آیت‌الله مصباح یزدی، خلأ شخصیت‌هایی چون شهید مطهری را پر کرد
کد خبر: 3946024
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۹

آیت‌الله مصباح یزدی، خلأ شخصیت‌هایی چون شهید مطهری را پر کرد

عضو هیئت ‌علمی مؤسسه امام خمینی(ره) گفت: به تعبیر حضرت آقا، آیت‌الله مصباح یزدی متفکری برجسته، مدیری شایسته و زبان گویای حق بودند، او همچون اباذر و عمار حق را بیان کرده و خلأ شخصیت‌هایی همچون شهید مطهری را پر کرد.

به گزارش ایکنا از هرمزگان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین قاسم روانبخش، عضو هیئت‌علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، شب گذشته، 16 دی‌ماه، در وبینار بزرگداشت آیت‌الله مصباح یزدی، اظهار کرد: در خصوص علامه مصباح یزدی هرچه بخواهیم تعریف و تبیین کنیم، بهتر از بیانات حضرت امام خامنه‌ای نمی‌شود و بهتر است 15 وصف حضرت آقا از آیت‌الله مصباح یزدی را که در پیامی  فرمودند، توضیح دهیم.


بیشتر بخوانید:


وی افزود: امام خامنه‌ای با کسی تعارف ندارند و بیانات ایشان، بیانات نایب امام زمان(عج) است و از افراط و تفریط می‌پرهیزند و عین واقعیت را بیان می‌کنند. پیام‌های مقام معظم رهبری نسبت به افراد مختلف، متفاوت و به‌اندازه درجه وجودی افراد است. در بیانیه و پیام تسلیتی که برای مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی صادر کردند در وصف ایشان فرمودند «عالم ربانی»، ایشان یک فیلسوف صاحب‌نظر بوده و فلسفه را با روش نوین ساختارمند بیان کرد. آیت‌الله مصباح در فلسفه ابتدا مباحث معرفت‌شناسی را مطرح می‌کنند، بعد فلسفه و هستی‌شناسی را مبتنی بر مباحث معرفت‌شناسی، در حالی که در کتب دیگر مباحث فلسفی مخلوط است، ایشان بسیار نظام‌مند و به زیبایی کتاب آموزش فلسفه در قالب 70 درس را نوشتند.

آیت‌الله مصباح یزدی در جهاد کبیر پیشرو بود

عضو هیئت‌علمی مؤسسه امام خمینی(ره) تصریح کرد: لقب دیگری که مقام معظم رهبری به ایشان دادند «مجاهد» بود چراکه شخصیت ایشان یک شخصیت جهادی است. جهاد چند معنی دارد حضرت آقا همه این معانی را در پیام خود اراده کردند. جهاد اکبر که همان مبارزه با نفس و سخت‌ترین نوع جهاد است، آیت‌الله مصباح یزدی مقام عالی در مبارزه با نفس داشتند و هیچ‌چیز را برای خود نمی‌خواستند، جهاد اصغر نیز دو مرحله جهاد صغیر که مبارزه در میدان جنگ است و جهاد کبیر مبارزه با دشمن در عرصه فکری است. جهاد صغیر شأن ایشان نبود اما برای تقویت روحیه رزمندگان در جبهه‌های جنگ حضور پیدا می‌کرد اما در جهاد کبیر که بسیار بالاتر و سخت‌تر از جهاد صغیر است، پیشرو بودند.

روانبخش عنوان کرد: جهاد صغیر و رفتن به عراق و سوریه سخت است اما جهاد کبیر و اینکه با منطق قرآن و اهل‌بیت(ع) و فلسفه اسلامی به جنگ دشمن بروی سخت‌تر است. آیت‌الله مصباح یزدی هر جا انحرافی می‌دید با تمام قدرت به میدان می‌آمد و از ملامت ملامت‌گران، برخوردهای فیزیکی و بی‌اعتنایی دوستان هراسی نداشت. در دین خدا با کسی شوخی نداشت و در برخورد با دشمنان دین خدا هیچ عاطفه‌ای از خود نشان نمی‌داد. به انحرافاتی که در کتب اشخاص تأثیرگذار جامعه همچون چون شریعتی، حبیب‌الله آشوری بود نقد علمی وارد می‌کرد، و نقدهای ایشان را نمی‌پذیرفتند و انواع تهمت‌ها را نثار ایشان می‌کردند.

آیت‌الله مصباح یزدی هرگز از توهین و ملامت‌ها نترسید

وی بیان کرد: آیت‌الله مصباح یزدی، بعد انقلاب نیز با جریان نهضت آزادی و جریان اصلاحات مقابله کردند، علت مخالفت ایشان شخصی نبود بلکه آنان به دنبال براندازی نظام اسلامی بودند، به خدا و پیامبر خدا(ص) اهانت کردند و مطالب بسیاری علیه ولایت‌فقیه گفتند. آیت‌الله مصباح یزدی کمربند را محکم کرده به دانشگاه‌ها، مساجد و مراکز علمی رفته و در همه شهرها سخنرانی کردند. سپس کانون طلوع موسسه امام خمینی(ره) را راه‌اندازی کردند و بسیاری از شبهاتی که در زمینه‌های مختلف دینی و به خصوص در زمینه ولایت‌فقیه وجود داشت را برطرف کرده و از آن پس شاگردانشان را که مسائل را به خوبی فهمیده بودند به مناطق مختلف اعزام می‌کردند. این‌ها باعث شد  که مردم به شعار تشکیل دولت اسلامی و عدالت رأی دادند.

عضو هیئت‌علمی مؤسسه امام خمینی(ره) اضافه کرد: کاری که مصباح انجام داد بسیار عظیم و سنگین بود اما توهین‌های بسیاری به ایشان می‌کردند، او را تئوریسین خشونت و ترور، بی‌عاطفه، خشن و خشک و عامل ترور نامیدند. بحث‌ها و تهمت‌های زیادی مطرح می‌شد اما آیت‌الله مصباح یزدی به عنوان شخصیتی که وظیفه خود می‌دانست کار را جلو ببرد، از توهین و ملامت‌ها نترسید و معتقد بود همان‌طور که پیامبر خدا با توهین‌ها عقب‌نشینی نکرد، نباید عقب نشست. در سال 88 جریان نفاقی که سعی می‌کرد خود را پشت نظام پنهان کند، دست خود را رو کرده و بنا به براندازی کرد اما آیت‌الله مصباح یزدی خیلی زود تشخیص داد و در جهاد کبیر توانست جریان منحرف را به مردم شناسانده و منافقین را به گوشه عزلت بکشاند.

آیت‌الله مصباح یزدی؛ زبان گویای حق

روانبخش افزود: به تعبیر حضرت آقا، آیت‌الله مصباح یزدی متفکری برجسته، مدیری شایسته و زبان گویای حق بودند، او عمارگونه و اباذر وار حق را بیان کرده و خلأ شخصیت‌هایی همچون شهید مطهری را پر کرد. دارای اندیشه‌ای زلال بود و هر جا فکر زلال باشد، دشمن همان را هدف قرار می‌دهد. ایشان معتقد بود وظیفه ما با وظیفه مقام معظم رهبری متفاوت است و می‌فرمود: «همان‌طور که در یک زمان دو معصوم وظیفه متفاوت داشتند، حضرت زهرا(س) دادخواهی می‌کرد اما امیرالمؤمنین وظیفه سکوت داشت، حضرت آقا برای حفظ نظام وظیفه سکوت دارند و من نیز وظیفه روشنگری و تنها در صورتی دست از روشنگری برمی‌دارم که با نهی صریح حضرت آقا مواجه شوم در غیر این صورت تشخیص من این است که با انحرافات مبارزه کنم». اگر تلاش‌ها و مبارزات آیت‌الله مصباح یزدی نبود، منحرفین به بحث ولایت‌فقیه آسیب می زدند.

وی در پایان تصریح کرد: به تعبیر مقام معظم رهبری، رحلت آیت‌الله مصباح یزدی خسارتی برای حوزه‌های علمیه بود، ان‌شاءالله همه ما با روح ایشان عهد ببندیم که کتاب‌های اخلاقی، انسانی، اعتقادی و .. ایشان را بخوانیم و در خصوصشان مباحثه کنیم. با مطالعه همین کتاب‌ها به راحتی می‌شود با شبهات مبارزه و معارف الهی را تبیین کرد.

انتهای پیام
captcha