تاثیرگذاری دعا همراه با عمل در زندگی
کد خبر: 3960559
تاریخ انتشار : ۰۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۸

تاثیرگذاری دعا همراه با عمل در زندگی

امام جمعه موقت شهرکرد گفت: باید اعتقاد ما این باشد که دعا نقش بسیار مهم و اساسی در این دنیا دارد، البته به شرط اینکه دعا همراه با عمل باشد تا تاثیرگذاری آن مشخص شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن فاطمی، امام جمعه موقت شهرکرد در گفت‌و‌گو با ایکنا از چهارمحال و بختیاری با اشاره به مهم بودن دعا در زندگی افراد و جامعه، اظهار کرد: دعا به معنی خواندن و حاجت خواستن و استمداد است، خداوند در آيه «وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِی عَنِّی فَإِنِّی قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ فَلْیَسْتَجِيبُواْ لِی وَلْیُؤْمِنُواْ بِی لَعَلَّهُمْ یَرْشُدُونَ» وعده اجابت به بندگان خويش داده و با عطوفت خاصی خود را نزديک به آن‌ها ذكر كرده كه دعای ايشان را به استجابت برساند.

مدیر حوزه علمیه امامیه شهرکرد بیان کرد: دعا يكی از مهم‌ترين ابزارهايی است كه آدمی برای رسيدن به وضعيت مطلوب در زندگی به آن روی می‌آورد، روی آوردن به دعا، نشانه‌ای روشن از تسليم نبودن آدمی در برابر وضعيت موجود است و تسليم وضعيت موجود نبودن گويای سلامت و حركت او است، در حقیقت آنچه كارآمدی اين ابزار را بيشتر می‌كند آشنايی با رمز و رازهای دعا است.

وی تصریح کرد: باید اعتقاد به دعا وجود داشته باشد، زیرا دعا امر تشریفاتی نیست که برای رفع تکلیف و ظاهرسازی انجام شود، باید اعتقاد ما این باشد که دعا نقش بسیار مهم و اساسی در این دنیا دارد، البته به شرط اینکه دعا همراه با عمل باشد تا تاثیرگذاری آن مشخص شود.

فاطمی گفت: امام صادق فرموده‌اند دعا مغز عبادت است، یعنی همانطور که امورات افراد به واسطه مغز آن‌ها انجام می‌شود دعا نیز دارای چنین نقش مهمی است، زیرا عبادت انسان به وسیله دعا رنگ و بوی الهی پیدا می‌کند یعنی عبادت در مسیر تعالی شکل عارفانه و عالمانه به خود می‌گیرد و انسان را از نادانی و جهالت بیرون می‌کند.

وی یادآور شد: در عبادت الهی، هدف ارتباط برقرار کردن با خداوند متعال است، یعنی ارتباط برقرار کردن انسان با خدا بوسیله دعا انجام می‌شود، بنابراین دعا دارای شرایطی است که باید آن‌ها را رعایت کرد تا مورد استجابت واقع شود.

فاطمی اضافه کرد: از امام سجاد نقل شده اگر کسی با شرایط دعا کند خداوند یکی از سه رفتار را با او خواهد کرد، یعنی ممکن است با دعا خداوند نقدا حاجت فرد را برآورده سازد یا ممکن است دعا مستجاب شود اما به برکت دعای مستجاب شده بلایی که قرار بوده بر سر او نازل شود از او رفع شود یا دعا مستجاب می‌شود اما مصلحت فرد نیست که در دنیا به او داده شود، بلکه ذخیره آخرت می‌شود، از طرفی شکل استجابت دعا متفاوت است، بنابراین افراد نباید ناامید شوند زیرا استجابت دعا به سه شکل مذکور است و قطعا مورد توجه و عنایت الهی واقع خواهد شد.

امام جمعه موقت شهرکرد گفت: انسان به دليل ساختار فكری و بشری خود، موجودی فراموشكار است، یعنی دچار انحرافات و خطاهای گاه بسيار بزرگ می‌شود، اگر انسان از مسير هدايت و جاده حركت اصيل خويش منحرف شود و اهدافش را گم كند، دچار سردر‌گمی عقيدتی و فكری می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: دعا موجب طهارت روح انسان می‌شود، ضلالت و گمراهی را به او تذكر می‌دهد، هدف و جهت اصلی را به او متذكر می‌شود، با دعا، توكل در انسان افزايش يافته و با نيروی اعتماد بر قدرتی كه هميشه همراه و ناظر اعمال و گفتار اوست، سعی در پيرايش تفكرات خويش و زدودن آلايش‌ها از اعمال و كردار كرده و در نهايت در مسير تربيتی صحيح به حركت درمی‌آيد.

انتهای پیام
captcha