اطاعت آگاهانه حضرت عباس(ع) از امام زمان خویش
کد خبر: 3960486
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۱

اطاعت آگاهانه حضرت عباس(ع) از امام زمان خویش

رئیس انجمن فقه و حقوق اسلامی گفت: حضرت عباس (ع)، امام حسین (ع) را در قالب حجت مطلق می‌دیدند و اطاعت ایشان از امام زمان خویش اطاعتی آگاهانه بود.

اطاعت آگاهانه حضرت ابوالفضل از امام زمان خویشآیت‌الله ابوالقاسم علیدوست در گفت‌وگو با ایکنا از قم اظهار کرد: واقعه عاشورا به ظاهر نزدیک به یک روز طول کشید اما در واقع دانشگاه پر درسی از جهات مختلف است؛ یکی از نمادهای روز عاشورا حضرت ابوالفضل (ع) است که الگویی برای تمام افراد به خصوص جوانان است.

وی در خصوص ولایت‌پذیری حضرت عباس (ع) از امام زمان خویش، افزود: در هیچ کجای زندگی ایشان نمونه‌ای از مخالفت، کوتاهی و یا شبهه ایشان نسبت به امام حسین (ع) دیده نمی‌شود.

علیدوست ادامه داد: با وجود اینکه حضرت عباس (ع)، امام حسین (ع) را در قالب حجت مطلق می‌دیدند یعنی مانند برخی اصحاب امیرالمومنین (ع) بیعت ظاهری نکرده بودند، باز هم اطاعت ایشان، اطاعتی آگاهانه بود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم دنیایی نبودن حضرت عباس (ع) را از ویژگی‌های بارز ایشان دانست و تصریح کرد: زمانی که شمر به ملاقات ایشان رفت، در واقع اموال بسیار دنیا بود که در مقابل ایشان قرار گرفت اما حضرت پیشنهاد وی را نه با تأمل، مشورت یا استخاره بلکه بی درنگ و قاطعانه رد کردند.

وی اضافه کرد: در روایات آمده است برخی در روز قیامت به سرعت از روی پل صراط عبور می‌کنند؛ این افراد کسانی هستند که در دنیا در دوراهی‌های بین دین و مال، دین و آخرت خود را انتخاب می‌کنند و متزلزل نمی‌شوند.

نویسنده و محقق اسلامی ابراز کرد: با توجه به موارد مذکور و ویژگی‌هایی که همواره از حضرت عباس (ع) گفته شده است، ایشان برای انسان‌هایی که می‌خواهند همواره روییده باشند و فرو نریزند اسوه بزرگی است.

علیدوست عنوان کرد: فرهیختگان و دانشمندان باید علاوه بر مطالعه در ابعاد شخصیتی حضرت، تأمل کنند و تحقق این امر منوط بر این است به حادثه عاشورا به‌عنوان یک پدیده فرامکانی و فرازمانی نگریسته شود.

انتهای پیام
captcha