قاریان ممتاز اذان‌های تقلیدی و ابداعی بگویند
کد خبر: 3943280
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۲

قاریان ممتاز اذان‌های تقلیدی و ابداعی بگویند

حمیدرضا احمدی‌وفا با اشاره به عملکرد نامطلوب شرکت‌کنندگان رشته اذان در چهل‌وسومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم، گفت: در مسابقات امسال الحان‌ اذان‌هایی که شنیدیم روح معنوی نداشتند و اینگونه است که قاریان و حافظان و دیگر افراد در رشته‌های دیگر شرکت نکردند و با خود گفتند در رشته اذان شرکت کنیم، در صورتی که اذان رشته بسیار سختی است زیرا فرازی که در اذان وجود دارد به اندازه ۲ تا ۳ تلاوت انرژی می‌برد و از این جهت بسیار رشته دشواری است.

حمیدرضا احمدی وفا

به گزارش ایکنا از خوزستان، حمیدرضا احمدی‌وفا، قاری بین‌المللی قرآن کریم شب گذشته 5 دی‌ماه در برنامه جمعه‌شب‌های مؤسسه قرآنی امام رضا(ع) درباره اذان و مباحث پیرامون آن، گفت: می‌خواهم از همه قاریان ممتاز دعوت کنم که در مسابقات شرکت کنند و اذان بگویند چه اذان ابداعی و چه تقلیدی باشد.

وی با بیان اینکه واقعیت این است که ما در مسابقات اوقاف امسال اذان‌هایی که شنیدیم ضعیف بودند و با صلابت نبودند، افزود: اذان باید باصلابت و مأذنه‌ای باشد. 

احمدی‌وفا گفت: افرادی که می‌خواهند اذان بگویند، ابتدا باید از چند مؤذن تقلید کنند تا متوجه بشوند که توانمندی صدایشان با کدام موذن هماهنگ است بعد از آن می‌توانند وقتی که بر اذان مسلط شدند، در عرصه تغییر وارد شوند. البته این تغییرات نباید به معنای خروج باشد و آهنگ‌هایی برای از آن انتخاب شود که سرشار از ناهمگونی و ناکوکی باشد. مؤذن باید صدای رسا و فاخری داشته باشد و حتماً باید توانمندی صوت خودش را در اذان در نظر بگیرد.

این داور مسابقات قرآن افزود: در مسابقات امسال الحان‌ اذان‌هایی که شنیدیم روح معنوی نداشتند و اینگونه است که قاریان و حافظان و دیگر افراد در رشته‌های دیگر شرکت نکردند، با خود گفتند در رشته اذان شرکت کنیم. در صورتی که اذان رشته بسیار سختی است. ده، دوازده فرازی که در اذان وجود دارد به اندازه ۲ تا ۳ تلاوت انرژی می‌برد و از این جهت بسیار رشته دشواری است.

وی گفت: در مسابقات امسال به وجه صوتی مؤذنان انتقاد داشتم اگرچه در چند اذان در زمینه لحنی کارهای خوبی انجام شده بود اما باز هم مورد پسند داوران واقع نشد. 

احمدی‌وفا در پایان همه قاریان و مؤذنان را به استماع همیشگی تلاوت و تمرین هر روزه دعوت کرد. 

انتهای پیام
captcha