علوم انسانی نوعی مقدمه برای دانش‌های دیگر است
کد خبر: 3942728
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۸

علوم انسانی نوعی مقدمه برای دانش‌های دیگر است

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: حوزه علوم انسانی نوعی مقدمه برای دانش‌های دیگر است که باید به این مسئله توجه ویژه‌ای شود و ضرورت دارد که حوزه و دانشگاه در این بخش برنامه‌های ویژه‌ای داشته باشند.

علوم انسانی نوعی مقدمه برای دانش‌های دیگر استبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام و المسلمین رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، امروز دوم دی‌ماه، در نشست «هم‌اندیشی وحدت حوزه و دانشگاه انتظارات و راه‌کارها» که در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: براساس بیانیه گام دوم انقلاب، آن چشم‌اندازی که برای نظام اسلامی در نظر گرفته شده، ایجاد تمدنی است که جریان جوشش دائمی و پر دامنه تولید دانش، تکنولوژی، فرهنگ و سبک زندگی را به همراه داشته باشد و الگویی قابل توجه در سایر ممالک، اقلیم‌ها و مجموعه‌ها باشد و در نهایت این مجموعه الگو تبدیل به یک حوزه تمدنی شود.

وی افزود: تولید دانش در حوزه علوم انسانی بالاست، اما آنچه که باید مورد توجه قرار گیرد این است که حوزه علوم انسانی نوعی مقدمه برای دانش‌های دیگر است که باید به این مسئله توجه ویژه‌ای شود و ضرورت دارد که حوزه و دانشگاه در این بخش برنامه‌های کاربردی داشته باشند.

رستمی ادامه داد: واحدهای بسیاری در دانشگاه‌ها با پسوند اسلامی ارائه می‌شوند که البته خارج از دروس معارف اسلامی هستند، مانند اقتصاد، روانشناسی، بین الملل که در خصوص تأیید محتوا و همچنین ارائه‌دهندگان این دروس، صلاحیت‌های لازم از سمت حوزه‌‎علمیه به عنوان مرجع عالی تولیت و تعالی مسایل دینی و دانش دینی باید محقق شود.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، تصریح کرد: فلسفه در محیط اسلامی از زمان ملاصدرا به بعد مسیر خود را با چارچوب‌های معمول پیش گرفت، به طوری‌که با جامعه درگیر نشده و جامعه هم نه خودش و نه مسائلش را عرضه نکرد و به دنبال بهره‌گیری از فلسفه نبود.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه نقش فلسفه در حوزه تمدنی جامعه ما ضروری و لازم است، حوزه علمیه می‌تواند در این بخش هدایت‌گر باشد و در بخش‌هایی که حوزه ظرفیتی داشته باشد، می‌توان از علم فضلای نیک‌اندیش استفاده کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد ترابی، مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌های خراسان رضوی  نیز در این نشست گفت: بسیاری از شاگردن امام راحل تمهیداتی را برای نزدیک کردن علم و دین در سر می‌پروراندند.

وی افزود: در گذشته نگاه به دانشگاه معطوف بر همنوایی با اندیشه‌های غرب و شرق بود، لذا حوزه‌های علمیه تمایلی به نزدیکی با دانشگاه نداشتند.

ترابی ادامه داد: نگاه دانشگاهیان به حوزه هم این بود که حوزه سخنی برای برای بیان در عصر جدید ندارد و طرحها و اندیشه‌هایش مربوط به هزار و ۴۰۰ سال پیش است.

مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌های خراسان رضوی گفت: وقتی در جهان نابرابری اجتماعی به وجود آمد و جامعه بشری به دو طبقه حاکمان و محکومان تقسیم شد، افراد زیردست در محدودیت عملی و فکری قرار گرفتند، زیرا بنا بر این بود که اصحاب صاحب اندیشه در کنار یکدیگر قرار نگیرند. 

وی عنوان کرد: در میان علمای اسلام حضرت امام خمینی(ره) با سابقه حوزوی، به فکر مدیریت اجتماعی و حکومت جامعه اسلامی بود، اما دیگر علما  به خود اجازه ورود به این تفکر را نمی‌دادند. 

ترابی خاطرنشان کرد: دین آمده تا مدیریت بشری را بر دوش گیرد و حضرت امام راحل هم با این نگاه بر اندیشه وحدت دینی و اندیشه تجربی به عنوان یکی از ظرفیت‌های اصلی حکومت جمهوری اسلامی تاکید داشت. 

مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌های خراسان رضوی بیان کرد: اینک پس از ۴۰ سال حیات پربرکت انقلاب اسلامی هنوز نمی‌توان گفت فعالیت‌های صورت گرفته در حد نیاز جامعه بوده‌است، زیرا هنوز راه بسیاری برای تحقق این هدف وجود دارد. 

انتهای پیام
captcha