رعایت اصول صحیح تغذیه و تاثیر در تقویت سیستم ایمنی بدن در ماه رمضان
کد خبر: 3964989
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۷

رعایت اصول صحیح تغذیه و تاثیر در تقویت سیستم ایمنی بدن در ماه رمضان

یک متخصص تغذیه گفت: اگر اصول صحیح تغذیه در روزه‌داری رعایت شود موجب تقویت سیستم ایمنی در افراد سالم و مقابله بهتر بدن درصورت مواجهه با ویروس کرونا خواهد شد.

به گزارش ایکنا از کرمان، صبا لولویی متخصص تغذیه در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا ضمن اشاره به آثار معنوی روزه‌ و ماه رمضان‌، روزه‌داری را برای بدن مفید دانست و بیان کرد: مهمترین فاکتوری که روزه‌داری صحیح (کاهش مصرف غذا) بر آن تأثیرگذار است کمک به کنترل وزن است که خود می‌تواند عامل کنترل یا پیشگیری از بسیاری بیماری‌های غیرواگیر باشد.

وی افزود: از سایر فوائد جسمانی روزه‌داری می‌توان به کنترل چربی و کلسترول خون و تقویت سیستم ایمنی اشاره کرد. اگر اصول صحیح تغذیه در روزه‌داری رعایت شود موجب تقویت سیستم ایمنی در افراد سالم و مقابله بهتر بدن درصورت مواجهه با ویروس کرونا خواهد شد.

عضوهیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان بیان کرد: البته باتوجه‌ به تضعیف سیستم ایمنی بدن در مقابله با ویروس کرونا در افراد مبتلا، کسانی که مبتلا به کرونا شده‌اند باید حداقل 6 هفته از زمان ابتلا به کرونا گذشته باشد تا بدن آمادگی تحمل شرایط روزه‌داری را داشته باشد.

لولویی با اشاره به اینکه توصیه اصلی برای تقویت سیستم ایمنی بدن دریافت کافی منابع پروتئین است. انواع گوشت‌ها دارای اسیدهای آمینه ضروری بدن انسان هستند و دریافت روزانه 60- 50 گرم گوشت قرمز یا سفید برای عملکرد مناسب سیستم ایمنی کافی بوده و مابقی پروتئین موردنیاز را می‌توان از منابعی مانند تخم‌مرغ، انواع حبوبات و یا ترکیب گروه غلات با حبوبات مانند تهیه عدس پلو یا لوبیاپلو به‌دست آورد.

این استادیار دانشگاه کمبود ویتامین C و ویتامین A را در تضعیف سیستم ایمنی مؤثر دانست و بیان‌کرد: افراد روزه‌دار باید به این نکته توجه داشته باشند و از مواد غذایی حاوی این ویتامین‌ها استفاده کنند.

وی ادامه داد: منابع خوب ویتامین c انواع میوه و سبزیجات تازه است؛ اما نباید فقط به انواع خاص میوه و سبزیجات توجه داشت. برای نمونه آویشن یا فلفل قرمز از منابع بسیار مناسب ویتامین C است که با قرار گرفتن در برنامه غذایی نه تنها موجب تأمین این ویتامین شده بلکه به خاطر خاصیت طعم دهندگی که دارند موجب کاهش استفاده از نمک شده و خطر پرفشاری خون را نیز کاهش می‌دهند.

لولویی در پاسخ به این سؤال که وعده‌های غذایی در ماه رمضان باید چگونه باشد؟ بیان کرد:  پزشکان همیشه بر اجتناب جدی از حذف وعده سحری و نیز جدا کردن وعده افطار از شام تأکید دارند.

وی با بیان اینکه پرخوری و دریافت بیش‌ از حد موادغذایی در وعده سحری برای پیشگیری از احساس گرسنگی در طول روز یک رفتار اشتباه است، افزود: استفاده از غذاهای پرادویه و چرب در وعده سحری موجب ایجاد حس تشنگی و در نتیجه کسالت و بی‌حالی در طول روز می‌شود.

این متخصص تغذیه ادامه داد: حذف وعده سحری به خصوص در ایام شیوع بیماری کرونا بسیار خطرناک است زیرا یک بدن کم آب یا به اصطلاح دهیدراته توانایی مقابله با ویروس کرونا را نخواهد داشت.

لولویی در ارتباط با وعده افطار نیز بیان کرد: توصیه اصلی برای پیشگیری از ناراحتی‌های گوارشی افطار با غذاهای سبک، دارای بافت نرم و با درجه حرارت مساوی یا بالاتر از درجه حرارت بدن است. بنابراین برای وعده شام استفاده از غذاهای آب پز یا کبابی به غذاهای سرخ شده ارجحیت دارد و برای پیشگیری از اختلال در هضم و جذب غذا، استفاده از آب و سایر نوشیدنی‌ها باید 1 تا 2 ساعت با وعده شام فاصله داشته باشد.

این متخصص تغذیه تصریح کرد: برای تأمین آب کافی بدن استفاده از انواع شربت‌های کم شیرینی مانند شربت آبلیموی طبیعی، تخم‌شربتی و یا استفاده از سبزیجاتی مانند کاهو، خیار، گوجه فرنگی در وعده سحر توصیه می‌شود. استفاده از آب طعم دار که معمولاً برای ورزشکاران استفاده می‌شود در ایام ماه مبارک رمضان برای همه افراد روزه‌دار در وعده سحری توصیه می‌شود.

لولویی با بیان اینکه زیاده‌روی در هیچ نوع ماده غذایی توصیه نمی‌شود، افزود: برخی افراد با تفکر اینکه خرما، توت خشک و... دارای قند طبیعی هستند خود را مجاز به مصرف مقادیر بیش از اندازه این نوع موادغذایی می‌دانند در حالی‌که حداکثر مقادیر توصیه شده برای گروه میوه‌ها، 4 واحد در طول روز است و اضافه دریافت آن می‌تواند دارای مضراتی برای بدن باشد.

وی همچنین رعایت مواردی مثل دریافت کافی مایعات، دریافت کافی سیزیجات به صورت خام و پخته را در تقویت سیستم ایمنی بدن مؤثر دانست و بیان کرد: اجتناب از مصرف انواع کنسروجات و غذاهای آماده، قرار دادن انواع ماهی در برنامه غذایی هفتگی افراد، استفاده مناسب از منابع غذایی پروتئین و پرهیز از مصرف غذاهای بیش از حد سرخ شده و فست فودها از جمله مواردی است که در دوران روزه‌داری برای تقویت بدن باید رعایت شود.

انتهای پیام
captcha