دانشگاه‌های تک بُعدی جوابگوی نیاز جامعه نیست
کد خبر: 3951580
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۰

دانشگاه‌های تک بُعدی جوابگوی نیاز جامعه نیست

رئیس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های آذربایجان‌شرقی، با بیان اینکه دانشگاه‌های تک بُعدی جوابگوی نیاز جامعه نخواهند بود، اظهار کرد: با خودباوری می‌توان کارهای بسیار مهم و جدی در دانشگاه‌ها انجام داد.

دانشگاه‌های تک بعدی جوابگوی نیاز جامعه نیستبه گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، حجت‌الاسلام علی خدیوی، رئیس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان، امروز، 14 بهمن‌ در وبینار تخصصی «بررسی نقش اساتید بسیجی در پیشرفت‌های علمی کشور»، در دانشگاه تبریز، با اشاره به وضعیت مطلوب کشور در حوزه رشد علمی، گفت: بر اساس گزارش مراکز علم‌سنجی دنیا، ایران از نظر رشد علمی و تولید مقالات در جایگاه بسیار خوبی قرار دارد، در حالی که این رشد علمی کشور طی 15 سال اخیر در سطح جهانی شروع شده و در حال توسعه بوده که جزو دستاوردهای انقلاب اسلامی محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه اساتید بسیجی نیز بخشی از دستاوردهای انقلاب اسلامی هستند، گفت: بخشی از دستاوردهای انقلاب اسلامی که امروز شاهد آن هستیم با وجود اساتیدی با روحیه بسیجی، خودباور و تفکر انقلابی شکل گرفته است.

خدیوی، با بیان این‌که شهید چمران یک الگوی استاد بسیجی است، افزود: وظیفه یک استاد دانشگاه، مسئولیت پذیری، تربیت و... است و استاد دانشگاه صرفاً یک صنف و شغل محسوب می‌شود، در حالی که یک استاد بسیجی، فرهنگ و دیدگاه و نگاه خاصی را به مقوله استادی افزوده و بیشتر در قالب انسان شناسی مطرح می‌شود.

رئیس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های آذربایجان‌شرقی، ادامه داد: وقتی ارزش و نگاه یک استاد بسیجی می‌شود، او ابتدا در علم و دانش فعالیت کرده و سپس به سمت جهاد مبارزه می‌رود.

وی با بیان اینکه یک بسیجی برای فعالیت در دانشگاه باید ابتدا محیط کار خود را بشناسد، گفت: دانشگاه‌ها معمولاً دارای دو حوزه هستند که اولین مورد به حیطه اجرایی و خدماتی مربوط می‌شود و شامل نظام مدیریتی و شورای دانشگاه است، اما حیطه دیگر نظام فکری و تئوریک دانشگاه بوده که مربوط به حوزه جامعه پروری و پرورش دانشجویان می‌شود که تاکنون از آن غفلت کردیم.

خدیوی، افزود: بسیاری از کشورهای دنیا هم‌چون عربستان و ترکیه اسناد جامعی برای رسیدن به اهداف خود در سال‌های آتی تنظیم کرده‌اند که در حوزه علم و دانشگاهی شامل موارد بسیار مهم و تشویق‌هایی جهت جذب دانشجویان و اساتید می‌شود؛ ترکیه از نظر تولید علم در جایگاه بیستم جهان و ایران در جایگاه بیست و یکم دنیا قرار دارد که یک رقیب جدی برای ما است.

وی با بیان اینکه از ورود به بحث علوم انسانی در دانشگاه‌ها غفلت کرده‌ایم، اظهار کرد: تعداد مقالات تولیدی مربوط به علوم انسانی در ایران نسبت به ترکیه و عربستان بالا است، ولی این بخش همانند بخش پزشکی و مهندسی نیاز به رشد داشته و تحول در علوم انسانی، جبهه‌ای است که باید اتفاق بیافتد.

رئیس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های آذربایجان‌شرقی، با بیان اینکه دانشگاه‌های تک بعدی جوابگوی نیاز جامعه نخواهند بود، اظهار کرد: با خودباوری می‌توان کارهای بسیار مهم و جدی در دانشگاه‌ها انجام داد؛ البته هنوز هم برخی هستند که فکر می‌کنند دانشگاه جدای از جامعه بوده و مسیر آن دو باید جدا از هم باشد، درحالی که استقلال دانشگاه نباید به معنای دوری از جامعه باشد، بلکه به معنای این است که دانشگاه نباید سیاست زده شود.

انتهای پیام
captcha