملاک‌ها را به شرکت‌کنندگان اعلام کنند.

وی با اشاره به اینکه مسابقات سراسری قرآن اوقاف کشور بالاترین سطح مسابقات قرآنی است، افزود: در رشته قرائت تنها بنده از استان همدان به مرحله سراسری راه یافتم. در هفته گذشته مسابقات برگزار و 14 داور بین‌المللی در رشته ترتیل این مسابقات را داوری کردند. هر ساله در مرحله شهرستانی بیش از 30 نفر شرکت می‌کردند اما امسال این تعداد به سه نفر کاهش یافته بود.

کاهش چشمگیر شرکت‌کنندگان 

شاکری با اشاره به کاهش 60 تا 80 درصدی شمار شرکت‌کنندگان در مسابقات قرآن در رشته ترتیل، اظهار کرد: هر ساله ثبت‌ نام افراد در مرحله شهرستانی در سایت اجباری نبود اما امسال این برنامه اجرا شد که خود از دلایل کاهش شمار شرکت‌کنندگان بود چراکه اطلاع‌رسانی درستی به این منظور صورت نگرفت؛ همچنین خود سایت نیز دارای مشکلاتی بود که به‌راحتی مخاطب نمی‌توانست در آن ثبت‌ نام کند.

وی شیوع کرونا را از دیگر دلایل کاهش شمار شرکت‌کنندگان و کاهش سطح مسابقات بیان کرد و گفت: با توجه به اینکه جلسات و محافل قرآنی تعطیل بودند و قاریان نمی‌توانستند از این فرصت‌ها استفاده کنند و همچنین ابتلای برخی از قاریان به بیماری کرونا نیز از کیفیت لحن و صدای آن‌ها پس از بهبودی کاسته بود که موجب کاهش سطح مسابقات شد.

این فعال قرآنی نبود قانون مشخصی برای سهمیه‌بندی تعداد شرکت‌کنندگان در مسابقات ترتیل از هر استان را یکی دیگر از مشکلات این مسابقات دانست و ادامه داد: به ظاهر تعداد قاریان هر استان و یا فعال بودن استان در زمینه پرورش قاریان برتر از جمله ملاک‌های سهمیه‌بندی برای شرکت‌کنندگان هر استان است اما این موضوع اصلاً اجرا نمی‌شود و لابی‌گری و دیگر عوامل در این سهمیه‌بندی اثرگذارند.

کرونا، فرصتی برای پخش سراسری مسابقات

این قاری قرآن تصریح کرد: یکی از محاسن کرونا برای این مسابقات پخش فیلم بیش از صد نفر از شرکت‌کنندگان از شبکه قرآن و معارف سیما بود که این فرصت را به‌وجود آورد تا همگان از این مسابقه استفاده کنند و ترویج فرهنگ قرائت قرآن نیز بالاتر رود.

وی با اشاره به اینکه از 9 سالگی وارد برنامه‌های قرآنی و ترتیل قرآن شده است، افزود: اکنون 35 ساله و دارای مدرک کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی و قریب به 18 سال هستم که در مسابقات قرآن شرکت می‌کنم. در سال 90 رتبه سوم مسابقات سراسری قرائت قرآن در شاخه دانشجویی و در سال 96 نیز رتبه عالی مسابقات اذان سراسری اوقاف را کسب کردم.

شاکری با بیان اینکه پدر و مادرم مشوق اصلی من برای ورود به این عرصه بودند، گفت: «إِنَّ هَٰذَا الْقُرْآنَ يَهْدِي لِلَّتِي هِيَ أَقْوَمُ وَيُبَشِّرُ الْمُؤْمِنِينَ الَّذِينَ يَعْمَلُونَ الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ أَجْرًا كَبِيرًا؛ همانا این قرآن خلق را به راست و استوارترین طریقه هدایت می‌کند و اهل ایمان را که نیکوکار باشند به اجر و ثواب بزرگ بشارت می‌دهد.» آیه 9 سوره اسرا تأثیر بسزایی در زندگی من داشته و همواره به آن توجه کرده‌ام خداوند در این آیه می‌فرماید قرآن انسان را به بهترین راه‌ها هدایت می‌کند که امیدوارم از مرحله قرائت قرآن به مراحل تدبر و عمل به قرآن راه یابم. برای ورود به عرصه فعالیت‌های قرآنی مهم‌ترین رکن علاقه‌مند بودن به قرآن است که البته در مبحث تخصصی قرائت استعداد نیز موضوع مهمی است. بنابراین، نباید والدین به اجبار فرزندان خود را وارد این مسیر کنند.

انتهای پیام
captcha