کد خبر: 3950623
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۵

توضیح دو دیدگاه در نحوه انتقال نقاط ضعف قاریان و مرتلان

یک مدرس قرآن کریم با بیان اینکه در نحوه انتقال نقاط ضعف قاریان و مرتلان به آنها دو دیدگاه وجود دارد، گفت: دیدگاه نخست می‌گوید همه نقاط ضعف یکجا به قاری و مرتل گوشزد شود و دیدگاه دوم بر ارائه کمبودها و نقصان‌ها به صورت تدریجی تأکید دارد که هر دو دیدگاه دارای موافقان و مخالفان خود است.

سید عدنان موسوی

به گزارش ایکنا از خوزستان، سید عدنان موسوی، مدرس قرآن کریم در برنامه جمعه شب‌های مؤسسه قرآنی امام رضا(ع) اهواز که شب گذشته 10 بهمن‌ماه به صورت زنده از صفحه مجازی این مؤسسه پخش شد، با اشاره به موضوع شناخت ضعف مقدمه پیشرفت اظهار کرد: در این زمینه دو دیدگاه وجود دارد. دیدگاه نخست بر این تأکید دارد که اگر همه ضعف‌های قرآن‌آموز یکجا به او منتقل شود، دچار ناامیدی شده و نمی‌تواند مسیر را ادامه دهد. بنابراین نقاط ضعف و نقصان قرآن‌آموز باید آرام‌ آرام به او گوشزد شود.

وی ادامه داد: دیدگاه دوم می‌گوید که همه ضعف‌ها و نقاط کمبود آموزشی قاری، مرتل و حافظ یکجا به او گفته شود تا بداند از کجا و چگونه باید مسیر را ادامه دهد.

موسوی با تأکید بر اینکه صوت و لحن و تجوید لازم و ملزوم یکدیگر هستند، افزود: نمی‌توان ادعا کرد که یک قاری بدون هر کدام از این تخصص‌ها بتواند در کار خود موفق باشد. بنابراین باید در همه این قالب‌ها تبحر داشته باشد.

این مدرس قرآن کریم گفت: برای قاریان مبتدی این احتمال وجود دارد که اگر همه ضعف‌ها و نقاط کمبود او یکجا به وی گفته شود، ناامیدی در وی به وجود بیاید اما برای یک قاری که دنبال پیشرفت است، باعث ایجاد انگیزه بیشتر می‌شود. برای مشتاقان قرائت بهتر است که همه ضعف‌هایشان را یکجا به آنها منتقل کرد. امروز مثل گذشته نیست و همه لوازم آموزشی در اختیار است و قاریان و مرتلان بدون مشکل می‌توانند هر نکته‌ای را که استاد به آنها تذکر می‌دهد با مراجعه به اینترنت و کتاب دنبال کرده و اشکالات‌ را برطرف کنند.

وی تأکید کرد: اگر کسی می‌خواهد به درجه استادی برسد باید در محضر استاد آموزش ببیند و بخواند و بشنود تا بتواند پیشرفت کند.

انتهای پیام
captcha