دانشنامه شهر سنندج تدوین می‌شود
کد خبر: 3942590
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۶

دانشنامه شهر سنندج تدوین می‌شود

شهردار سنندج از تدوین دانشنامه شهر سنندج در راستای تعامل و همکاری با دانشگاه‌ها و هنرمندان استان کردستان خبر داد.

به گزارش ایکنا از کردستان، حشمت‌اللە صیدی، شهردار سنندج، دیروز، اول دی‌م در مراسم امضا قرارداد تدوین دانشنامە شهر سنندج رویکرد این دوره از فعالیت‌های شورا و شهرداری را فرهنگ محور دانست و اظهار کرد: در این راستا بسیاری از طرح‌های عمران شهری دارای پیوست فرهنگی بوده و نگاه به مقوله فرهنگ‌ و‌ هنر در اجرای این طرح‌ها فراموش نشده است.

وی با اعلام اینکه ثبت سنندج به عنوان شهر خلاق موسیقی یکی از مهم‌ترین رویدادهای فرهنگی این دوره بوده است، افزود: احداث مجتمع فرهنگی ـ هنری در خیابان شهدا، نامگذاری ششم اردیبهشت بنام روز «سنه» و برگزاری جشن‌های متفاوت نوروز از دیگر اقدامات فرهنگی این دوره است.

شهردار سنندج بیان کرد: متأسفانه کرونا باعث شده بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی - هنری ما در این دوره برگزار نشود که برگزاری این رویدادها می‌توانست سنندج را به تمام دنیا معرفی کند. خوشبختانه در این دوره تعامل بسیار خوبی با دانشگاه برقرار است و چندین فعالیت مهم نظیر تدوین دانشنامه، تدوین برنامه 5 ساله شهرداری و اجرای حسابداری تعهدی با همکاری دانشگاه در حال اجرا است.

صیدی تأکید کرد: مکتوب کردن هویت، تاریخ و فرهنگ در راستای معرفی هر چه بیشتر آیین‌ها و رسوم به نسل‌های امروزی یک ضرورت انکارناپذیر است.

اقدام فرهنگی ماندگار

جهانشیر امینی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی هم در ادامه این مراسم توجه ویژه شورا و شهرداری به امر فرهنگ و هنر را قابل تقدیر دانست و گفت: جامعه دانشگاهی از ظرفیت بالایی برخوردار هستند و ما هم از تمام توان خود در جهت همکاری با شورا، شهرداری و دیگر دستگاه‌ها استفاده می‌کنیم.

وی افزود: تدوین دانشنامه شهر سنندج یکی از اقدامات ماندگار است که امیدواریم جلد نخست این دانشنامه در بهار سال آینده آماده و در اختیار عموم قرار گیرد.

انتقال آیین و رسوم سنندج به آیندگان

قطب‌الدین صادقی، کارگردان، پژوهشگر و نوسیندە نیز در ادامه با اشاره به اینکه بسیاری از آیین‌ها و رسوم امروزە فراموش شدە است، گفت: تدوین دانشنامه شهر سنندج می‌تواند بسیاری از رسوم فراموش شده را به آیندگان و نسل‌های جوان معرفی کند.

وی با اشاره به اینکه اکنون ما در دوره بسیار سختی هستیم چرا که در حال گذر از جامعه سنتی به جامعه مدرن هستیم، افزود: همکاری شهرداری و شورا با جامعه دانشگاهی را باید به فال نیک بگیریم چرا که در تمام دنیا دانشگاه به عنوان اتاق فکر جامعه محسوب می‌شود. دانشگاه دارای گنجینه عملی است و با پتانسیل فراوان می‌تواند با تجزیه و تحلیل امور به جامعه نظم ببخشد.

صادقی با اشاره به اینکه شهرداری‌ها در تمام دنیا امورات برگزاری مهم‌ترین رویدادهای فرهنگی - هنری را برعهده دارند، یادآور شد: بسیاری از اسطوره‌ها، آیین‌ها و رسوم بزرگ ما در حال فراموش شدن است و تدوین دانشنامه شهر سنندج در راستای معرفی این آیین ‌ها به نسل جوان کاری بسیار مهم و حائز اهمیت است.

انتهای پیام
captcha